آیا آمینو انرژی چربی سوز است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
آمینو انرژی از محبوب‌ترین مکمل‌ها است که به‌عنوان مکمل‌های ورزشی مصرف می‌شوند. در واقع امروزه افراد با هدف‌های مختلفی نظیر افزایش انرژی و کاهش چربی بدن به استفاده از آمینو انرژی‌ها روی می‌آورند.  ممکن است این قبیل سؤال‌ها را در ذهن داشته باشید که آیا آمینو اسید چربی سوز است؟ چرا آمینو اسید برای لاغری مؤثر است؟ چگونه از مکملهای آمینو اسیدی برای لاغری استفاده کنیم؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا پاسخ تمام این سؤالات را دریافت کنید.

فواید آمینو اسید در بدنسازی چیست؟

با وجود اینکه آمینو انرژی از طریق بسیاری از مواد غذایی قابل دریافت است اما مکمل‌ها نقش موثرتری را ایفا می‌کنند. این ماده می‌تواند برای بدنسازان فواید زیادی نظیر تنظیم قند خون، ریکاوری عضلات، تقویت استقامت، ترمیم و رشد ماهیچه‌ها و عضله سازی داشته باشد. از این جهت ورزشکاران زیادی از این مکمل‌ها در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند. به طور کلی تقریبا ۲۲ آمینو وجود دارد که تنها ۸ مورد برای کارکرد بدن ضروری‌اند و همه افراد باید آن‌ها را مصرف کنند. همانطور که گفتیم این آمینو اسیدها فقط از طریق غذا قابل جذب است. در ادامه بیشتر به خواص این مکمل در بدنسازی می‌پردازیم.

۱- جلوگیری از تحلیل عضلات

اضمحلال ماهیچه‌ها را می‌توان از عوارض استراحت یا بیماری‌های طولانی‌مدت دانست. مصرف آمینو انرژی‌ها روند تحلیل ماهیچه‌ها را متوقف می‌کند. تحقیقات نشان داده که آمینو اسیدهای ضروری، اصلی‌ترین مانع در تحلیل ماهیچه‌ها هستند. همچنین گنجاندن این مکمل‌ها در برنامه غذایی ورزشکاران و افراد مسن مفید است. در واقع آن‌ها نقش محافظ از توده‌های عضلانی را بازی می‌کند.

۲- کاهش چربی بدن

همانطور که گفتیم آمینو انرژی‌ها، چربی سوز است. از آن جایی که آمینو اسیدها در چربی سوزی موثرند پس در کاهش چربی و وزن بدن مثمر ثمر واقع می‌شوند. نتایج تحقیقات ثابت کرده که آمینو اسیدها درصد چربی بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مکمل‌های آمینو اسیدی موجب کاهش چربی‌های شکمی در زنان یائسه می‌شود.

۳- تسریع ریکاوری عضلات

آمینو اسیدها به بهبود عملکرد در تمرینات ورزشی کمک می‌کند. قطعا مصرف مکمل‌های دارای آمینو اسید شاخه‌دار در کاهش خستگی موثر است و بازیابی عضلات را  سرعت می دهد. می‌دانید که ریکاوری بعد از ورزش روزانه اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم ریکاوری بازدهی بدن برای انجام تمرینات روز بعد کم می‌شود. 

مقاله پیشنهادی
اگر می خواهید بدانید که آمینو اسید چیست و چه تاثیری در بدنسازی دارد، مطالعه مقاله ای با عنوان «آمینو اسید چیست» را به شما پیشنهاد می کنیم.

۴- افزایش رشد عضلات

قرص آمینو اسید نقش موثری در حفظ و افزایش رشد عضلات دارد. بدنسازان می‌توانند این قرص را در دوره‌های افزایش حجم یا کات مصرف کنند. در دوره‌های چربی سوزی یا کات می‌توان با مصرف این مکمل از تحلیل عضلات پیشگیری کرد چرا که فشار تمرینات زیاد است. مصرف این مکمل‌ها در دوره‌های افزایش حجم، عضله‌سازی و افزایش سنتز پروتئین را به همراه دارد.

۵- کاهش آسیب عضلات

اگر ورزشکار استقامتی یا بدنساز هستید بهتر است بدانید که ورزش با شکم گرسنه باعث آسیب رسیدن بدن می‌شود. با مصرف آمینو می‌توان با سنتز پروتئین جلوی این آسیب‌ها را در حین تمرینات گرفت.

آیا آمینو انرژی چربی سوز است؟

اکثر افراد با رفتن به باشگاه‌های ورزشی می‌خواهند به کاهش یا افزایش وزن، حفظ سلامتی و تناسب‌اندام برسند. بااین‌حال باید اعتراف کرد از بین بردن وزن اضافه اصلی‌ترین انگیزه عده زیادی از ورزش کردن است. استفاده از مکمل‌های ورزشی در کنار انجام حرکات ورزشی می‌تواند رسیدن به هدف فوق را سریع‌تر کند. یکی از مکمل‌هایی که این هدف را ممکن می‌کند آمینو انرژی‌ها هستند.

آمینو اسیدها اصلی‌ترین اجزای سازنده آمینو انرژی‌ها به شمار می‌روند. با شناخت این ماده می‌توان به درک عمیق‌تری از آمینو انرژی‌ها رسید و پاسخ  این سؤال را گرفت. آمینو اسیدها را اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن و کربن‌ها می‌سازند. آن‌ها ۲۰ نوع دارند که تنها ۹ دسته آن‌ها ضروری هستند. از جمله آمینو اسیدهای ضروری را می‌توان ایزولوسین، والین، لوسین، تریپتوفان، تره اونین، لیزین، فنیل آلانین، هیستیدین و لیزین دانست. بهتر است بدانید که آمینو اسیدهای ضروری برخلاف آمینو اسیدهای غیرضروری توسط بدن تولید نمی‌شود.  پس باید با رعایت رژیم غذایی سالم مقادیر کافی از این ماده را تأمین کرد.

آمینوها مهم‌ترین مانع در از بین رفتن بافت عضلانی است چرا که از کاتابولیسم جلوگیری می‌کند و باعث توقف فرآیند کاهش انرژی می‌شود. پس با این تفاسیر می‌توان گفت پاسخ به سؤال مثبت خواهد بود. پروتئین‌های حیوانی نظیر مرغ، تخم‌مرغ و گوشت از مهم‌ترین منابع حاوی آمینو اسیدها به‌حساب می‌آیند. جالب است بدانید که وقتی از این پروتئین‌ها مصرف می‌کنیم در بدن شکسته شده و به آمینو اسیدها تبدیل می‌شوند. آمینو اسیدها کمک کننده فرآیندهای مهمی در بدن هستند. تنظیم ایمنی بدن و ساخته شدن ماهیچه ها از جمله این فرآیندها به شمار می‌آیند.

سخن پایانی
فواید آمینو اسید در چربی سوزی بر کسی پوشیده نیست. اما این مکمل بدنسازی فواید دیگری نیز دارد از جمله این که: جلوگیری از تحلیل عضلات، کاهش چربی بدن، تسریع ریکاوری عضلات، افزایش رشد عضلات و کاهش آسیب عضلات.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.