روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن!

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
سیستم ایمنی از مجموعه‌ای پیچیده از سلول‌ها، فرآیندها و مواد شیمیایی تشکیل‌شده است که به‌طور مداوم از بدن در برابر عوامل بیماری‌زای مهاجم، ازجمله ویروس‌ها، سموم و باکتری‌ها دفاع می‌کنند. سالم نگه‌داشتن سیستم ایمنی برای جلوگیری از عفونت و ابتلا به بیماری‌ها مسئله بسیار مهمی است. انتخاب سبک زندگی سالم با مصرف خوراکی‌های مغذی، خواب کافی و ورزش مهم‌ترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی، قرص تقویت سیستم ایمنی و گیاهان دارویی نیز می‌تواند پاسخ ایمنی را بهبود ببخشد و به‌طور بالقوه از شما در مقابل بیماری‌ها محافظت کند. اگر می‌خواهید سلامت سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا شمارا با ساده‌ترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی آشنا کنیم.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن تضمین کننده سلامت انسان است. تقویت سیستم ایمنی بدن به رعایت موارد بسیار و همچنین رسیدن مواد مغذی کافی و مورد نیاز بدن بستگی دارد. بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی انسان به دلیل ضعف و یا اختلال در سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. به همین خاطر است که همواره توصیه می شود برای حفظ سلامتی و تقویت جسمانی خود حتما به سیستم ایمنی بدن توجه کافی را داشته و تمامی نکات مربوط به سلامت را رعایت کنید. برخی از الگوهای غلط زندگی باعث می شود که بدن دچار ضعف شده و بر سیستم ایمنی بدن اثر منفی می گذارد.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌توانند بسیار موثر باشند. واضح است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را نمی‌توان از طریق رژیم غذایی دریافت نمود. از این رو استفاده از مکمل هایی همچون قرص فارماژلیتان دارای اهمیت ویژه ای می‌باشد. این محصول سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری همچون ویتامین c، ویتامین D، ویتامین A، منیزیم، زینک، کلسیم و… بوده و می‌تواند در افزایش مقامت بدن تاثیر بسزایی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید :
اگر به دنبال قرص های منیزیم ایرانی و خارجی هستید، صفحه “قرص منیزیم” را بررسی کنید.

۱- به‌اندازه کافی بخوابید

برای تقویت سیستم ایمنی ساده‌ترین راه این است که خواب کافی داشته باشید زیرا خواب و مصونیت به‌شدت با یکدیگر در ارتباط هستند. درواقع خواب ناکافی یا کم کیفیت با حساسیت بالاتر نسبت به بیماری‌ها در ارتباط است. کاهش استرس و بهبود خواب، داشتن استراحت کافی مصونیت طبیعی شما را تقویت می‌کند. حتی هنگام بیماری باید بیشتر بخوابید تا سیستم ایمنی بدن شما بتواند با بیماری بهتر مبارزه کند.

تحقیقات نشان داده است افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، بیشتر از افرادی که هر شب ۶ ساعت یا بیشتر می‌خوابند در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند.

ورزش و تقویت سیستم ایمنی

۲- برای تقویت سیستم ایمنی ورزش کنید

اگرچه ورزش شدید و طولانی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند، اما فعالیت بدنی در حد متوسط می‌تواند باعث تقویت آن شود.

مطالعات نشان می‌دهد که حتی یک جلسه ورزش متوسط می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افزایش دهد. علاوه بر این، ورزش منظم و در حد متوسط ممکن است التهابات بدن را کاهش دهد و به سلول‌های ایمنی بدن کمک کند تا به‌طور منظم بازسازی شوند.

نمونه‌هایی از ورزش با شدت متوسط، پیاده‌روی سریع، دوچرخه ثابت، دویدن، شنا و پیاده‌روی سبک هستند. بیشتر افراد در طول هفته باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشند.

زمان ورزش کردن حتما فواید و اهمیت امگا ۳ برای بدن سازی را مدنظر قرار دهید. اسیدهای چرب EPA و DHA مزایای متعددی برای ورزشکاران به وبژه بدن سازان دارد، از جمله کاهش درد عضلانی. همچنین می تواند به قدرت عضلانی و دامنه حرکت کمک کنند.

مصرف قرص ایمیون پروگلد باعث افزایش مقاومت بدن خواهد شد.

۳- سطح استرس خود را مدیریت کنید

رفع استرس و اضطراب برای سلامت سیستم ایمنی مهم است. استرس طولانی‌مدت باعث افزایش التهاب و همچنین عدم تعادل در عملکرد سلول‌های ایمنی می‌شود.

به‌طور خاص، استرس روانی طولانی‌مدت می‌تواند پاسخ ایمنی را در کودکان سرکوب کند. فعالیت‌هایی که ممکن است به شما در مدیریت استرس کمک کند شامل مدیتیشن، ورزش، یوگا و… هستند.

مواد غذایی تقویت سیستم ایمنی
تغذیه گیاهی

پیری چگونه بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد؟

پیری بخشی طبیعی از زندگی است و به طور کلی، با کاهش توانایی بدن در مقابله با فرآیند التهاب و تعادل پاسخ ایمنی همراه است. با این حال، یک سبک زندگی سالم می‌تواند مدت زمانی که مکانیسم‌های خاص فیزیولوژیکی در بدن قادر به عملکرد صحیح هستند را به حداکثر برساند. استفاده از مکمل سالمندان می‌تواند تاثیر بی‌نظیری در تقویت سیستم ایمنی افراد مسن بگذارد.

ویتامین های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱- سلنیوم

 سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی است زیرا یک آنتی اکسیدان قوی است. مصرف آجیل برزیلی یک راه ساده برای دریافت این ماده مغذی است؛ اما بهتر است خوراکی‌ها را با هم مخلوط کنیم زیرا محتوای سلنیوم بر اساس محل رشد گیاه و شرایط رشد آن متفاوت است. بیشتر افراد می‌توانند مقدار توصیه شده سلنیوم را از طریق غذا دریافت کنند و البته مکمل‌ها نیز برای دریافت این ریز مغذی در دسترس هستند.

۲- ویتامین C

 وقتی به ویتامین C فکر می‌کنید ذهن همه ما به سمت پرتقال و آب پرتقال می‌رود که از هر دو می‌توان ویتامین C کافی دریافت کرد؛ اما تعداد زیادی مواد غذایی دیگر از جمله فلفل قرمز، گل کلم، کلم قرمز و کلم بروکلی وجود دارند که می‌توانید این ویتامین حیاتی را از آن‌ها دریافت کنید. بدون شک این ویتامین بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌آید. استفاده از قرص ویتامین C هم در تامین این ویتامین ضروری بسیار مهم است زیرا ممکن است افراد نتواند مقدار مورد نیاز این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت نمایند.

۳- ویتامین A

 ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی است که ایمنی مخاطی را افزایش داده و از ورود میکرو ارگانیسم‌ها(ریز اندامگان) به بدن جلوگیری می‌کند. این ویتامین در مواد غذایی رنگی مانند فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین و کدوتنبل وجود دارد. از بین سبزیجات کلم پیچ و اسفناج و از بین میوه‌ها زردآلو و شلیل منابع ویتامین A هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۴- ویتامین E

بهترین دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان و کودکان حاوی ویتامین e می‌باشد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین در ماهی سالمون، برنج قهوه‌ای، مارچوبه، بادام و بادام زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین E هستند. استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین e در تامین این ویتامین نیز تاثیر بسیار مهمی دارد.

۵- ویتامین D

 تنها راه رسیدن به سطح خوبی از ویتامین D مصرف مکمل‌ها یا از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. ویتامین D نقش مهمی در تعدیل پاسخ ایمنی بازی می‌کند. برای اکثر ما، سطح ویتامین D در ماه‌های زمستان کاهش می‌یابد، زمانی که مصرف آن به دلیل وجود بیماری‌های فصلی بسیار مهم است. ویتامین D نیز به عنوان بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود استفاده از انواع قرص ویتامین D در تامین این ماده مغذی مورد نیاز بدن تاثیر بسزایی به همراه دارد.

رژیم غذای در تقویت سیستم ایمنی

علاوه بر رفتارهای صحیح لازم است مواد غذایی کامل و مفیدی را وارد رژیم غذایی کنید تا سیستم ایمنی قوی و سالمی داشته و از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کنید. استفاده از مواد غذایی سالم و غنی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن سطح سلامت عمومی بدن را افزایش می دهد. برخی از مواردی که بهتر است در سبک غذایی خود رعایت کنید در ادامه ذکر می شود:

استفاده از محصولاتی همچون قرص ایمینوس در تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن بسیار موثر می‌باشد..

۱- غذاهای گیاهی کامل بیشتری بخورید

غذاهای گیاهی مانند میوه، سبزی‌ها، آجیل، دانه‌ها و حبوبات سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با تقویت سیستم ایمنی در مقابل عوامل بیماری‌زا از شما محافظت کنند. علاوه براین فیبر موجود در غذاهای گیاهی میکروبیوم روده یا اجتماع باکتری‌های سالم موجود در روده شما را تغذیه می‌کند. میکروبیوم قوی روده می‌تواند ایمنی شما را بهبود ببخشد و از ورود عوامل بیماری‌زای مضر از دستگاه گوارش به بدن جلوگیری کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این مواد غذایی با ترکیبات ناپایداری به نام رادیکال‌های آزاد مبارزه می کند و به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند.

همچنین میوه‌ها و سبزی‌ها اکثراً حاوی ویتامین C هستند که نقش آن در تقویت سیستم ایمنی برای همه کاملاً روشن است.

۲- چربی‌های سالم بیشتری بخورید

چربی‌های سالم، مانند اسیدهای چرب موجود در روغن‌ زیتون و ماهی قزل‌آلا ممکن است با کاهش التهاب، پاسخ ایمنی بدن شما به عوامل بیماری‌زا را تقویت کنند. اگرچه سطح پایینی از التهاب، پاسخ طبیعی بدن به استرس یا آسیب است، اما التهاب مزمن می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند.

روغن زیتون یک ماده غذایی بسیار ضدالتهابی است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. بعلاوه، خاصیت ضدالتهابی آن ممکن است به بدن شما کمک کند تا با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر مقابله کند.

استفاده از مکمل سرما خوردگی در تقویت سیستم ایمنی می‌تواند اثر گذار باشد.

۳- غذاهای تخمیر شده یا پروبیوتیک مصرف کنید

غذاهای تخمیر شده سرشار از باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک ها هستند که دستگاه گوارش شما را حمایت می‌کنند.

خوراکی های مضر برای سیستم ایمنی
مصرف قند ممنونع

۴- مصرف قندهای اضافی را محدود کنید

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که قندها و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در اضافه‌وزن و چاقی نقش دارند و چاقی نیز خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. به همین خاطر همواره توصیه می شود برای حفظ سلامتی به کاهش وزن و تناسب اندام خود توجه کافی داشته باشید.

طبق یکی از مطالعات انجام‌ شده بر روی حدود ۱۰۰۰ نفر مشخص شد افراد چاقی که واکسن آنفولانزا را دریافت کرده بودند دو برابر بیشتر از افراد غیر چاق که این واکسن را دریافت کرده بودند، به آنفولانزا مبتلا می‌شوند.

کاهش مصرف قند باعث کاهش التهاب و کاهش وزن می‌شود، بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کنند، محدود کردن مصرف قندها بخش مهمی از یک رژیم غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

پیشنهاد داروبوم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان محصول “شربت رویال ژلی فیشر کیندر” است.

۵- برای تقویت سیستم ایمنی هیدراته بمانید

هیدراتاسیون و نوشیدن آب کافی لزوماً شما را از میکروب‌ها و ویروس‌ها محافظت نمی‌کند، اما جلوگیری از کم‌آبی بدن برای سلامتی عمومی شما مهم است. کم‌آبی می‌تواند باعث سردرد شود و عملکرد بدنی، تمرکز، روحیه، هضم و عملکرد قلب و کلیه را مختل کند. این عوارض می‌توانند حساسیت شما نسبت به بیماری را افزایش دهند.

برای جلوگیری از کم‌آبی، باید روزانه مایعات کافی بنوشید تا ادرار شما کم‌رنگ شود. آب بهترین گزینه است زیرا فاقد کالری، مواد افزودنی و قند است. درحالی‌که چای و آب‌میوه نیز هیدراته کننده هستند ولی بهتر است مصرف آب‌میوه و چای شیرین را به دلیل داشتن قند زیاد محدود کنید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که افراد مسن‌تر نیز برای تقویت ایمنی باید شروع به نوشیدن آب کنند، زیرا بدن آن‌ها به حد کافی سیگنال عطش را نشان نمی‌دهد.

۶- برای تقویت سیستم ایمنی امگا ۳ مصرف کنید

از آنجایی که امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است، تحقیقات جدید نشان می دهد که با تأثیرگذاری بر عملکرد سلول های ایمنی مانند گلبول های سفید خون به نام سلول های B، از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند. مصرف مکمل امگا ۳ غنی از DHA و EPA می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند.

ویتامین های تقویت ایمنی بدن

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها

ویتامین‌های C و E: ویتامین ث و ویتامین E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد و حمایت از سیستم ایمنی طبیعی بدن کمک می‌کنند.

ویتامین D: مصرف ویتامین D با کاهش تولید ترکیبات پیش التهابی در بدن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی ازجمله عفونت‌های دستگاه تنفسی را کاهش دهد. افزایش ویتامین D در خون با جلوگیری از سایر بیماری‌های مزمن ازجمله سل، هپاتیت و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

روی: روی یا زینک یک ماده معدنی است که می‌تواند به تقویت گلبول‌های سفید کمک کند که در مقابل میکروب‌ها و ویروس‌ها از بدن دفاع می‌کنند.

بتاکاروتن: بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باعث کاهش التهاب و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.

پیشنهاد داروبوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن محصول قرص ایمیونس و شربت ایمیونس می باشد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی

در طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی سیستم ایمنی تقویت می‌شود. زنجبیل، دارچین، نعناع فلفلی، آویشن و میخک ترکیباتی هستند که مصرف آن‌ها برای تقویت ایمنی توصیه می‌شود. شما می‌توانید با افزودن این ترکیبات هم طعم غذاها را بهبود ببخشید و هم از اثرات تقویت ایمنی آن‌ها بهره مند شوید. مصرف این ترکیبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها نیز حائز اهمیت است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر زگیل hpv (زگیل تناسلی) و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا نیز می‌توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید.

سخن پایانی:
همانطور که در بالا مطالعه کردید انتخاب سبک زندگی سالم با مصرف خوراکی‌های مغذی، خواب کافی و ورزش مهم‌ترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن هستند اما باید گفت که مصرف انواع ویتامین‌ها و مکمل‌های حاوی مواد معدنی نیز می‌توانند بسیار در این امر مؤثر باشند. برای خرید انواع مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن به بخش محصولات داروبوم از طربق لینک محصولات پیشنهادی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.