پروتئین سویا یا پروتئین وی، کدام بهتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید: پروتئین سویا و پروتئین وی را می توان با توجه به نیاز بدن جهت مصرف انتخاب کرد. پروتئین اصلی ترین ماده تشکیل دهنده بدن است. این ماده اساسی در طول زندگی باید از طریق مصرف غذاهای مختلف جذب بدن شود. مواد مختلفی که حاوی پروتئین هستند عبارت اند از گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر و بسیاری مواد دیگر. سویا یک گیاه است که حاوی میزان زیادی پروتئین می باشد. شیر نیز به عنوان منبع پروتئینی معرفی می گردد. در ادامه در رابطه با این دو پروتئین و خواص هر یک از آن ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. (پروتئین وی قیمت مناسبی دارد و بهترین نوع مکمل های پروتئینی به شمار می آید. برای مشاهده قیمت پروتئین وی به سایت داروخانه داروبوم مراجعه کنید.)

پروتئین سویا چیست؟

پروتئین سویا را از دانه های سویا می گیرند. دانه های سیاه حاوی مقدار زیادی پروتئین می باشند. از بهترین مزیت های این پروتئین گیاهی این است که هیچگونه چربی و کلسترولی در آن وجود ندارد، به همین دلیل یکی از بهترین پروتئین ها می باشد که هیچگونه آسیبی به قلب نمی رساند. این پروتئین را می توان به صورت های مختلفی مصرف کرد. یکی از مصارف آن به صورت پودر می باشد. پودر سویا را می توان همراه آب یا شیر مصرف کرد. این پروتئین در سس های سالاد، دسرهای یخ زده، غذای کودک و غذای حیوانات خانگی نیز قابل استفاده می باشد. پروتئین سویا یکی از گزینه های مورد علاقه افراد گیاه خوار می باشد. در صورتی که نمی توانید از محصولات حیوانی استفاده کنید جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان می توانید این پروتئین را مصرف کنید.

مزایای مصرف پروتئین سویا

پروتئین سویا و پروتئین وی دارای مزایای زیادی برای بدن هستند. سویا به روش های مختلفی مصرف می گردد. مصرف این محصول گیاهی مفید به صورت پروتئین دارای مزایای زیادی است. مزایای مصرف پروتئین سویا عبارت است از:
  • سبب کاهش علائم یائسگی در زنان می شود.
  • کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.
  • مناسب افرادی که پروتئین حیوانی مصرف نمی کنند می باشد.
  • مصرف منظم این پروتئین احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان و سرطان پروستات را در مردان کاهش می دهد.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی را از شیر و ماست می گیرند. این پروتئین در بدن ما نیز وجود دارد. به همین دلیل برای تامین آن حتما باید از فرآورده های حیوانی از جمله ماست و شیر استفاده کنیم. یکی از کاربردهای اصلی این پروتئین عضله سازی می باشد. نوع مصرف این پروتئین در تعیین کاربرد آن در بدن هرکس تاثیر دارد. در صورتی که هدف شما افزایش وزن می باشد می توانید این پروتئین را همراه شیر یا ماست مصرف کنید. اما اگر هدف شما عضله سازی است خصوصا اگر ورزشکار هستید بهتر است بعد از تمرین این پروتئین را با آب مخلوط و مصرف نمایید. هرچند مخلوط این پروتئین و آب طعم چندان خوشایندی ندارد اما خاصیت بسیار بالایی برای افراد ورزشکار دارد. یکی از بهترین مزیت های این پروتئین سریع الاثر بودن و زود هضم بودن آن است.

مزایای مصرف پروتئین وی

پروتئین وی به خاطر تاثیرات مثبتی که در بدن هرکس با توجه به نوع مصرف آن دارد توسط افراد مختلفی مصرف می شود. مزیت های زیادی جهت مصرف پروتئین وی وجود دارد که عبارت است از:
  • سرکوب کردن اشتها
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سرطان
  • فراهم کردن آنتی اکسیدان های مورد نیاز جهت حفاظت بدن در مقابل رادیکال های آزاد و استرس

میزان مصرف روزانه پروتئین سویا و پروتئین وی

پروتئین سویا و پروتئین وی از لحاظ کیفیت غذایی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. با وجود مزایای زیادی که هر دوی این پروتئین ها دارند اما  میزان مصرف آن ها باید مدنظر قرار گیرد. افزایش میزان مصرف این دو پروتئین می تواند  علاوه بر هدر رفت، اثرات مخربی هم بر بدن داشته باشد. در ادامه میزان مصرف روزانه پروتئین سویا و پروتئین وی در روز را برای شما بیان می کنیم.

میزان مصرف پروتئین وی در روز

از آنجا که پروتئین وی دارای دو کاربرد مختلف می باشد هم برای عضله سازی و هم افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین میزان مصرف و نوع مصرف آن نیز متفاوت است. ورزشکاران و بدنسازان، که این پروتئین را با هدف عضله سازی و ترمیم بافت های تخریب شده پس از تمرین های سخت مورد استفاده قرار می دهند، باید روزانه به میزان یک الی دو اسکوپ چیزی معادل ۲۵ الی ۵۰ گرم از این پروتئین را با آب مخلوط و مصرف کنند. اگر هدف شما از مصرف پروتئین افزایش وزن می باشد. بهتر است به میزان مناسبی از این پروتئین را با یک فنجان شیر مخلوط و مصرف نمایید.

میزان مصرف پروتئین سویا در روز

از آنجا که پروتئین سویا در مقایسه با پروتئین وی دیر هضم تر است و میزان هضم آن در حد متوسط قرار دارد، بنابراین در مصرف آن باید بسیار دقت نمود. در صورتی که از این پروتئین به عنوان جایگزین فرآورده های حیوانی و یا مکمل های بدنسازی و عضله سازی استفاده می کنید، بهتر است روزانه به میزان ۲۰ الی ۲۵ گرم از این پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مقایسه پروتئین سویا و پروتئین وی

پروتئین سویا و پروتئین وی از لحاظ ارزش غذایی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر دوی این پروتئین ها می توانند در عضله سازی موثر باشند. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند از شیر استفاده کنند، می توانند از یکی از این دو پروتئین استفاده نمایند. یکی از تفاوت های عمده این دو این است که پروتئین وی به دلیل داشتن ۹ آمینو اسید ضروری از کامل ترین پروتئین در بین سایر منابع پروتئینی است. پروتئین های موجود در بدن است. پودر وی از طریق  لبنیات به دست می آید و به صورت روزانه مصرف می گردد. میزان کافی اسید آمینه های ضروری در هر دوی این پروتئین ها نیز یکی دیگر از مزیت ها و شباهت های این دو پروتئین است. پروتئین وی نوعی پروتئین حیوانی است و افراد گیاه خوار می توانند پروتئین سویا را جایگزین آن کنند. همچنین افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند از مصرف پودر پروتئین وی محروم هستند اما جایی نگرانی نیست پروتئین سویا یکی از بهترین منابع پروتئینی برای این دسته افراد می باشد. در حالت کلی انتخاب هر یک از اینها جهت مصرف روزانه بسته به سلیقه یا تجویز پزشک می تواند صورت گیرد.

چرا باید در مصرف سویا احتیاط کرد؟

پروتئین سویا با وجود مزایای زیادی که دارد متاسفانه دارای معایبی هم هست که باید در زمان مصرف مد نظر قرار گیرد. در ادامه برخی از مضرات پروتئین سویا را برای شما بیان می کنیم؛
  • تاثیر منفی بر باروری زنان و بروز قاعدگی سنگین
  • ایجاد غدد درون ریز
  • کاهش نیروی جنسی
  • خطر ابتلا به سرطان مثانه
  • ایجاد مشکلات کلیوی
  • احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید، ناراحتی گوارشی و آسم
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.