برای افزایش گردش خون چه بخوریم؟

برای افزایش گردش خون چه بخوریم

آنچه در این مقاله می خوانید:
گردش خون مناسب کلید حفظ سلامتی است. سیستم گردش خون موجب می شود که خون و اکسیژن به طور مداوم در سراسر بدن جریان داشته باشد و به هر اندام اجازه می دهد تا به درستی کار کند. گردش خون ضعیف در بدن عوارضی را به دنبال دارد؛ اما با چند راهکار ساده می توان به تقویت گردش خون پرداخت.

عوامل کاهش گردش خون در بدن چیست؟

عوامل مختلفی منجر به گردش خون ضعیف می شود. بیماری شریان محیطی (زمانی که عروق باریک باعث کاهش جریان خون می شود)، چاقی، کم خونی، لخته شدن خون درمان نشده، دیابت کنترل نشده و فشار خون بالا می توانند بر گردش خون تأثیر بگذارند. همچنین سیگار کشیدن می تواند منجر به گردش خون ضعیف شود.

علائم خونرسانی ضعیف

اگر فکر می کنید دچار اختلال در گردش خون هستید، به یکی از علائم زیر توجه کنید. این علائم اغلب در صورت مسدود شدن جریان خون رخ می دهد:

  • کاهش انرژی
  • کمبود تمرکز
  • سردی اندام ها (دست و پا)
  • نازک شدن مو یا ریزش مو
  • بهبودی دیرهنگام یا کند به دلیل ضعف سیستم ایمنی
  • اختلال نعوظ در مردان

فواید گردش خون بالا چیست؟

فواید خونرسانی به اندام ها شامل موارد مختلفی است از جمله اینکه به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند، مغز را  فعال و هوشیار و قلب را سالم نگه می دارد و حتی پوست را گلگون می سازد. گردش خون می‌تواند بر سیستم ایمنی نیز تأثیر بگذارد، زیرا سلول‌های خونی خاصی که توسط جریان خون حمل می‌شوند، به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند.

عوارض گردش خون پائین چیست؟

کاهش خونرسانی به‌ویژه در اندام هایی که بیشترین فاصله را از قلب دارند (انگشتان دست و پاها) عوارض جدی به دنبال دارد. بزرگترین مشکل گردش خون ضعیف این است که سلول ها به اندازه مورد نیاز اکسیژن دریافت نمی کنند. وقتی سلول ها اکسیژن مورد نیاز خود را نداشته باشند، نمی توانند به خوبی عمل کنند.

منابع غذایی افزایش گردش خون در بدن
منابع غذایی افزایش گردش خون در بدن

برای افزایش گردش خون چه بخوریم؟

کارهایی که می توانید برای تقویت گردش خون خود انجام دهید، بی شمار است. از ورزش کردن، ترک سیگار و کاهش استرس گرفته تا خوردن غذاها و مکمل های خاص. البته این راهکارها بسته به هدفی که دارید متفاوت است. برای مثال پوشیدن جوراب های فشرده در افزایش گردش خون در پاها موثر است. در ادامه این مقاله از مجله داروبوم به معرفی مواد غذایی برای بهبود گردش خون می پردازیم.

چای سبز

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به گشادی رگ های خونی کمک می کند تا بدن شما بتواند راحت تر خون را پمپاژ کند.

آهن

اگر کم خون هستید، مکمل های آهن مصرف کنید یا غذاهای غنی از آهن بخورید. وقتی ذخیره پائین آهن یا کم خونی دارید، به این معنی است که گلبول های قرمز کافی برای گردش اکسیژن در بدنتان ندارید. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا مکمل آهن برای شما مناسب است یا خیر، یا اسفناج، حبوبات و گوشت قرمز غنی از آهن (در حد اعتدال) را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

امگا ۳

رژیم غذایی غنی از ماهی که دارای چربی اشباع شده کم و اسیدهای چرب امگا ۳ زیاد است با بهبود جریان خون و کاهش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط است. ماهی هایی مانند ماهی تن، سالمون و ساردین می توانند به بهبود جریان خون کمک کنند و برای سلامت قلب بسیار عالی هستند. سعی کنید را دو تا سه بار در هفته ماهی بخورید. اگر این امکان برایتان فراهم نیست یا از بو و طعم ماهی لذت نمی برید می توانید از مکمل های امگا ۳ در روتین خود استفاده کنید.

قرص افزایش گردش خون در بدن
قرص افزایش گردش خون در بدن

قرص افزایش گردش خون در بدن

مشکلات گردش خون اغلب با غذا درمان می شوند، اما خوردن برخی داروها نیز می تواند به تحریک جریان خون کمک کند. در اینجا به معرفی قرص افزایش گردش خون در عضلات می پردازیم.

قرص ال آرژنین برای افزایش گردش خون

ال آرژنین یک آمینو اسید نیمه ضروری است که به تحریک آزادسازی اکسید نیتریک کمک می کند، ترکیبی که موجب گشادی رگ های خونی و افزایش خونرسانی می شود. آرژنین همچنین در قالب مکمل بدنسازی برای بهبود عملکرد ورزشی به بازار عرضه می شود.

گاهی اوقات ممکن است نیاز بدن یک فرد بیش از توانایی طبیعی ال آرژنین برای تولید یا مصرف باشد. این امر اغلب در بیماران خاص یا ورزشکاران صادق است. در چندین بیماری ال آرژنین تجویز می شود. ال آرژنین را می توانید به شکل داروهای خوراکی، تزریقی یا کرم مشاهده کنید. برخی ورزشکاران ال آرژنین را به عنوان مکمل مصرف می کنند. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، فرد باید با احتیاط از آن استفاده کند.

اگرچه متخصصان مراقبت های بهداشتی ال-آرژنین را در دوزهای متوسط بی خطر می دانند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله مرگ ایجاد کند. همچنین مهم است که بدانید مکمل چگونه ممکن است با بدن و داروهای اضافی قبل از مصرف آن تعامل داشته باشد. برای مشاهده قیمت قرص ال آرژنین به سایت داروخانه اینترنتی داروبوم مراجعه کنید.

فواید ال آرژنین

ال آرژنین دو فایده در بدن دارد: تبدیل به اکسید نیتریک می شود و به بدن در ساخت پروتئین کمک می کند. این اثرات به ال-آرژنین مجموعه ای از مزایای بالقوه منبع مورد اعتماد می دهد، از جمله:

  • حمایت از سلامت قلب
  • کاهش درد قفسه سینه
  • کمک به ساخت عضلات
  • ترمیم زخم ها
  • بهبود باروری مردان

سخن پایانی
قرص ال آرژنین یکی از مکمل های بدنسازی است که مصارف پزشکی هم دارد. ویژگی اصلی ال آرژنین افزایش گردش خون می باشد برای همین منظور در درمان بیماری های قلبی و عروقی تجویز می شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.