علت جوش زدن در بدنسازی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
جوش زدن در بدنسازی برای ورزشکارانی که ورزش های خیلی سنگین انجام داده یا انواع مکمل بدنسازی را مصرف می کنند، امری رایج است. همچنین ایجاد جوش برای تمام ورزشکاران آزاردهنده است و مدام به سراغ علت ها و راه هایی جهت رفع آن هستند. البته مصرف هر نوع مکملی بایستی زیر نظر پزشک صورت گیرد و از حدمعمول خود تجاوز نکند که آثار مخربی به دنبال دارد.
زیرا صورت بدنسازان آقا به دلیل تعریق زیاد و خوردن داروهای عضله ساز، جوش می زند که دلیل آن وجود ترکیبات هورمونی در مکمل ها بوده و به مرور پوست را جوش دار و چرب می نماید. این موضوع نیز در خانم ها صدق کرده و با تعریق زیاد، منافذ پوست آن ها بسته می شود که جوش زدن روی صورت را به دنبال دارد. در این مقاله از مجله داروبوم به طور مفصل درباره علت جوش زدن در بدنسازی سخن خواهیم گفت. تا پایان همراه ما باشید.

آکنه آستروئیدی چیست؟

آکنه آستروئیدی همان غدد چربی ریشه های مو و پوست بوده که منجر به جوش زدن در بدنسازی می شود. البته عوامل دیگر همراه با باکتری Propionibacterium acnes موجب التهاب غدد چربی نیز می شوند. همچنین آکنه آستروئیدی در بدنسازی علائم شبیه آکنه های معمولی دارد. ولی مصرف آستروئید سیستمیک در آکنه آستروئیدی همان عاملی می باشد که غدد چربی را در دسترس عفونت و التهاب قرار می دهد.

البته این نوع آکنه بیشتر روی سینه، بازوها، پشت، گردن و صورت بروز می کند و دلیل آن مصرف داروهای آستروئیدی سیستمیک به صورت تزریقی، خوراکی و استنشاقی می باشد.

علت جوش زدن پشت کمر در بدنسازی

جوش زدن در بدنسازی، پشت کمر را نیز در بر می‌گیرد. زیرا کمر محلی مناسب برای تجمع درصد بالایی از هورمون و چربی می باشد که در صورت افزایش این مقدار از حد استاندارد، موجب ایجاد مشکلات پوستی مختلف می گردد. بنابراین افرادی که ورزش های مختص به بدنسازی را انجام می دهند باید مصرف انواع پروتئین ها و مکمل ها را به حداقل برسانند.

چون مصرف این مواد باعث ایجاد تغییرات هورمونی شده و با افزایش سطح کربوهیدرات، جوش ها در ناحیه کمر فعال می شوند. البته مصرف مکمل های غیر اصل و فیک نیز موجب بروز جوش ها و آکنه ها در کمر بدنسازان شده که برای از بین بردن آن ها به یک پروسه طولانی نیاز است.

مقاله پیشنهادی:
برای آشنایی با انواع مکمل بدنسازی خواندن مقاله «معرفی انواع مکملهای بدنسازی» را توصیه می کنیم.

گینر و جوش صورت

گینر یکی از مکمل های پر مصرف در باشگاه است که در صورت مصرف نادرست و بدون ورزش کافی با افزایش چربی موجب جوش زدن در بدنسازی می شود. این مکمل از ذخایری همچون ویتامین ها، مواد معدنی، اسید آمینه های غیرضروری و ضروری، کربوهیدرات و پروتئین برخوردار می باشد.

بنابراین بدنسازهایی که خواهان افزایش وزن و حجم عضلات خود هستند از این مکمل استفاده می کنند. زیرا کربوهیدرات موجود در مکمل گینر خیلی سریع جذب و هضم می شود و هرچقدر تنوع آمینواسیدها و ویتامین ها در این مکمل زیاد باشد بر کیفیت آن افزوده می شود. البته مصرف گینر بدون انجام حرکات ورزشی موجب افزایش چربی در بدن شده و به غیر از برهم زدن تناسب اندام، جوش هایی روی صورت ایجاد می کند.

علت جوش زدن کمر در بدنسازان

مصرف کراتین و جوش زدن

یکی دیگر از دلایل جوش زدن در بدنسازی به مصرف کراتین بر می گردد. این ماده خوراکی عضله ساز حاوی انواع کربوهیدرات ها و چربی ها بوده که با مصرف بیش از حد، سطح چربی بدن ورزشکار بالا می رود و کبد را چرب می نماید. زیرا یکی از دلایل اصلی جوش زدن روی صورت و بدن به دلیل کبد چرب و مشکلات کبدی می باشد. پس جهت رفع چنین مشکلی بهتر است از کراتین هایی با پایین ترین درصد چربی استفاده نمود یا به دوز کم این مکمل بسنده کرد.

پروتئین وی و جوش زدن

پروتئین وی یکی دیگر از دلایل جوش زدن در بدنسازی بوده که در شیر یافت می شود و به دلیل هضم سریع مورد استفاده بدنسازان قرار می گیرد. البته در حالت کلی لبنیات جزء ماده غذایی جوش زا هستند که برای پروسه عضله سازی بسیار کارآمد می باشند. بنابراین پروتئین وی موجب افزایش هورمون تستوسترون شده که با عملکرد منحصر به فرد همچون محکم کردن استخوان، افزایش حجم شخص بدنساز را به دنبال دارد. ولی اگر مصرف این نوع پروتئین از حد نرمال تجاوز کند، چربی بیشتری تولید کرده و منجر به بروز جوش در صورت و بدن می شود.

راه های از بین بردن جوش های بدنسازی

جهت رفع مشکل جوش زدن در بدنسازی باید یکسری روش های مختلف را رعایت نمود که به شرح زیر است.

  • مصرف محلول کلیندامایسین
  • مشاوره با پزشک متخصص پوست
  • مصرف مداوم لوسیون های ضد باکتری برای بدن
  • مصرف قرص اسپیداگتون با تجویز پزشک
  • به تعادل رساندن مصرف انواع مکمل های ورزشی

راه های جلوگیری از جوش زدن در بدنسازی

برای جلوگیری از جوش زدن در بدنسازی بعد از اتمام تمرین های ورزشی راه های متعددی وجود دارند که تقریباً ۷۰% مشکل را رفع می نمایند. پس برای اینکه شخص بدنساز با این مشکلات مواجه نشود بایستی راه های پیشگیری را رعایت نماید.

  • تمیز کردن بدن قبل از شروع تمرین های ورزشی در باشگاه بدنسازی
  • اسپری کردن آب به بدن هم‌زمان با ورزش کردن (این عمل منافذ بسته پوست را باز می کند)
  • استفاده از حوله های نخی
  • انجام تمرینات ورزشی در هوای نسبتاً سرد و خنک (زیرا گرما زیاد موجب تعریق شده که فشار بر روی پوست را نیز افزایش می دهد. همین موضوع چربی زیادی در لایه سطحی پوست ترشح کرده و منافذ تنفسی را می بندد.)
  • دوش گرفتن به محض اتمام تمرین بدنسازی (این امر باکتری های روی پوست را از بین می برد.)
  • اسکراب بدن هنگام دوش گرفتن (اسکراب نیز پوست های مرده را از بین می برد)
  • استفاده از ملافه تمیز روی دستگاه بدنسازی هنگام تمرین ورزشی
  • مصرف غذاهایی با قند خیلی پایین جهت انجام ورزش های حرفه ای

سخن پایانی
پروتئین و سایر مکمل هایی که در باشگاه مصرف می شوند احتمال جوش زدن در بدنسازی را بالا می برند. بنابراین از مصرف مکمل های تقلبی و نامعتبر اجتناب کنید. زیرا اکثر آن ها حاوی ترکیبات هورمونی و حتی کورتون هستند که موجب ایجاد جوش بر روی پوست صورت می شوند. همچنین خانم ها و آقایان به محض اتمام تمرین های بدنسازی و کلاس های ورزشی باید دوش بگیرند. البته در صورت تعریق بالا هم‌زمان با تمرین بهتر است صورت را با حوله تمیز خشک کرده تا از زدن جوش بر روی آن جلوگیری شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.