قرص گلوکزامین برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
گلوکزامین ماده ای ثابت در ترکیب بسیاری از مکمل های آرتروز و درد مفصل است. اما قرص گلوکزامین چیست؟ قرص گلوکزامین همان طور که از نامش پیداست حاوی ماده گلوکزامین سولفات است. این ماده به طور طبیعی از صدف استخراج می شود یا به طور مصنوعی در آزمایشگاه های داروسازی تولید می شود. در ادامه این مقاله با توضیحات کاملی درباره اینکه قرص گلوکزامین برای چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد همراه ما باشید.

گلوکزامین چیست؟

گلوکزامین (Glucosamine) ترکیبی طبیعی در بدن است که برای ترمیم و تشکیل غضروف ها برای تحرک مفاصل و سایر بافت های بدن مورد نیاز است. ضرورت گلوکزامین برای سلامت غضروف ها زمانی اهمیت می یابد که بدانید با افزایش سن تولید این ماده در بدن کم می شود. این موضوع یکی از دلایل ابتلای بزرگسالان به آرتروز و دردهای مفصلی است.

گلوکزامین در چه غذاهایی وجود دارد؟

پوسته خارجی سخت پوستان دریایی، صدف‌ها، بافت‌های غضروفی و استخوان‌های حیوانات مختلف حاوی گلوکزآمین هستند که معمولاً دور ریخته می‌شوند. برای بهره‌مندی از مزایای این ترکیب شما می‌توانید این بافت‌های حیوانی را در سوپ‌ها و خورشت‌ها بریزید تا حین پخت گلوکزامین آن وارد غذاها شود. البته قارچ‌ها نیز تا حدودی حاوی این ترکیب مفید هستند و می‌توان با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی به تقویت مفاصل و استخوان‌ کمک کرد لذا در بیشتر قرص مفاصل و استخوان استفاده می‌شود.

قرص گلوکزامین چیست؟

حال که با گلوکزامین و کارکرد آن در بدن آشنا شدیم به راحتی در می یابیم که قرص گلوکزامین به طور خاص با ماده مغذی گلوکزامین فرموله شده است.

به مرور زمان یا با انجام فعالیت های شدید به طور مداوم، ساییدگی و پارگی مفاصل در ورزشکاران و کارگران و افراد عادی رخ می دهد و منجر به تخریب و آسیب مفاصل و استخوان ها می گردد. مکمل های گلوکوزامین برای سلامت مفاصل و استخوان ها و مبارزه با بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آرتروز مفید است.

در بیماری استئوآرتریت، تخریب تدریجی غضروف منجر به درد، تورم، التهاب، سفتی و از دست دادن انعطاف پذیری می شود. آرتروز بیشتر مفاصل زانو، لگن، ستون فقرات و دست ها را درگیر می کند. گلوکزامین دارای خواص ضد التهابی است. کندرویتین از سلول هایی به نام کندروسیت محافظت می‌کند که به حفظ ساختار غضروف کمک می‌ نماید.

مکانیسیم اثربخشی مکمل های گلوکوزامین به این شکل است که با افزایش ذخایر طبیعی بدن، به کاهش زوال غضروف در مفاصل و کاهش درد در این فرآیند کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که گلوکزامین سیتوکین های التهابی را مهار کند و منجر به کاهش تجزیه کلاژن شود. البته تحقیقات در این زمینه کافی نیست و به بررسی های بیشتری نیاز است.

برای مشاهده انواع قرص غضروف ساز برای زانو می توانید به صفحه «قرص غضروف ساز» در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

انواع گلوکزامین در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ گلوکزامین سولفات و گلوکزامین هیدروکلراید از پرکاربردترین انواع گلوکوزامین در ساخت مکمل هاست. گلوکوزامین سولفات نوعی قند طبیعی است و مکمل های دارای گلوکزامین سولفات ۱۵۰۰ میلی گرم را شامل می شوند. گلوکزامین هیدروکلراید خالص تر است و معمولا دوز آن از ۷۵۰ میلی گرم تا ۱۵۰۰ میلی گرم متغیر است. هر دو گلوکزامین هیدروکلراید و گلوکزامین سولفات موثر در نظر گرفته می شوند. گلوکوزامین هیدروکلراید برای معده ملایم تر است.

فراورده های دارویی گلوکوزامین به اشکال مختلفی مانند قرص، کپسول و قرص جوشان تهیه می شوند. همچنین در تولید آنها یک یا چند ماده مغذی دیگر مانند کندرویتین، کلاژن، ویتامین C، امگا ۳، کلسیم، منیزیم و… نیز بکار می رود. شما می توانید گلوکزامین و کندرویتین را به صورت جداگانه خریداری کنید، اما اغلب آنها با هم در یک مکمل فروخته می شوند.

فواید قرص گلوکزامین 

با مصرف قرص گلوکزامین فواید مثبت زیادی برای بدن به وجود می آید. مزایای گلوکزامین عبارتند از:

  • به سلامت مفاصل و استخوان ها کمک می کند؛ گلوکزامین برای تحرک و انعطاف مفاصل ضروری است.
  • به بدن در ساخت مواد شیمیایی خاصی کمک می کند که غضروف، تاندون ها، رباط ها و مایع سینوویال اطراف مفاصل را ساخته و ترمیم می کند.
  • درد مفاصل و آرتریت را کاهش می دهد.
  • التهاب را در بدن کاهش می دهد.
  • با کاهش درد و بهبود عملکرد به درمان آرتروز کمک کند.
  • خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های مزمن را کاهش می دهد.
  • به بازسازی غضروف و مایع سینوویال کمک می کند.
  • علائم بیماری دژنراتیو مفصلی را کاهش می دهد.
  • به درمان سیستیت بینابینی کمک می کند. بیماری مزمنی که باعث فشار و درد مثانه می شود.
  • کاهش التهابات ناشی از  بیماری التهابی روده.
  • به تسکین درد و التهاب مرتبط با اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) کمک کند.
  • مکمل های گلوکزامین می توانند به سرکوب حملات مولتیپل اسکلروزیس کمک کنند.
  • ممکن است تحرک زانو را بهبود ببخشد.

عوارض قرص گلوکزامین

تا کنون موردی مبنی بر عوارض قرص گلوکزامین گزارش نشده است. اما با این حال در صورت ابتلا به بیماری‌های آسم، دیابت، گلوکوم، کلسترول بالا و فشار خون بالا، نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل‌های گلوکوزامین استفاده کنید. این ترکیب به تنهایی تأثیری بر فشارخون ندارد اما ممکن است در حین فرآوری در فرمولاسیون آن سدیم استفاده شده باشد. سدیم برای افراد مبتلا به فشارخون مضر است زیرا باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود.

از مضرات گلوکزامین می‌توان به حساسیت اشاره کرد، افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند پیش از مصرف مکمل باید برچسب آن را چک کنند زیرا این مکمل‌ها از پوسته خرچنگ دریایی، میگو یا غضروف ماهی تهیه می‌شوند. مصرف کپسول گلوکزامین در بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود، زیرا تحقیقات کافی در این رابطه وجود ندارد.

همچنین از عوارض مصرف طولانی مدت گلوکزامین و سایر فراورده های دارویی حاوی گلوکوزامین می توان تداخل با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین نام برد.

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین 

زمان مشخصی به عنوان بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین اعلام نشده است. بهتر است بدانید چیزی که در مصرف مکمل های دارویی اهمیت دارد مداومت در مصرف است تا نتایج آن ظاهر شود. اغلب متخصصان توصیه می کنند قرص گلوکوزامین را همراه وعده غذایی میل کنید تا از بروز مشکلات گوارشی پیش گیری به عمل آورید. برخی از شرکت های تولید کننده مصرف قرص با معده خالی را رد نکرده اند کافیست به دستور العمل های روی بسته بندی به دقت عمل کنید.

همچنین بیشتر شرکت های داروسازی مصرف روزی یک عدد قرص گلوکوزامین را درج کرده اند با این حال طبق نظر پزشک و براساس سن، وزن و شرایط جسمانی دوز و تعداد مصرف در هر شخص متفاوت است. می توانید نظر پزشک یا داروساز را جویا شوید.

گلوکزامین را می‌توان به صورت روزانه و یا مطابق با تجویز پزشک مورد استفاده قرار داد. معمولا توصیه می‌شود هر روز ۳ عدد از این محصول مصرف شود. بهترین زمان مصرف این مکمل همراه با وعده غذایی است؛ چرا که در این حالت آسیب گوارشی به همراه نخواهد داشت. دوره مصرف قرص گلوکزامین مانند سایر مکمل ها ۳ ماه است و شما پس از ۳ ماه استفاده می‌توانید نتایج قابل توجه این محصول را مشاهده نمایید. اگرچه هیچ دوز استانداردی برای گلوکوزامین وجود ندارد ولی برای درمان آرتروز مصرف ۱۵۰۰ میلی گرم گلوکزآمین در روز توصیه می‌شود. دوز تزریقی ۴۰۰ میلی گرم سولفات گلوکزآمین نیز دو بار در هفته و به مدت ۶ هفته توصیه می‌شود.

در بدنسازی به دلیل تمرینات شدید گاهی اوقات مفاصل دچار درد و آسیب‌های مختلف می‌شوند. در این شرایط می‌توان در کنار مصرف مکمل بدنسازی از مکمل‌های گلوکزآمین جهت تسریع بهبودی استفاده کرد؛ زیرا یکی از فواید گلوکزامین بهبود مشکلات مفصلی ناشی از ورزش است که شما می‌توانید تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز این مکمل را به صورت دو دوز مجزا صبح و عصر مصرف کنید.

ایا قرص گلوکوزامین قند خون را بالا می برد؟

گلوکزامین و تمامی فراورده های دارویی تولید شده از آن موجب افزایش سطح قند خون می شوند بنابراین دیابتی ها با مشورت پزشک از این قرص استفاده کنند.

تداخلات دارویی گلوکزآمین

از مضرات این محصول می‌توان به تداخلات دارویی گلوکزامین اشاره کرد، مصرف گلوکوزامین و استامینوفن به طور همزمان ممکن است اثربخشی مکمل و دارو را کاهش دهد. علاوه بر این مصرف گلوکوزامین به تنهایی یا همراه با مکمل کندرویتین ممکن است اثرات ضد انعقادی وارفارین را افزایش دهد

بهترین مارک گلوکوزامین

در بین انواع برند های ایرانی و خارجی تولید کننده گلوکزامین با نام های مشهور روبه رو می شویم که ممکن است انتخاب را برایمان دشوار کند. قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز یکی از بهترین مکمل های گلوکزامین تولید آمریکا است که برای افراد مبتلا به آرتروز مفید می باشد. این مکمل ۱۵۰۰ میلی گرم گلوکزامین هیدروکلراید، کندروئیتین، MSM (متیل سولفونیل متان) و کلاژن هیدرولیز شده دارد.

سخن پایانی
قرص گلوکزامین یکی از مکمل های رایج است که توسط افراد مسن مصرف می شود. گلوکزامین با بازیابی ذخایر گلوکزامین بدن و ترمیم غضروف آسیب‌دیده، آرتروز را کنترل می‌کند. گلوکزامین اغلب با کندرویتین ترکیب می شود، کندرویتین به غضروف خاصیت ارتجاعی می دهد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.