خواص قرص منیزیم برای مو، پوست و سیستم ایمنی بدن

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص منیزیم یک مکمل‌ غذایی بسیار مفید برای تأمین این مینرال مفید است تا بتوان بیشتر از خواص این ریزمغذی بهره‌مند شد. منیزیم یک ماده معدنی است که برای حفظ ساختار طبیعی استخوان‌ها و سلامت سیستم قلبی- عروقی در بدن حائز اهمیت است. افراد معمولاً منیزیم مورد نیاز خود را  طریق رژیم غذایی به دست می‌آورند اما گاهی اوقات سطح منیزیم در مواد غذایی خیلی کم است و باید از قرص منیزیم استفاده کرد. مصرف منیزیم از طریق رژیم غذایی به‌ ویژه در خانم‌ها بسیار پایین است و کمبود این ماده در میان افراد مسن نیز غیرمعمول نیست. سطح پایین این مینرال در بدن با بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، فشارخون بالا، گرفتگی عروق، بیماری‌های قلب، دیابت و سکته در ارتباط است. با خرید قرص منیزیم می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره ‌مند شوید.

کاربرد منیزیم چیست؟

قرص منیزیم برای چی خوبه؟ منیزیم یک مینرال ضروری است که در بیش از ۲۰۰ فرآیند ضروری متابولیک بدن دخیل است. تقریباً ۷۰٪ منیزیم موجود در بدن در استخوان‌ها قرار دارد و به رشد استخوان و دندان‌ها کمک می‌کند. این مینرال برای عملکرد صحیح عضلات و عملکرد طبیعی اعصاب ضروری است. منیزیم همچنین به جذب و متابولیسم سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها کمک می‌کند.

منیزیوم دومین الکترولیت فراوان در بدن انسان است و کمبود آن در کشورهای پیشرفته معمول است. کمبود این مینرال باعث افزایش فشار خون و تحریک عصبی شده و اثر منفی بر تحمل گلوکز دارد. از طرف دیگر حفظ سطح نرمال منیزیم با یک اثر محافظتی از افسردگی و ADHD (بیش فعالی بزرگسالی) جلوگیری می‌کند. با این حال بررسی‌ها نشان داده است که مصرف مکمل منیزیم در کاهش توده چربی های بدن و گرفتگی عضلات خیلی مؤثر نیست.

کمبود این ماده معدنی در رژیم غذایی غربی معمول است زیرا غلات منابع ضعیفی برای این مینرال هستند. منابع برجسته منیزیم مغزها و سبزی‌های برگ دار هستند که معمولاً به اندازه کافی استفاده نمی‌شوند؛ بنابراین رفع کمبود این ماده معدنی از طریق تغییر رژیم غذایی به سادگی امکان پذیر است. با این حال مکمل‌های منیزیم نیز برای رفع کمبود این مینرال در دسترس هستند.

اگر می‌پرسید منیزیم برای چی خوبه باید بگوییم که این مینرال به عنوان یک آرام‌بخش عمل می‌کند، در انواع مکمل کاهش استرس و بهبود خواب وجود دارد، فشار خون را کاهش می‌دهد، خواص ضد التهابی دارد و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. جذب روده‌ای این عنصر به مقدار منیزیم مصرفی بستگی دارد بنابراین عوارض جانبی زیادی در رابطه با مصرف مکمل وجود ندارد.

اگر منیزیم بیش از حد مصرف شود بدن فقط به اندازه مورد نیاز خود آن را جذب می‌کند. با این حال مصرف دوزهای بالا ممکن است باعث مشکلات دستگاه گوارش و اسهال شود. لذا بعد از بررسی قیمت قرص منیزیم اقدام به خرید قرص منیزیم کرده و در دوز مشخص و معین آن را مصرف نمایید تا آسیبی به بدن وارد نگردد.

نقش منیزیم در بدن چیست؟

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان بدن پس از کلسیم ، پتاسیم و سدیم است. این عنصر برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله عملکرد مطلوب مغز و اعصاب ، قلب ، سیستم ایمنی بدن ، عضلات و موارد دیگر مورد نیاز است. اما متأسفانه، مطالعات نشان داده است که حدود ۵۰ درصد از مردم در ایالات ‌متحده و اروپا مقدار توصیه شده روزانه این ریزمغذی را دریافت نمی‌کنند. مقدار مورد نیاز این مینرال به ترتیب ۳۲۰-۴۲۰ میلی ‌گرم برای زنان و مردان در سنین ۳۱-۵۰ سال است.

یکی از نقش‌های اصلی منیزیم عمل به عنوان یک مولکول کمکی در واکنش‌های بیوشیمیایی است که به ‌طور مداوم در بدن انجام می‌شوند. این مینرال در بیش از ۲۰۰ واکنش بدن شما شرکت می‌کند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • تنظیم سیستم عصبی: به تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی که پیام‌هایی را به سراسر مغز و سیستم عصبی شما ارسال می‌کنند، کمک می‌کند.
  • تشکیل پروتئین: به سنتز پروتئین‌های جدید از اسیدهای آمینه کمک می‌کند.
  • حرکات عضلات: بخشی از مکانیسم انقباض و انبساط عضلات است.
  • حفاظت از ژن‌ها: به سنتز و ترمیم DNA و RNA کمک می‌کند.
  • تولید انرژی: به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.
فواید قرص منیزیم

منیزیم در چه غذاهایی است؟

یک روش ساده برای دریافت منیزیم، استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر است. غذاهایی که فیبر زیادی دارند محتوای منیزیم آن‌ها نیز بالاست. منابع غذایی حاوی این مینرال شامل حبوبات، غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها (به‌ ویژه کلم بروکلی، کدو سبز و سبزیجات برگ سبز)، دانه‌ها و مغزها (به ‌ویژه بادام) هستند. این ماده معدنی در دانه کتان و موز، شیر کم چرب، بروکلی، ذرت شیرین و بسیاری دیگر از خوراکی‌ها وجود دارد. سایر منابع شامل محصولات لبنی، گوشت، شکلات و قهوه است. آب با محتوای مواد معدنی بالا یا آب “سخت” نیز می تواند یک منبع عالی برای منیزیم باشد. به همین دلیل کمبود آن در صورت مصرف رژیم غذایی متعادل به ندرت رخ می‌دهد.

منابع غذایی منیزیم
درمان آکنه

خواص قرص منیزیم برای مو

به‌ غیراز ویتامین‌ها، مواد معدنی نیز برای حفظ سلامت و تقویت و رشد مو بسیار مهم هستند. درحالی‌که آهن و روی به درخشش و براقی موها کمک می‌کنند، منیزیم نقش مهمی در رشد فولیکول‌های مو دارد و مصرف مقدار کافی آن منجر به رشد موهای سالم می‌شود. اکثر متخصصان معتقدند که منیزیم یک ماده معدنی ضد استرس طبیعی است. همانطور که می‌دانید استرس یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در ریزش مو است. علاوه بر این، از آنجا که منیزیم در سنتز پروتئین‌ها نقش دارد، متخصصان می‌گویند برجستگی‌های عمودی روی ناخن‌ها ممکن است نشانه کمبود این مینرال باشد.

تأثیر قرص منیزیم بر حفظ  سلامت پوست

یکی از فواید کمتر شناخته شده منیزیم برای حفظ سلامت پوست است که در ادامه دو نمونه از مهم ترین اثرات این ماده معدنی را بر پوست معرفی می کنیم.

۱- ترمیم سلول آسیب دیده پوست

وقتی‌که شما در رژیم غذایی خود از مواد معدنی استفاده نمی‌کنید سطح اسید چرب و کلاژن در پوست کاهش می‌یابد و باعث می شود پوست شما خشک‌تر، ناهموار و مستعد چین ‌و چروک شود. منیزیم یکی از ریزمغذی‌هایی است که از این عوارض پیشگیری می‌کند. برای تأمین مقدار کافی این مینرال می‌توانید از قرص منیزیم نیز استفاده کنید. این ترکیب همچنین می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خارجی کمک کند. منیزیم باعث بازسازی و ترمیم سلول‌ها شده و توانایی پوست برای مقابله با آسیب‌ها را افزایش می‌دهد.

۲- درمان آکنه

همچنین اگر مشکل آکنه دارید مصرف قرص منیزیم می‌تواند آکنه‌های هورمونی را درمان کند. این ترکیب تولید کورتیزول را کاهش می‌دهد درنتیجه با ایجاد ثبات در تعادل هورمونی به کاهش آکنه کمک می‌کند. منیزیم یکی از مینرال‌هایی است که خیلی سریع از طریق پوست جذب می‌شود بنابراین می‌توان آلرژی، جوش، پوست چرب، چین ‌وچروک و آکنه را با آن درمان کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص درمان جوش صورت مطالعه مقاله “جوش سرسیاه یا آکنه کمدونال و راه درمان آن” پیشنهاد می‌شود.

سرانجام از آنجاییکه پوست و مو به‌طور مداوم در معرض رادیکال‌های آزاد و التهاب هستند کمبود منیزیم یکی از علل شایعی است که منجر به پیری و چین ‌و چروک پوست خواهد شد زیرا منیزیم کافی برای ترمیم و تکثیر DNA سلولی ضروری است.

مصرف قرص منیزیم چه تأثیری بر ایمنی بدن دارد؟

طی چند سال گذشته عملکرد این عنصر در ارگانیسم‌های مختلف مورد تحقیق قرار گرفته است. بنابراین نقش آن در سیستم‌های بیولوژیکی به‌طور گسترده بررسی شده است. بر همین اساس مشخص شده است که منیزیم در ایجاد پاسخ ایمنی غیراختصاصی و پاسخ ایمنی ذاتی و اکتسابی مؤثر است.

در مورد ارتباط بین این عنصر و سیستم ایمنی بدن، چندین گروه پیشرو در تغذیه و ایمنی‌ شناسی شواهدی را نشان داده‌اند مبنی بر اینکه منیزیم نقش اساسی در پاسخ ایمنی دارد. این مینرال به‌عنوان یک فاکتور مهم برای سنتز ایمونوگلوبولین‌ها، ایمنی سلولی، سیتولیز وابسته به آنتی بادی، اتصال لنفوسیت IgM، پاسخ ماکروفاژ به لنفوکین‌ها و سنتز سلول‌های T کمکی مورد نیاز است.

بدون شک قرص ایمیون پروگلد برای تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر می‌باشد.

خواص منیزیم برای پوست

سایر منافع قرص منیزیم برای سلامتی بدن

از بهبود میگرن و گرفتگی عضلات گرفته تا تقویت استخوان‌ها و عملکرد ورزشی، این مینرال همه این فواید را دارد. منیزیم یک ریزمغذی مهم برای حفظ سلامتی است. وجود منیزیم آزاد در خون برای جذب کلسیم در استخوان‌های شما بسیار مهم است و یک فاکتور حیاتی برای آنزیم‌هایی است که باعث انقباض عضله می‌شوند.

سایر مزایای مصرف این مینرال به شکل مکمل شامل موارد زیر است:

۱- کنترل فشار خون

این عنصر متابولیسم میوکارد را بهبود می‌بخشد، از تجمع کلسیم و مرگ سلول‌های میوکارد جلوگیری می‌کند، آریتمی‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و به سوخت و ساز چربی کمک می‌کند تا مانع از تجمع کلسترول در رگ‌های خونی شود. یکی از شایع‌ترین شکایات این روزها در بین جوانان و بزرگ‌ سالان فشارخون بالا است و کمبود منیزیم یکی از دلایل آن است. مصرف این ماده به‌صورت مکمل یا از طریق رژیم غذایی فشار سیستولیک و دیاستولیک را در چنین بیمارانی کاهش می‌دهد، اما ممکن است بر روی افراد با فشارخون طبیعی یا پایین تأثیر کمی داشته یا هیچ تأثیری نداشته باشد.

۲- بهبود خلق و خو

برخی از مطالعات سطح پایین منیزیم را با افسردگی مرتبط می‌دانند. این مسئله محققان را به فکر انداخت که بررسی کنند آیا مصرف مکمل منیزیم می‌تواند بر بهبود خلق و خو افراد تأثیر بگذارد یا خیر. یک آزمایش کنترل شده ۱۲ هفته‌ای در بزرگسالان مسن مبتلا به دیابت نوع ۲، کمبود این مینرال و رابطه آن با افسردگی را بررسی کرد. نتایج نشان داد که مصرف ۴۵۰ میلی گرم منیزیم در روز به اندازه دوز ۵۰ میلی گرمی داروی ضد افسردگی ایمی پرامین در بهبود علائم افسردگی مؤثر است لذا با خرید قرص منیزیم از افسردگی خود پیشگیری کنید.

مطالعه ۶ هفته‌ای دیگری در ۱۲۶ فرد مبتلا به افسردگی خفیف یا متوسط نشان داد افرادی که ۲۴۸ میلی گرم منیزیم در روز مصرف می‌کنند در کنار درمان‌های طبیعی، بهبود قابل توجهی در میزان افسردگی مشاهده می‌کنند. با این حال چون این مطالعات کور نبودند یعنی شرکت کنندگان می‌دانستند که این ماده معدنی را دریافت کرده‌اند، می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین مطالعات بزرگ‌تر و طولانی‌تر در این زمینه مورد نیاز است.

خرید بهترین قرص منیزیم از داروخانه

۳- کنترل قند خون

منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انسولین و گلوکز دارد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار کمبود این ماده مغذی هستند؛ زیرا بالا بودن سطح قند خون یا انسولین می‌تواند میزان از دست دادن این ریز مغذی را از طریق ادرار افزایش دهد. گفته شده است که مصرف مکمل‌های منیزیم می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود ببخشد، مشکل متابولیکی که در آن سلول‌های شما به انسولین پاسخ نمی‌دهند. انسولین هورمون مهمی است که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند؛ بنابراین، بهبود مقاومت به انسولین می‌تواند باعث کنترل بهتر قند خون به ‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت شود.

یک مطالعه ۳ ماهه نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که ۳۰۰ میلی گرم در روز منیزیم مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه دارونما به‌ طور قابل توجهی کاهش قند خون ناشتا و بعد از غذا را نشان دادند. علاوه بر این، یک بررسی دیگر نشان داد که مصرف مکمل برای بیش از چهار ماه تأثیر مفیدی بر حساسیت به انسولین و کنترل قند خون دارد. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است اما به نظر می‌رسد مصرف مکمل‌های منیزیم برای کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر هستند لذا افرادی که مبتلا به دیابت هستند می توانند از قرص دیابت حاوی منیزیم برای کنترل سطح قند خونشان استفاده کنند.

۴- کاهش خطر بیماری‌های قلبی

مقادیر کم منیزیم با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که سطح پایین این ماده معدنی بر ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی مانند کنترل قند خون و فشار خون تأثیر منفی می‌گذارد. در بررسی اخیر ۲۸ مطالعه نتیجه گیری شد که مکمل‌های منیزیم با کاهش فشار خون، سطح کلسترول و قند خون ناشتا برخی از فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به ‌طور مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بدان معنی است که مصرف این مینرال ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های قلبی به ویژه در افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند، کمک کند.

۵- کمک به بهبود میگرن

تحقیقات نشان داده است که مقادیر پایین منیزیم با میگرن مرتبط است، وضعیتی که با سردردهای شدید و مکرر مشخص می‌شود. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای نشان داد که افراد مبتلا به میگرنی که روزانه ۶۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف می‌کردند، ۴۲٪ حملات میگرنی کمتری را تجربه کردند و شدت حملات آن‌ها نیز کمتر بود. بررسی ۵ مطالعه دیگر نشان داد که درمان میگرن با مصرف ۶۰۰ میلی گرم منیزیم، یک دوز سطح بالا بی خطر و مؤثر است.

برای حفظ سلامت استخوان و مفاصل مصرف “کلسیم سیترات منیزیم زینک و ویتامین دی آپوویتال” پیشنهاد می‌شود.

اهمیت مصرف قرص منیزیم در دوران بارداری

کاهش این عنصر در دوران بارداری می‌تواند کلیه‌ها، کبد و همچنین قلب مادر و جنین را تحت تأثیر قرار دهد و احتمال بروز عوارضی مانند دیابت حاملگی، پره اکلامپسی، فلج مغزی، فشارخون مزمن، گرفتگی عضلات پا و تأخیر در رشد جنین را افزایش دهد. مهم‌تر از همه، مصرف منیزیم کافی می تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند، خطر تولد نوزادان مرده در ۳ ماهه سوم را کاهش دهد و رشد جنین را تقویت کند. با خرید آنلاین قرص منیزیم از داروخانه آنلاین داروبوم می‌توانید از فواید این ریزمغذی برای ارتقاء سطح سلامتی خود بهره ‌مند شوید.

بهترین قرص منیزیم

اگرچه دریافت مقادیر کافی این ماده معدنی از طریق رژیم غذایی امکان پذیر است ولی در صورت کمبود شدید مصرف مکمل نیز می‌تواند مفید باشد. در داروخانه ها انواع و اقسام قرص منیزیم ایرانی و خارجی موجود است که قیمت های متفاوتی هم دارند. در این جا تعدادی از مکمل های باکیفیت که قیمت مناسبی هم دارند خدمت شما عزیزان معرفی می شود.

۱- مگنیفورت

مطمئنا اکنون لقب بهترین قرص منیزیم به قرص مگنیفورت تعلق می گیرد که علاوه بر منیزیم حاوی ویتامین های B1، B6، K2 و D3 است. این مکمل تحت لیسانس فرانسه تولید می شود و به دلیل اثربخشی بالا و قیمت مناسبی که دارد بسیار پرفروش است همچنین در هر داروخانه ای پیدا می شود. کپسول مگنیفورت در بسته های ۳۲عددی عرضه می شود، ترکیبات آن دارای ۱۵۰ میلی گرم منیزیم بوده و نحوه مصرف آن روزانه ۱ تا ۲ عدد بعد از وعده های غذایی است.

کپسول مگنیفورت

۲- کپسول منیزیم هلث برست

کپسول منیزیم هلث برست تحت لیسانس آمریکا مکمل دیگری است که در لیست موثرترین و پرفروش ترین قرص منیزیم در داروخانه های ایران قرار می گیرد. این محصول حاوی ۶۰ عدد کپسول است و هر کپسول حاوی ۴۰۰ میلی گرم منیزیم است که با مصرف روزی ۱ تا ۲ کپسول برای مدت ۳۰ تا ۶۰ روز کافی است.

کپسول منیزیم هلث برست

۳- قرص منیزیم پلاس یوروویتال

قرص منیزیم پلاس یوروویتال مکمل تحت لیسانس آلمان است. این مکمل علاوه بر مینرال منیزیم حاوی ویتامین های خانواده ب نیز است. در هر بسته از این مکمل تعداد ۳۰ عدد قرص موجود است. هر قرص حاوی ۳۷۵ میلی گرم منیزیم بوده و مصرف قرص منیزیم یوروویتال برای بزرگسالان روزی یک عدد توصیه شده است.

قرص منیزیم پلاس یوروویتال 30 عددی

سخن پایانی:
همانطور که در این مطلب خواندید مصرف منیزیم و مکمل حاوی منیزیم فوایدی بسیاری برای بدن دارد و برای تمامی افراد در سنین مختلف و دوره‌های مختلف مانند بارداری البته تحت نظر پزشک پیشنهاد می‌گردد. اگر دچار ریزش مو شده‌اید و یا پوستتان دچار آکنه شده است و سیستم ایمنی ضعفی دارید می‌توانید اقدام به مصرف و خرید قرص منیزیم از طریق داروخانه آنلاین نمایید تا از فواید بی نظیر آن بهره ببرید.

منبع: nature.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.