مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
استفاده از مکمل های غذایی طور فزاینده ای در بین افراد رایج است، به طوری که مولتی ویتامین های مینرال به محبوب ترین نوع مکمل های غذایی هستند. این مکمل ها حاوی حداقل سه ویتامین و یک ماده معدنی هستند. استفاده از مکمل های غذایی به طور کلی در بین زنان، افراد مسن و افرادی که رژیم می گیرند متداول است. در این مقاله از مجله پزشکی سلامت داروبوم قصد داریم به طور مفصل درباره قرص مولتی ویتامین مینرال، فواید، عوارض، نحوه مصرف و تفاوت آن با سایر مکمل های غذایی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟

مکمل مولتی ویتامین مینرال انواع مختلفی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می کند که به صورت طبیعی در غذاها نیز یافت می شود. آنها شامل ویتامین هایی هستند که معمولاً مورد نیاز بدن ما هستند و همچنین برخی مواد معدنی که عملکرد صحیح سلول ها و اعصاب ما را تضمین می کنند.

مولتی ویتامین مینرال ها معمولاً بر اساس جنسیت یعنی مردان و زنان، و سپس بر اساس سن طبقه بندی می شوند. این مکمل ها اغلب به شکل قرص، کپسول، قرص جوشان و شربت در داروخانه ها در دسترس هستند.

چرا مولتی ویتامین مینرال مصرف کنیم؟

بهترین راه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، خوردن غذاهای متنوع و سالم است. یک مکمل نمی تواند جایگزین عادات غذایی سالم شود. اما گاهی اوقات حتی افرادی که عادات غذایی سالمی دارند به سختی می توانند تمام مواد موثر در میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای سالم مورد نیاز خود را دریافت کنند.

همچنین در شرایط جسمانی خاص یا بعد از بیماری یک مکمل می تواند به پر کردن شکاف های تغذیه ای کمک کند.

افراد زیر به احتمال زیاد بهتر است با مشورت پزشک از مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده کنند.

  • افرادی که از رژیم غذایی با کالری محدود استفاده می کنند که ویتامین و مواد معدنی کافی را فراهم نمی کند.
  • خانم های بارداری یا در دوران شیردهی تا اسید فولیک کافی دریافت کنند.
  • افرادی که بیمار، ضعیف یا دوران نقاهت پس از جراحی را طی می کنند.
  • نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و افراد بالای ۵۰ سال، برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی ویتامین D.
  • افرادی که نمی توانند غذاهای مختلف بخورند، مانند افرادی که آلرژی غذایی دارند یا افرادی که رژیم گیاهخواری دارند.
  • مولتی ویتامین مینرال برای افراد خاص مانند زنان یا سالمندان

انواع مولتی ویتامین مینرال

بسیاری از مکمل ها به طور ویژه برای مردان یا زنان یا برای گروه های سنی خاصی فرموله می شوند. مولتی ویتامین مینرال استاندارد برای اکثر افراد مشکلی ندارد. اما برخی از افراد ترجیح می دهند مکملی مصرف کنند که برای جنس یا گروه سنی آنها تولید شده است.

انواع مولتی ویتامین مینرال های تخصصی عبارتند از:

مولتی ویتامین مینرال بانوان: این مکمل ها آهن اضافی دارند. زنان تا زمانی که پریود می شوند به آهن بیشتری نسبت به مردان نیاز دارند. اما بعد از یائسگی، آهن مورد نیاز زنان مانند مردان است. برخی از موتلی ویتامین های بانوان حاوی کلسیم اضافی نیز هستند، زیرا زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

مولتی ویتامین مینرال آقایان: این کپسول ها آهن کمتری دارند، زیرا مردان نسبت به زنان به آهن کمتری نیاز دارند.

محصول پیشنهادی:
برای خرید قرص مولتی ویتامین مردان آمریکایی، آلمانی و ایرانی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مولتی ویتامین مینرال بالای ۵۰ سال: این قرص ها برای افراد مسن ساخته شده اند و معمولا آهن و ویتامین K کمتری دارند و از ویتامین B12 و ویتامین D بیشتری برخوردارند.

مولتی ویتامین مینرال بارداری: این مکمل ها برای زنان باردار، پیش از باردار شدن یا شیردهی ساخته شده اند. مکمل ها دارای اسید فولیک و آهن اضافی هستند. اسید فولیک به ویژه مهم است زیرا می تواند به جلوگیری از برخی نقص های مادرزادی، به ویژه نقص لوله عصبی کمک کند. گاهی اوقات این مکمل ها کلسیم بیشتری نیز دارند.

مولتی ویتامین مینرال چه ویتامین هایی دارد؟

مولتی ویتامین مینرال های استاندارد معمولاً حاوی مواد زیر هستند:

ویتامین های محلول در آب: این ویتامین ها به راحتی وارد بدن و یا خارج می شوند. بیشتر آنها در سلول های بدن تجمع نمی کنند. معروف ترین ویتامین‌های محلول در آب شامل ویتامین C و ویتامین‌های B هستند. تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، B6، بیوتین، اسید فولیک و B12 از دیگر ویتامین های محلول در آب به شمار می آیند.

ویتامین های محلول در چربی: این ویتامین ها در سلول های بدن ذخیره می شوند و به راحتی ویتامین های محلول در آب از بدن خارج نمی شوند. ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های A، D، E و K هستند. از آنجایی که این ویتامین ها در آب حل نمی شوند، بهتر است از طریق غذاهای پرچرب جذب بدن شوند.

مواد معدنی: مهم ترین مواد معدنی شامل کلسیم، مس، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و روی (زینک) است.

همچنین برخی از مولتی ویتامین ها حاوی مواد دیگری هستند که در دسته ویتامین یا مواد معدنی قرار نمی گیرند؛ از آن جمله می توان به موادی مانند آنتی اکسیدان های لوتئین و لیکوپن اشاره کرد.

تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال

برای رسیدن به جواب این سوال بهتر است ابتدا با تفاوت ویتامین ها و مواد معدنی با هم آشنا شویم.

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند، به این معنی که فرآیندهایی مانند پختن یا نگهداری نامناسب می تواند باعث تجزیه ویتامین ها در غذاها شود. در گروه ویتامین ها، دو نوع مختلف ویتامین وجود دارد: ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی.

از طرف دیگر مواد معدنی، ترکیبات غیرآلی هستند. این بدین معنی است که آنها ساختار شیمیایی خود را بدون توجه به اینکه در معرض هوا، گرما یا سایر عناصر قرار دارند، حفظ می کنند. دو نوع کانی وجود دارد: مواد معدنی اصلی و مواد معدنی کمیاب.

مواد معدنی اصلی به عنوان مواد معدنی مورد نیاز ۱۰۰ میلی گرم در روز یا بیشتر طبقه بندی می شوند و عبارتند از: کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلرید، منیزیم و گوگرد.

مواد معدنی کمیاب (که مقداری خیلی ناچیز در روز به آنها نیاز دارید) عبارتند از: آهن، روی، ید، کروم، سلنیوم، فلوراید، مس و منگنز.

حال که فرق ویتامین با ماده معدنی را دانستید احتمالا به فرق مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال پی برده باشید. مولتی ویتامین تنها حاوی ویتامین ها می باشد درحالیکه مولتی ویتامین مینرال علاوه بر ویتامین حاوی مواد معدنی و املاح نیز است.

زمان مصرف مولتی ویتامین مینرال 

زمان مصرف مولتی ویتامین و مینرال معمولاً یک بار در روز یا طبق دستور نوشته شده روی بسته بندی می باشد. تمام دستورالعمل های روی بسته محصول را به دقت مطالعه کنید یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

مولتی ویتامین و مینرال را به طور منظم مصرف کنید تا از تمام منافع آن بهره ببرید. برای یادآوری بهتر، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

طریقه مصرف مولتی ویتامین مینرال 

نحوه استفاده از مولتی ویتامین و مینرال یک عدد قرص یا کپسول را با یک لیوان آب میل کنید. از مصرف مولتی ویتامین مینرال همراه با چای، قهوه، شیر خودداری کنید چرا که در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کند.

عوارض مولتی ویتامین مینرال

اغلب افراد با این عقیده که مصرف مولتی ویتامین مینرال عوارضی ندارد و مولتی ویتامین هرچه بیشتر، بهتر؛ ناخودآگاه خود را به دردسر می اندازند.

هم ویتامین ها و هم مواد معدنی به عنوان ریز مغذی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که بدن فقط در مقادیر کم (یا اصطلاحا میکرو) به آنها نیاز دارد. مقادیر بیش از حد هر ویتامین یا ماده معدنی بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر است.

بهتر است بدانید که انواع مختلفی از تداخلات دارویی با ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد که از نظر شدت و اهمیت متفاوت است. به دلیل احتمال تداخل، افراد باید قبل از خریداری مولتی ویتامین مینرال در مورد آلرژی یا داروهایی که روزانه مصرف می کنند به پزشک یا داروساز اطلاع دهند.

اگرچه در این مقاله محصولات گیاهی و گیاهان دارویی مورد بحث قرار نگرفته است، اما اطلاع رسانی درباره استفاده از این محصولات نیز مهم است. بدون این اطلاعات، داروساز نمی تواند غربالگری لازم را برای تداخلات انجام دهند.

مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

مولتی ویتامین و مینرال به دلیل اینکه که کمبود مواد مغذی در بدن را جبران می کند به مرور باعث افزایش اشتها می شود و همین خاصیت اشتها آوری اگر کنترل نشود موجب افزایش وزن و چاقی در فرد می شود.

افرادی که لاغر هستند و کمبود وزن دارند می توانند همزمان با مصرف مولتی ویتامین مینرال رژیم غذایی خود را تقویت کنند و به وزن ایده آل برسند.

اما در افرادی که تمایلی به افزایش وزن ندارند بهتر است با مصرف مولتی ویتامین مینرال دقت بیشتری در خوراکی های مصرفی داشته باشند و تحرک و فعالیت بدنی را فراموش نکنند. چرا که در صورت کنترل نکردن تغذیه به اضافه وزن دچار خواهند شد.

مولتی ویتامین مینرال ایرانی یا خارجی

یکی از سوالاتی که هنگام تهیه مولتی ویتامین مینرال زیاد مواجه می شویم این است که مولتی ویتامین ایرانی بخریم یا خارجی؟

در گذشته شرکت های داروسازی اندکی در ایران فعالیت داشتند. از همین رو بیشتر داروها و مکمل های غذایی از خارج از کشور وارد می شد. امروزه با گسترش فناوری و دانش لابراتورهای دارویی متعددی اقدام به تولید فراورده های دارویی مطابق با ژنتیک و نیازهای تغذیه ای ایرانیان کرده اند.

از طرفی در سال های اخیر واردات مکمل های خارجی به ایران به طور کلی ممنوع شده و اکثر محصولات خارجی تحت لیسانس و در ایران تولید می شوند.

ما به شما توصیه می کنیم هرگز از مصرف مولتی ویتامین و مینرال را به دلیل عدم دسترسی به مارک های خارجی منصرف نشوید و یکی از محصولات ایرانی با کیفیت که رضایت عموم را به خود جلب کرده است را خریداری کنید.

معرفی چند مولتی ویتامین مینرال 

حال که با فواید بی نظیر مولتی ویتامین مینرال آشنا شدید، شاید بخواهید نام چندتا از این مکمل ها را بدانید. در این بخش به معرفی بهترین مولتی ویتامین مینرال می پردازیم.

۱- کپسول فارماژلیتان

کپسول فارماژلیتان تولید شرکت دارویی دانا و ایرانی است. این مکمل تقویت با ترکیبات منحصر بفردی که دارد برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی بدن مصرف می شود. کپسول فارماژلیتان برای افزایش تمرکز، رفع خستگی و بهبودی سریع در دوران نقاهت مفید است. در این محصول تعداد ۳۰ عدد کپسول موجود است که مصرف روزانه یک کپسول برای بهره مندی از فواید آن توصیه می شود.

قیمت کپسول فارماژلیتان

۲- قرص دی ویت هلث اید

قرص دی ویت از برند هلث اید از بهترین قرص های مولتی ویتامین مینرال خارجی است که در ایران هم بسیار طرفدار دارد. هلث اید برندی انگلیسی است که در تولید مکمل های با کیفیت مطرح است.

قرص دی ویت علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی رایج در سایر مکمل های غذایی حاوی متیونین، کولین، لوتئین، کوآنزیم Q10 و جینسینگ نیز می باشد که هر کدام تاثیر مهمی در سلامت بدن دارند. تعداد ۳۰ عدد قرص در هر بسته موجود است که باید برای تامین ۱۰۰%  نیاز روزانه یک کپسول همراه غذا مصرف شود.

قرص دی ویت اکتیو هلث اید

۳- قرص ول من

قرص ول من ویتابیوتیکس از بهترین مولتی ویتامین های مخصوص آقایان است. این مکمل نزدیک به ۳۰ ویتامین و ماده معدنی در فرمولاسیون خود دارد که برای حمایت از سلامت جسمانی و ذهنی مردان مفید است. همچنین با ترکیبات منحصر بفردی که دارد در تقویت قوای جنسی و بهبود باروری نقش مثبتی ایفا می کند. این مکمل در بسته های ۳۰ عددی تولید شده و مصرف روزانه یک عدد از آن نیازهای تغذیه ای آقایان را تامین می کند.

قرص ول من آقایان

سخن پایانی
دریافت طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز ما تنها از طریق رژیم غذایی همیشه آسان نیست. به همین دلیل است که انتخاب یک مولتی ویتامین مینرال با کیفیت برای کمک به پر کردن کمبود مواد مغذی ایده خوبی است. مولتی ویتامین مینرال برای درمان یا پیشگیری از بیماری های خاص یا در دوران بارداری نیز استفاده می شود. ویتامین ها اجزای سازنده مهم بدن هستند و به حفظ سلامتی کمک می کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.