عوارض گلوکزامین چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
گلوکزامین یک فراورده دارویی فوق العاده برای تسکین و ترمیم مفاصل است. این ترکیب در بدن تولید می‌شود و از مفاصل محافظت می‌کند. در واقع با کاهش تولید گلوکزامین در بدن مشکلات مفصلی شروع می‌شود. با اینحال مصرف این ترکیب به صورت قرص و مکمل می‌تواند عوارض گوارشی ایجاد کند که گاهی آزاردهنده است. برای اطلاع از اینکه سایر عوارض قرص گلوکزامین و تداخلات دارویی آن چیست، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

یکی از شناخته‌ شده ‌ترین درمان ‌های غیر دارویی برای درد مفاصل، گلوکزامین است. این ترکیب بخشی ضروری از مواد ساختاری مفاصل و چسب سلولی است که کل اجزاء بدن را در کنار هم نگه می‌دارد.

متأسفانه، به نظر می‌رسد که برخی افراد با افزایش سن کمتر قادر به ساخت گلوکزامین هستند. در نتیجه بیماری های مفصلی دژنراتیو مانند آرتریت رخ خواهد داد. عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین مانند هر دارو و مکملی ممکن است گوارشی و آلرژیک باشد.

گلوکزامین و عملکرد مفاصل

گلوکزامین یک ترکیب مؤثر در محافظت و تقویت غضروف اطراف زانو، باسن، ستون فقرات و دست ها است. در حالی که نمی‌تواند عملاً در بازیابی غضروف هایی که به طور کامل فرسوده شده‌اند، مؤثر باشد اما به جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل کمک می‌کند. به نظر می‌رسد مصرف این ترکیب پیشرفت آرتروز خفیف تا متوسط را کاهش می‌دهد.

ساییدگی و پارگی روزانه مفاصل به این معنی است که بافت همبندی که آنها را احاطه کرده است (غضروف، تاندون ها و رباط ها) نیاز به تجدید دائمی و تأمین مداوم گلوکزامین دارد.

مکانیسمی که به نظر می‌رسد گلوکزامین از طریق آن دژنراسیون مفصل را متوقف یا معکوس می‌کند، تأمین مواد مورد نیاز بدن برای ساخت و ترمیم غضروف است. این ترکیب نقش اساسی در تشکیل مفاصل، تاندون ها، رباط ها، مایع سینوویال، استخوان و بسیاری دیگر از اعضای بدن از جمله پوست و رگ های خونی ایفا می‌کند.

غضروف مفاصل در چارچوبی از ژل آبکی «پروتئوگلیکان» قرار می‌گیرد. این ترکیب به مفاصل اجازه می‌دهد انعطاف‌ پذیر باقی بمانند و بتوانند در برابر فشار ضربه و گرانش مقاومت کنند.

در وبسایت internationaldrugmart می خوانیم:
خاطر نشان می کنیم قبل از شروع مصرف گلوکزامین، تمام دستورالعمل های چاپ شده روی برچسب دارو را به دقت بخوانید. هرگز سعی نکنید بیش از حد از این دارو مصرف کنید. چنین تصمیمی هرگز روند درمان را تسریع نخواهد کرد. در عوض، مصرف بیش از حد گلوکزامین می تواند منجر به عارضه های جانبی مضر و گاهی اوقات بسیار حاد شود. نکته آخر اینکه هرگز این دارو را در مکانی که در معرض نور مستقیم خورشید یا رطوبت بیش از حد قرار دارد نگهداری نکنید. به عنوان مثال، نگهداری گلوکزامین کندرویتین در قفسه توالت یا حمام اشتباه است.

به نظر می‌رسد که گلوکزامین با فراهم کردن مواد مورد نیاز بدن برای تشکیل پروتئوگلیکان‌ها (چارچوب ساختار مفاصل) انحطاط مفصل را متوقف یا معکوس می‌کند.

از آنجایی که گلوکزامین به تقویت غضروف اطراف مفاصل کمک می‌کند، ممکن است بهبود آسیب های مفصلی حاد مانند رگ به رگ شدن مچ پا یا انگشتان را تسریع کند. با تقویت مفاصل، گلوکزامین همچنین به جلوگیری از آسیب های بعدی کمک می‌کند.

گلوکزامین بافت های پشتیبان دیسک های ستون فقرات را تقویت می‌کند. بنابراین ممکن است کمردرد ناشی از کشیدگی عضلانی یا آرتریت را بهبود ببخشد. به نظر می‌رسد گلوکزامین اثرات مشابهی بر درد در قسمت فوقانی ستون فقرات و گردن دارد.

با بالا رفتن سن بدن، غضروف هایی که از مفاصل شما حمایت کرده و آن‌ها را بالشتک می‌کنند، دچار فرسودگی می‌شوند. با محافظت و تقویت غضروف ها،  گلوکزامین ممکن است در به تعویق انداختن این فرآیند و کاهش خطر ابتلا به آرتروز کمک کند.

قرص گلوکزامین برای چیست؟

گلوکزامین یک آمینو قند طبیعی است که تقریباً در تمام بافت‌ های بدن شما یافت می‌شود. اگرچه غضروف مفصل حاوی غلظت بالاتری از گلوکزامین نسبت به سایر بافت‌ های ساختاری است.

قرص گلوکزامین برای ساخت ان استیل گلوکزامین استفاده می‌شود که به نوبه خود یکی از بلوک های ساختمانی برای ساخت غضروف است. همچنین شواهدی وجود دارد که گلوکزامین به ادغام گوگرد در غضروف کمک می‌کند. گوگرد یک ماده مغذی ضروری برای پایدار نگه داشتن تمام بافت همبند است.

اگرچه بدن می‌تواند گلوکزامین بسازد، اما اگر مفاصل آسیب دیده داشته باشید، بعید است که به اندازه کافی گلوکزامین بسازید. مگر اینکه عادت به خوردن صدف های دریایی داشته باشید، که غنی ترین منبع غذایی است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف مقدار قابل توجهی گلوکزامین به عنوان یک مکمل تغذیه ای روند تخریب مفاصل را کند یا حتی معکوس می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که از گلوکزامین استفاده می‌کنند دچار تحلیل مفاصل زانو نمی‌شوند. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که گلوکزامین از غضروف محافظت کرده و استخوان ها را بالشتک می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای درمان آرتروز چه بخوریم؟

عوارض گلوکزامین

گلوکزامین به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و به ساخت و ترمیم غضروف های مفصلی کمک می‌کند. این ترکیب معمولاً در مکمل های مفصلی استفاده می‌شود زیرا درد مفاصل را کاهش می‌دهد و عملکرد مفصل را بهبود می‌بخشد. از عواض این ترکیب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- یبوست

اختلالات گوارشی یکی از شایع ترین عوارض جانبی گلوکزامین است. برخی افراد با مصرف قرص گلوکزامین دچار یبوست می‌شوند که معمولاً پس از مدتی برطرف می‌شود. در صورت تجربه این عارضه بهتر است مقدار فیبر مصرفی خود را در رژیم غذایی افزایش دهید. در صورت ادامه این مشکل در صورت مصرف فیبر کافی حتماً باید با پزشک خود تماس بگیرید.

۲- اسهال

برخی از افرادی که از این مکمل غذایی استفاده می‌کنند ممکن است اسهال، یبوست یا دوره های متناوب هر دو را تجربه کنند. حالت تهوع خفیف تا متوسط ممکن است با یا بدون استفراغ رخ دهد. مصرف این دارو با غذا یا شیر ممکن است به کاهش شدت این علائم کمک کند.

۳- سردرد

سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی از عوارض جانبی احتمالی گلوکزامین هستند. اگر این عوارض برای شما آزاردهنده باشد حتماً باید با پزشک خود برای تغییر مکمل یا دستورات دیگر تماس بگیرید.

عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین

۴- بثورات

بثورات پوستی یکی دیگر از عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین است. این عارضه ممکن است به دلیل حساسیت به اجزاء بکار رفته در فرمولاسیون این مکمل باشد. در صورت تشدید، مصرف مکمل را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید.

۵- سوء هاضمه

سوزش سر دل، نفخ و سوء هاضمه نیز از مصرف کنندگان قرص گلوکزامین گزارش شده است. این عوارض معمولاً خفیف و گذرا هستند و پس از یک یا دو هفته مصرف مکمل از بین می‌روند.

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به این دارو داشته باشند. علائم واکنش آلرژیک می‌تواند شامل مشکل در تنفس، خارش پوست یا سرگیجه شدید باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای درد مفاصل چیست؟

تداخلات احتمالی گلوکزامین

۱- مکمل های گلوکزامین را نباید با داروی رقیق کننده خون کومادین (وارفارین) مصرف کرد. زیرا ممکن است اثرات آن را افزایش داده و باعث کبودی و خونریزی جدی شود.

۲- گلوکزامین همچنین ممکن است با برخی داروهای سرطان تداخل داشته باشد. بنابراین اگر تحت شیمی درمانی هستید پس از مشورت با پزشک این مکمل را استفاده کنید.

۳- مصرف گلوکزامین با استامینوفن و استاتین نیز منع مصرف دارد زیرا بر متابولیسم این داروها در بدن تأثیر می‌گذارد.

۴- گلوزامین را نباید با داروهای ضد دیابت مصرف کرد چون ممکن است بر سطح ترشح انسولین در فرد تأثیر بگذارد.

سخن پایانی
گلوکزامین یک داروی بسیار مفید برای حفظ سلامت مفاصل است. این ترکیب قادر به ترمیم مفاصل و کاهش درد ناشی از بیماری های مفصلی است. با اینحال با مصرف این مکمل ممکن است عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی را تجربه کنید. در صورت تشدید و ادامه دار بودن باید با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: everydayhealth

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.