آیا ال آرژنین باعث بلوغ زودرس می شود؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ال آرژنین یک از آمینواسیدهای ضروری بدن است که از مهم ترین خواص آن تحریک هورمون رشد در بدن است. از همین رو گفته می شود این خاصیت در کودکانی که هنوز رشد صفحات استخوانی بسته نشده است می تواند موجب رشد قد شود. از سوی دیگر سوالی مطرح می شود که آیا ارتباطی بین مصرف ال آرژنین و بلوغ زودرس در کودکان وجود دارد؟ آیا قرص ال آرژنین باعث بلوغ زودرس می شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا پایان همراه ما باشید.

دلایل کمبود هورمون رشد چیست؟

محققان بر این باورند که احتمال اینکه علت اصلی کمبود هورمون رشد در کودکان، در ژنتیک کودک ریشه داشته باشد بسیار کم است. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که از یک بیماری نقص ژنتیکی مانند شکاف کام رنج می برند بیشتر در معرض نقص هورمون رشد قرار می گیرند. از همین اساس نمی توان احتمال ژنتیکی بودن کاهش هورمون رشد در کودکان را نادیده گرفت.

رژیم غذایی و سبک زندگی تاثیر چشمگیری در افزایش هورمون رشد دارد. یکی از موادی که سبب ترشح هورمون رشد در بدن می شود آمینو اسید آرژنین است.

ال ارژنین و هورمون رشد

هورمون رشد که به نام سوماتوتروپین نیز نامیده می شود یکی از انواع هورمون در بدن است که در غده هیپوفیز تولید می شود. کار اصلی این هورمون، افزایش رشد استخوان ها، تکامل بدن و ترمیم سلولی و کنترل متابولیسم است.

میزان ترشح این هورمون در مراحل مختلف زندگی متفاوت است. به همین خاطر علائم کمبود سطوح هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان تفاوت دارد. بارزترین مشخصه کمبود هورمون GH یا هورمون رشد کوتاه قدی در کودکان است. این وضعیت از سه سالگی به بعد بروز می یابد. زیرا بیشترین تاثیر خود را در رشد قدی نشان می دهد. در صورت کمبود این هورمون کودک سالانه کمتر از ۳٫۵ سانت قد می کشد.

آیا ال آرژنین باعث افزایش قد می شود؟

قبل از بررسی ارتباط بین ال آرژنین و بلوغ زودرس در مورد ال آرژنین و هورمون رشد توضیحات تکمیلی را ارائه کنیم. ال آرژنین یکی از ۲۰ اسید آمینه ضروری بدن است که پزشکان در صورت لزوم به صورن یک مکمل درمانی آن را تجویز می کنند. بدین طریق کودکان می توانند روند کامل رشد خود را طی کنند.

مطالعات نشان می دهد مصرف آرژنین به تنهایی سطح HGH را افزایش می دهد اما اگر همراه با ورزش باشد قطعا نتایج بهتری حاصل می شود.

همان طور که گفته شد ال آرژنین برای افزایش قد تجویز می شود اما متاسفانه شاهد مصرف خودسرانه و بدون تجویز این مکمل در بین والدینی هستیم که نگران رشد قد کودک خود هستند. این درحالی است که افزایش قد در نوجوانان و کودکان تا زمانی است که صفحات رشد همچنان باز باشد در غیر این صورت هیچ کمکی به افزایش قد نخواهد کرد.

ال آرژنین و بلوغ زودرس؟

ال آرژنین ترکیبی است که ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد. عده از والدین بر این باورند که آرژنین باعث بلوغ زودرس در کودکان می شود. اما تا به این لحظه هیچ منبع علمی ارتباطی بین ال آرژنین و بلوغ زودرس منتشر نکرده است. در واقع بلوغ زودرس در دختران و پسران دلایلی دیگری دارد. بیشترین علت بلوغ زودرس در دختران و پسران هورمون های استروژن و تستوسترون است نه هورمون رشد.

بهترین شربت ال آرژنین برای افزایش قد کودکان

در سال های اخیر انواع مکمل های آرژنین عرضه شده اند که شربت ال آرژنین برای کودکان طرفداران بیشتری دارد.  شربت آرژی پلاس یوروویتال بهترین نام تجاری است که با قیمت مناسب از داروخانه ها قابل تهیه است. آرژنین تحریک هورمون رشد را افزایش داده و در کنار سایر مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین d به رشد بهتر استخوان ها کمک می کند.

شربت آرژی پلاس یوروویتال

سخن پایانی
اگر دغدغه رشد قد کودکتان را دارید نگران نباشید. مکمل هایی که در این مطلب معرفی کردیم به افزایش قد کودکتان کمک می کنند. مشاوران داروخانه داروبوم منتظر تماس شما هستند تا قبل از خرید بهترین مکمل را با توجه به شرایط کودک شما معرفی کنند.

منبع: healthline.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.