درمان خانگی کبد چرب به ساده ترین روش

آنچه در این مقاله می خوانید:
کبد چرب از جمله بیماری هایی است که در مراحل اولیه تشخیص، درمان دارویی خاصی ندارد اما در صورت عدم پاکسازی کبد عارضه شدت یافته و مشکل ساز می شود. بنابراین بهتر است در همان ابتدا آن را کنترل کرد. اغلب پزشکان توصیه می کنند با کاهش وزن و مصرف غذاهای سالم و مفید کبد را پاکسازی کنید. برای درمان خانگی کبد چرب نکات طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی یک اقدام موثر است اما مصرف قرص پاکسازی کبد نیز روند بهبودی را تسریع می کند.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به شرایطی گفته می شود که چربی ذخیره شده درون کبد به مرور زمان می تواند بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد و باعث آسیب به کبد شود. کبد چرب به دو نوع الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود که نوع اول در افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند رخ می دهد، اما این وضعیت با بیماری کبد چرب غیر الکلی متفاوت است. کبد چرب غیر الکلی خود به چهار گرید تقسیم می شود که گرید ۱ و گرید ۲ رایج تر است. این دو مرحله از بیماری کبد چرب درمان خاصی ندارند و با پیروی از رژیم غذایی سالم و کنترل وزن می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

چه کسانی در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند؟

علت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ناشناخته است. محققان اذعان دارند که افراد با شرایط زیر بیشتر در معرض کبد چرب هستند:

  • افراد چاق
  • افرادی که فشار خون بالا دارند
  • افرادی که کاهش وزن سریع داشته اند
  • مبتلایان به دیابت نوع ۲ و پیش دیابت
  • مبتلایان به عفونت های خاصی مانند هپاتیت C
  • اشخاصی که اختلالات متابولیک خاصی از جمله سندرم متابولیک دارند
  • افراد میانسال یا مسن تر (اگرچه کودکان نیز ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند)
  • افرادی که دارای سطوح بالای چربی در خون خود هستند، مانند کلسترول و تری گلیسیرید
  • بیمارانی که داروهای خاصی مانند کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای سرطان مصرف می کنند
  • بیماری کبد چرب الکلی فقط در افرادی که به شدت الکل مصرف می کنند اتفاق می افتد، به خصوص کسانی که برای مدت زمان طولانی الکل مصرف کرده اند.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب معمولاً جز بیماری‌های خاموش است که علائم کمی دارند یا هیچ علامتی ندارند. نشانه هایی از جمله احساس خستگی یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم از علائم کبد چرب است.

درمان بیماری کبد چرب چیست؟

پزشکان کاهش وزن را برای کبد چرب غیرالکلی توصیه می کنند. کاهش وزن می تواند باعث کاهش چربی در کبد، التهاب و فیبروز شود. اگر پزشک شما تشخیص داده که مصرف داروی خاصی علت کبد چرب در شما است، باید مصرف آن دارو را متوقف کنید. البته ممکن است لازم باشد دارو را به تدریج کم کنید یا به جای آن داروی دیگری را جایگزین کنید.

هیچ داروی شیمیایی برای درمان کبد چرب تایید نشده است. مطالعات در حال بررسی این موضوع هستند. اما سبک زندگی سالم به کنترل کبد چرب کمک می کند.

درمان کبد چرب با طب سنتی

درمان کبد چرب با طب سنتی از اولین روش هایی است که اغلب افراد به سراغ آن می روند. گیاهان دارویی و عرقیات متعددی برای این منظور شناسایی شده اند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

۱- درمان کبد چرب با عرقیات

گروهی از عرقیات گیاهی برای پاکسازی کبد مفید هستند. یکی از آنها عرق خارمریم است که خاصیت محافظت از کبد دارد. به همین خاطر برای بهبودی افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می شود. عرق خارشتر از دیگر عرقیاتی است که برای درمان کبد چرب موثر است. فواید عرق گیاه نسترن نیز در درمان کبد چرب به اثبات رسیده است.

۲- درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از بهترین گیاهانی است که برای پاکسازی کبد از چربی های اضافه استفاده می شود. خاک شیر را هم به تنهایی و هم ترکیب با ترنجبین برای خارج کردن سموم کبد بکار می برند.

تاثیر امگا ۳ در درمان کبد چرب

امگا۳ از ترکیباتی است که به طور ویژه در درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. بدن به طور طبیعی قادر به ساخت امگا ۳ نیست و لازم است این ترکیبت مغذی را از مواد غذایی و مکمل های امگا ۳ دریافت کنیم. اسید چرب امگا ۳ همچنین در متابولیسم چربی در کبد نقش موثری دارد.

کاهش وزن اضافی برای درمان کبد چرب

راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبدی (AASLD) در سال ۲۰۱۷، تناسب اندام و کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم NAFLD شناسایی می‌کند. این راهنما توصیه می کند که افراد مبتلا به کبد چرب که چاق هستند، بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد آنها کاهش یابد.

همچنین این راهنما بیان می کند که کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند سایر علائم کبد چرب مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد. بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام های کوچک به سمت هدف در طول زمان است. رژیم های شدید اغلب ناپایدار هستند و می توانند برای کبد شما آسیب زننده باشند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.