سرکه سیب و کاهش وزن

خواص سرکه سیب و کاهش وزن

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
سرکه سیب یکی از معروف‌ترین سرکه‌های طبیعی از دیدگاه طب سنتی است. سرکه سیب منافع بسیاری دارد که برخی از آن‌ها ازنظر علمی اثبات‌شده هستند. سرکه سیب و کاهش وزن ، کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت است.مصرف سرکه سیب باعث بهبود وضعیت گوارش و حفظ سلامت روده‌ها می‌گردد.

سرکه سیب چگونه تهیه می‌شود؟

سرکه سیب خواص گوناگونی دارد که مهمترین آن سرکه سیب و کاهش وزن است که باید به صورت کاملا طبیعی و اورگانیک تهیه شود. سرکه سیب مصارف خانگی متعددی دارد و به‌عنوان چاشنی به بسیاری از سالادها و غذاها اضافه می‎شود تا همه اعضاء خانواده از منافع این ماده مفید بهره‌مند شوند.

مرحله اول تهیه سرکه سیب

در اولین مرحله سیب‌های خردشده در معرض مخمر قرار می‌گیرند و قندهای موجود در سیب از طریق تخمیر به الکل تبدیل می‌شوند.

مرحله دوم تهیه سرکه سیب

در مرحله دوم باکتری‌ها به این محلول الکلی اضافه می‌شوند و با تخمیر بیشتر الکل آن را به اسیداستیک که جزء فعال سرکه سیب است، تبدیل می‌کنند.

سرکه سیب ارگانیک حاوی پروتئین، آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و باکتری‎های مفیدی است که منافع فراوانی برای بدن دارند. سرکه سیب حاوی ویتامین و موادمعدنی زیادی نیست اما حاوی مقدار کمی پتاسیم است. ازنظر کالری هر قاشق غذاخوری سرکه سیب ۳ کالری انرژی دارد که مقدار بسیار کمی است.

بیشتر بخوانید: خرید پروتئین وی و مصرف آن از راه کارهایی است که به افزایش حس سیری کمک می کند و تمایل ولع گونه به غذا خوردن را در فرد از بین می برد.

سرکه سیب و اثرات ضد دیابتی آن

موفق‌ترین کاربرد درمانی سرکه سیب تا به امروز برای بهبود بیماری دیابت نوع ۲ بوده است. بالا بودن قند خون در افراد غیر دیابتی مشکلی است که باعث تسریع روند پیری و بیماری‌های مزمن می‌شود.

سرکه سیب با افزایش حساسیت نسبت به انسولین قند خون این افراد را کاهش داده و همچنین به کاهش قند خون پس از خوردن مواد غذایی مملو از کربوهیدرات کمک می‌کند.

سرکه سیب و سلامت قلب

سرکه سیب کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. سرکه سیب با برطرف کردن یکی از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی یعنی کلسترول و تری گلیسیرید بالا می‌تواند خطر ابتلا افراد به این بیماری را کاهش دهد.

سرکه سیب و اثرات ضد سرطانی آن

سرطان بیماری وحشتناکی است که با رشد کنترل نشده سلول‎ها رخ می‌دهد. بسیاری از تحقیقات اثرات ضد سرطانی سرکه سیب را با کشتن سلول‎های سرطانی و نابود کردن تومورها نشان داده‌اند.

تأثیر سرکه سیب بر لاغری و کاهش وزن

اضافه‌وزن علاوه بر تأثیر بر ظاهر افراد و کاهش اعتمادبه‌نفس آن‌ها باعث ابتلا به بیماری‌های متعددی ازجمله بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود.

رژیم غذایی کم کالری

روش‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که سالم‌ترین آن‌ها پیروی از رژیم غذایی کم‌کالری و افزایش فعالیت‌های بدنی است. دراین‌بین برخی از مواد طبیعی مانند سرکه سیب نیز می‎توانند کمک‌کننده باشند.

مطالعات صورت گرفته تأثیر سرکه سیب بر کاهش وزن را با کاهش شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر و چربی‌خون نشان داده است. به‌عنوان‌مثال افراد چاقی که روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف می‌کنند بعد از ۱۲ هفته ۱ تا ۲ کیلو وزن کم می‌کنند.

مکانیسم اثر سرکه سیب

از خواص سرکه سیب کاهش وزن است؛ اما توجه داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد سرکه سیب می‌تواند عوارض جانبی متعددی در پی داشته باشد و هرگز نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

افزایش متابولیسم با سرکه سیب

تحقیقات نشان داده است از خواص سرکه سیب بر کاهش وزن این است که مصرف سرکه سیب باعث افزایش متابولیسم می‌شود درنتیجه چربی‎های موجود در رژیم غذایی را سوزانده و مانع تجمع آن در بدن می‌شود. از طرفی بالا رفتن سطح سوخت‌وساز بدن باعث می‌شود که چربی‌ها و قندهای ذخیره‌شده در بدن سوخته و به انرژی تبدیل شوند که این مسئله باعث کاهش وزن افراد خواهد شد.

افزایش چربی سوزی با سرکه سیب

مطالعات صورت گرفته بر خواص سرکه سیب و کاهش وزن حاکی‌ از این است که اسید‌استیک موجود در سرکه سیب با تأثیر بر ژن‌ها باعث افزایش چربی سوزی و درنهایت کاهش وزن افراد می‌شود.

کاهش اشتها با سرکه سیب      

سرکه سیب با دارا بودن مقادیر بالای پکتین باعث کاهش اشتها شده و مانع دریافت کالری‌های اضافی در افراد می‌شود؛ بنابراین سرکه سیب با سرکوب اشتها می‌تواند راهی برای کاهش وزن افراد باشد.

برخی معتقدند که مزه بد سرکه سیب باعث کاهش اشتها و اشتیاق فرد به مصرف مواد غذایی می‌شود و بدین طریق باعث کاهش وزن افراد می‌گردد.

احساس سیری با سرکه سیب

سرکه سیب با به تاخیرانداختن هضم موادعذایی در معده و القاء حس سیری مصرف کالری را در افراد کاهش می‌دهد؛ بنابراین کاهش دریافت کالری در کنار افزایش متابولیسم باعث کاهش وزن افراد خواهد شد.

کنترل قند خون           

مطالعات نشان داده‌اند که سرکه سیب به ثابت نگه‌داشتن قند خون خصوصاً بعد از مصرف مواد غذایی مملو از کربوهیدرات کمک می‌کند. تثبیت سطح قند خون برای حفظ سلامت و کاهش وزن بسیار حائز اهمیت است.

افزایش مصرف آهن با سرکه سیب سرکه سیب می‌تواند مصرف آهن را در بدن افزایش دهد و این ریزمغذی به‌عنوان سوخت اولیه برای بدن عمل می‌کند. آهن یک ترکیب کلیدی است که اکسیژن را به داخل سلول‌ها حمل می‌کند.

نحوه مصرف سرکه سیب برای کاهش وزن

برای استفاده از مزایای سرکه سیب جهت کاهش وزن لازم نیست مقدار زیادی از آن را مصرف کنید بلکه مصرف چند قاشق غذاخوری از آن در روز کفایت می‌کند. مثلاً می‌توانید آن را به همراه روغن‎زیتون به سالادتان اضافه کنید.

شایان‌ذکر است که مصرف مقدار زیاد سرکه سیب می‎تواند باعث افزایش اشتها شده و به‌جای کاهش وزن فرد را دچار اضافه‎وزن کند. همچنین مصرف زیاد سرکه سیب می‌تواند برای بدن مضر باشد.

برای مصرف اصولی سرکه سیب جهت کاهش وزن باید یک قاشق‌ غذاخوری از آن را در یک لیوان آب حل کرده و نیم ساعت قبل از ناهار و شام میل کنید. مقدار مجاز مصرف سرکه سیب روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری است که بهتر است آن را با آب مخلوط‌کنید که باعث سوزش دهان و مری نشود.

سخن پایانی:
شما می‌توانید با سرکه سیب یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید و از منافع آن برای کاهش وزن بهره‌مند شوید. مثلاً به‌جای آب‌لیمو سرکه سیب را به آب‌ گرم و عسل اضافه کنید و آن را قبل از صبحانه برای پاک‌سازی بدن و همچنین کاهش وزن مصرف کنید.برای تسریع کاهش وزن در کنار مصرف سرکه سیب شما باید از رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های بدنی نیز کمک بگیرید و تنها به مصرف سرکه سیب بسنده نکنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.