هر آنچه لازم است درباره ویتامین C بدانید!

ویتامین C

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز معروف است، یک ماده مغذی ضروری است که بدن برای حفظ عملکرد مطلوب به آن نیازمند است. ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است و مقدار توصیه‌شده آن برای مردان و زنان به ترتیب ۷۵ و ۹۰ میلی‌گرم در روز است. بهترین منابع برای تأمین ویتامین سی، میوه‌ها ازجمله مرکبات و سبزیجات تازه هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قرص ویتامین c و فواید آن در ادامه این مقاله با وبلاگ داروبوم همراه ما باشید.

ویتامین سی چیست؟

ویتامین C به‌صورت مکمل نیز موجود است و بدن ما برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی ازجمله سنتز کلاژن، بهبود و ترمیم زخم‌ها، حفظ سلامت غضروف‌ها، استخوان‌ها و دندان‌ها به آن نیازمند است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است، به این معنی که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و مانع آسیب‌های سلولی شود. ویتامین ث در طول تاریخ برای پیشگیری یا معالجه بیماری اسکوروی و سایر بیماری‌های مرتبط با کمبود این ویتامین مورداستفاده قرارگرفته است و امروزه از آن به‌عنوان یک دفاع طبیعی در برابر سرماخوردگی استفاده می‌شود. اگرچه ویتامین سی به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته می‌شود، اما شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف آن می‌تواند مانع ابتلا یا درمان عفونت‌ها شود.

از ویتامین سی در طول تاریخ برای پیشگیری یا درمان اسکوربوت (بیماری کمبود ویتامین c) و سایر بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین C استفاده می‌شده است. امروزه از این ویتامین به طور گسترده به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر سرما خوردگی استفاده می‌شود.

اگرچه قرص ویتامین ث به عنوان مکمل تقویت سیستم ایمنی در نظر گرفته می‌شود، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف آن می‌تواند از عفونت جلوگیری یا آن را درمان کند. منابع خوبی از ویتامین سی را می‌توان در میوه‌ها و سبزی‌ها و به ویژه مرکبات یافت.

یکی از شرایطی که به طور قطع قرص ویتامین C می‌تواند آن را درمان کند، کمبود ویتامین C است. طبق تحقیقات انجام شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تخمین زده می‌شود که ۷٫۱٪ از جمعیت ایالات متحده دچار کمبود ویتامین C هستند. کسانی که دچار کمبود شدید ویتامین C در رژیم غذایی هستند به بیماری اسکوربوت مبتلا می‌شوند که با کبودی پوست، خونریزی لثه، ضعف، خستگی و بثورات پوستی مشخص می‌شود.

فواید مصرف ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. مصرف این ویتامین در روز و جذب آن در بدن بسیار مهم است و باید هر شخصی در هر سنی این ویتامین را در طی روز جذب نماید تا به عوارض ناشی از کمبود ویتامین سی مبتلا نشود. از خواص قرص ویتامین C می‌توان به بهبود متابولیسم بدن، پشتیبانی از سیستم ایمنی، حفظ سلامت استخوان و بهبود وضعیت پوست و بسیاری موارد دیگر که در پایین تر به طور کامل توضیح داده شده است.

فواید ویتامین C
فواید ویتامین C

۱- ویتامین C خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهد

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند دفاع طبیعی بدن را تقویت کند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. آن‌ها این کار را با محافظت از سلول‌ها در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهند. هنگامی‌که رادیکال‌های آزاد در بدن جمع می‌شوند، می‌توانند وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد کنند که با بسیاری از بیماری‌های مزمن در ارتباط است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ویتامین سی می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان خون شمارا تا ۳۰٪ افزایش دهد که این امر به دفاع طبیعی بدن کمک می‌کند تا با التهابات مبارزه کند.

۲- ویتامین C فشارخون را کنترل می‌کند

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C ممکن است به کاهش فشارخون در افراد مبتلا و افراد سالم کمک کند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین ث به انبساط عروق خونی که خون را از قلب منتقل می‌کنند، کمک کرده و به کاهش فشارخون کمک می‌کند. علاوه بر این بررسی ۲۹ مطالعه انسانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین ث باعث کاهش فشارخون در بزرگ‌سالان سالم می‌شود.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا اثرات ویتامین C بر روی فشارخون بلندمدت است یا خیر. علاوه بر این، افرادی که فشارخون بالایی دارند، نباید فقط برای درمان به ویتامین سی اعتماد کنند.

۳- ویتامین C خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

فاکتورهای زیادی، ازجمله فشارخون بالا، سطح بالای کلسترول بد و تری گلیسیرید یا سطح پایین کلسترول خوب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. ویتامین سی ممکن است به کاهش این ریسک فاکتورها کمک کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد مصرف حداقل ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد؛ اما اگر قبلاً رژیم غنی از این ویتامین مصرف کرده باشید، ممکن است مکمل‌ها فوایدی برای سلامتی شما نداشته باشند.

۴- ویتامین C سطح اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد

ویتامین ث با کاهش سطح اسید اوریک خون از بروز حملات نقرس جلوگیری می‌کند. نقرس نوعی آرتریت است که تقریباً ۴٪ از بزرگ‌سالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فوق‌العاده دردناک است و شامل التهاب مفاصل، به‌خصوص انگشتان پا است.

درحالی‌که به نظر می‌رسد ارتباط مستقیمی بین میزان ویتامین ث و میزان اسید اوریک وجود دارد، مطالعات بیشتری در مورد تأثیر ویتامین سی بر روی نقرس موردنیاز است.

۵- ویتامین ث به جلوگیری از کمبود آهن کمک می‌کند

آهن ماده مغذی مهمی است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد و برای ساخت گلبول‌های قرمز و انتقال اکسیژن در بدن ضروری است. ویتامین سی می‌تواند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کند. ویتامین ث همچنین به جذب آهن از منابع گیاهی موجود در رژیم غذایی کمک می‌کند. در حقیقت مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ممکن است ۶۷ درصد جذب آهن را بهبود ببخشد. درنتیجه، ویتامین سی ممکن است به کاهش خطر کم‌خونی در بین افراد مستعد کمبود آهن کمک کند.

۶- ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مردم به مصرف مکمل‌های ویتامین ث ترغیب می‌شوند، تقویت سیستم ایمنی است، زیرا ویتامین سی در بسیاری از بخش‌های سیستم ایمنی بدن نقش دارد. ویتامین C به تولید گلبول‌های سفید معروف به لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها که از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند، کمک می‌کند. این ویتامین ضمن محافظت از سلول‌های سفید خون از آن‌ها در برابر آسیب ناشی از مولکول‌های بالقوه مضر مانند رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و کمک می‌کند تا از کارایی بیشتری برخوردار شوند.

ویتامین ث یک بخش اساسی از سیستم دفاعی پوست است و به‌طور فعال به پوست منتقل می‌شود، جایی که می‌تواند به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به تقویت سدهای پوست کمک کند.

۷- حمایت از متابولیسم بدن

بدن ما به ویتامین C نیاز دارد تا مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی خود را به انرژی تبدیل کند. این ویتامین همچنین به ما کمک می‌کند تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ریزمغذی‌ها را جذب کنیم. با استفاده از انواع قرص ویتامین سی و یا قرص ایمیون پروگلد می‌توانید انرژی روزانه مورد نیاز خود را تامین نمایید.

۸- کمک به فعالیت‌های روانشناختی

هنگامی که دچار کمبود ویتامین C هستید در معرض خطر ابتلا به بیماری اسکوربوت (بیماری که در اثر کمبود ویتامین C رخ می‌دهد) قرار دارید. افسردگی، ضعف و بی‌حالی عمومی از علائم این بیماری است که با مصرف مکمل ویتامین C به راحتی درمان می‌شود.این ویتامین همچنین به سلول‌های بدن ما کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در سنتز برخی هورمون‌ها (نورآدرنالین و آدرنالین) نقش دارد.

این هورمون‌ها به تنظیم خلق و خو و توانایی تمرکز نیز کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین با هورمون‌های دیگر در تعامل هستند تا به حفظ سلامتی کمک کنند. تحقیقات نشان داده است استفاده از بهترین مارک قرص ویتامین c در بهبود مشکلات روحی تاثیر بسزایی به همراه دارد.

۹- حفظ سلامت استخوان و غضروف

قرص ویتامین C با کمک به بدن در ساخت کلاژن سهم بزرگی در تقویت غضروف و استخوان‌ها دارد. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن ما است و به عنوان داربستی برای تأمین ساختار و قدرت عمل می‌کند. حدود ۹۰٪ پروتئین‌های ماتریکس موجود در استخوان‌های ما کلاژن هستند بنابراین منطقی است که این ویتامین برای استخوان‌ها و غضروف‌ها مفید باشد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر مکمل ویتامین سی ممکن است با افزایش تراکم توده استخوانی و کاهش پوکی استخوان همراه باشد. همچنین مصرف سطح بسیار بالایی از ویتامین C با محافظت از شکستگی مفصل ران و سایر استخوان‌ها در ارتباط است. کلسیم ریز مغذی دیگری است که برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم لازم است؛ بنابراین با استفاده از قرص غضروف ساز یا همان کلسیم و ویتامین C حمایت از استخوان‌ها را دو برابر کنید.

عوارض جانبی احتمالی ویتامین C

عوارض جانبی ویتامین ث
عوارض جانبی ویتامین ث

اگرچه ویتامین C به‌طورکلی بی‌خطر تلقی می‌شود ولی دوزهای بالای آن می‌تواند عوارض جانبی ازجمله سوزش معده، حالت تهوع، سردرد، کرامپ‌های معده و اسهال ایجاد کند. دوزهای بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم این ویتامین بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود و ممکن است خطر ابتلا به اسهال شدید و سنگ کلیه را افزایش دهد. درحالی‌که می‌توانید با اطمینان این ویتامین را در دوران بارداری استفاده کنید، استفاده بیش‌ازحد آن ممکن است باعث آسیب به نوزاد شود. به‌طورکلی، بین ۸۵ تا ۱۲۰ میلی‌گرم در روز برای این دوران کافی در نظر گرفته می‌شود.

ویتامین سی همچنین می‌تواند قند خون شما را بالا ببرد و در صورت ابتلا به دیابت باید بااحتیاط مصرف شود. در زنان مسن مبتلابه دیابت، ویتامین ث به مقدار بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

تداخلات دارویی ویتامین سی

ویتامین C می‌تواند دفع استروژن از بدن را کندتر کند بنابراین مصرف هم‌زمان آن با داروهای ضدبارداری حاوی استروژن ممکن است خطر عوارض جانبی هورمونی را افزایش دهد. برعکس این قضیه ممکن است برای داروی ضد روان‌پریشی مانند فلوفنازین رخ دهد. همچنین ویتامین سی می‌تواند غلظت داروی پرولیکسین را در جریان خون را کاهش داده و اثربخشی دارو را کاهش دهد. مکمل‌های ویتامین ث همچنین می‌توانند برخی داروهای شیمی‌درمانی را کم اثرتر کنند. برای جلوگیری از تداخلات دارویی پزشک خود را در مورد مصرف ویتامین C با هر یک از این نوع داروها در جریان قرار دهید.

سخن پایانی:
همان‌طور که مشاهده کردید ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که فواید بسیاری ازجمله کنترل فشارخون، تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت قلب و همچنین جلوگیری از کمبود آهن می‌باشد شما می‌توانید از طریق سایت داروبوم محصول حاوی ویتامین C موردنیاز خود را که در برندها و قیمت‌های متنوع می‌باشد، خریداری کنید.

منبع: verywellhealt

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.