کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مولتی ویتامین مینرال صورتی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین قرص مولتی ویتامین مینرال در بین ایرانیان هستند. این مولتی ویتامین همانند سایر مکمل های تقویتی دارای ترکیبات مغذی برای سلامت بدن است. این مکمل در تقویت سیستم ایمنی بدن، جبران کمبود آهن و کم خونی، تقویت پوست و استحکام بخشیدن به دندان ها و استخوان ها موثر است.

انواع مولتی ویتامین های مینرال دارای ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی موردنیاز بدن هستند. این مکمل های غذایی در بین مردم با نام های مختلفی شناخته می شوند؛ یکی از این ها مولتی ویتامین صورتی است که از سال های اخیر بین مردم رواج یافته است. در این مقاله از مجله سلامتی پزشکی داروبوم قصد داریم موارد مصرف، عوارض، طریقه و زمان مصرف کپسول مولتی ویتامین صورتی همچنین هر یک از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن را بررسی کنیم.

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی چیست؟

مولتی ویتامین مینرال برای چیست؟ این فراورده دارویی نع مکمل غذایی برای جبران کمبودهای تغذیه است که در دو نوع کودکان و بزرگسال تولید می شود. همچنین با توجه به تفاوت های جسمانی خانم ها و آقایان برخی از مولتی ویتامین های اخصاصی بانوان و یا مردان فرموله می شود. برخی مولتی ویتامین های برای رده سنی میانسال و بالای ۵۰ سال طبقه بندی می شوند.

تاریخچه نامگذاری مولتی ویتامین صورتی به زمانی باز می گردد که شرکت «ایران دارو» برای اولین بار اولین در ایران به تولید این محصول اقدام کرد و این مکمل به رنگ صورتی عرضه شد. این محصول به علت کیفیت بالا و قیمت مناسب در بین مردم محبوبیت یافت.

بعد از آن شرکت های دارویی دیگر از جمله الحاوی و اسوه نیز مکمل های مولتی ویتامین خود را صورتی رنگ تولید کردند. به این ترتیب مردم از همان ابتدا مولتی ویتامین صورتی رنگ را شناخته اند که برخی هم اکنون نیز به همان رنگ از داروخانه ها تقاضا می کنند.

البته در حال حاضر انواع و اقسام مولتی ویتامین ها توسط شرکت های متعدد تولید و به فروش می رسد. این محصولات در قالب شربت، قرص، کپسول و سافت ژل و رنگهایی مانند زرد، قهوه ای و رنگ های دیگر است. به عبارتی رنگ مولتی ویتامین ملاک نیست و هر قرصی که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را تامین کند و قیمت مناسبی داشته باشد بهتر است. تفاوت مولتی ویتامین ها با هم در ترکیبات و دوز است.

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی برای چیست؟

مولتی ویتامین فرمول جامعی است که ترکیب متعادلی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی را برای بهبود سلامت عمومی بدن فراهم می کند و به ما کمک می کند سالم بمانیم. مولتی ویتامین مینرال توان ذهنی و فیزیکی را بازیابی می کند و با خواص آنتی اکسیدانی خود به مقابله با فرسودگی های روزمره کمک می کند.

علاوه بر این مولتی ویتامین به طور موقت در دوران بیماری یا ایامی که نیاز به ترکیبات مغذی افزایش می یابد مانند بارداری و شیردهی مصرف می شود.

بیشتر بخوانید: فواید مولتی ویتامین مینرال برای بدنسازان

ترکیبات مولتی ویتامین مینرال صورتی

مولتی ویتامین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید از جمله ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین های گروه ب، ویتامین C، اسید فولیک، آهن، ید، کلسیم و منیزیم است. در ادامه به معرفی برخی از این ویتامین ها و املاح معدنی می پردازیم.

۱- ویتامین A

ویتامین A برای بینایی، پوست و استخوان ها مهم است. ویتامین A که به عنوان رتینول نیز شناخته می شود (به دلیل تولید رنگدانه های شبکیه چشم)، یک ماده مغذی محلول در چربی است. این به این معنی است که با چربی موجود در رژیم غذایی جذب بدن می شود و سپس برای استفاده بعدی در بافت بدن ذخیره می شود.

ویتامین A عملکردهای مختلفی در بدن دارد، از کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری و عفونت گرفته تا حمایت از بینایی، دندان ها، پوست و اسکلت و بافت ها.

شما می توانید ویتامین A را به طور طبیعی از غذاها از جمله پنیر، تخم مرغ، ماهی روغنی، شیر، ماست و جگر دریافت کنید یا آن را به شکل مکمل مصرف کنید.

۲- ویتامین C

برای رشد و ترمیم بافت ها در تمام قسمت های بدن به ویتامین C نیاز دارید. این ویتامین محلول در آب به کلاژن سازی کمک می کند. ویتامین C برای التیام زخم ها و ترمیم و حفظ استخوان ها و دندان ها مورد نیاز است. همچنین به جذب آهن از منابع غیرهم به بدن کمک می کند.

کمبود شدید ویتامین C به ندرت اتفاق می افتد، اگرچه شواهد نشان می دهد که بسیاری از افراد ممکن است سطوح پایین ویتامین C داشته باشند. به طور مثال سیگار کشیدن میزان ویتامین C را در بدن کاهش می دهد، بنابراین افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین ث هستند.

دریافت ویتامین C کافی از رژیم غذایی با خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات میسر است. همچنین مصرف قرص ویتامین C کمک کننده است.

بیشتر بخوانید: بهترین مولتی ویتامین برای زنان بالای ۴۰ سال

۳- کلسیم

کلسیم نقش بسیار مهمی در بدن برای عملکرد طبیعی اعصاب، سلول ها، ماهیچه ها و استخوان ها ایفا می کند. اگر کلسیم کافی در خون وجود نداشته باشد، بدن کلسیم را از استخوان ها می گیرد و در نتیجه استخوان ها را ضعیف و پوک می کند. مقدار مناسب کلسیم برای ساخت و حفظ استخوان های قوی مهم است.

مولتی ویتامین دارای کلسیم برای پیشگیری یا درمان سطوح پایین کلسیم خون در افرادی که کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند استفاده می شود.

۴- اسید فولیک

اسید فولیک شکل مصنوعی فولات است. فولات یک از ویتامین های B است به طور طبیعی در برخی غذاها یافت می شود و برای تشکیل سلول‌های سالم، به‌ویژه گلبول‌های قرمز خون مورد نیاز است. مکمل‌های حاوی اسید فولیک برای درمان یا پیشگیری از سطوح پایین فولات استفاده می شوند. سطوح پایین فولات می تواند منجر به نوع خاصی از کم خونی شود.

شرایطی که باعث سطوح پایین فولات شود شامل رژیم غذایی نامناسب، بارداری، اعتیاد به الکل، بیماری کبد، مشکلات معده یا روده ای خاص، دیالیز کلیه و… است. زنان در زمان بارداری باید مقادیر کافی اسید فولیک را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنند تا از نقایص مادرزادی لوله نخاعی نوزاد پیشگیری کنند.

عوارض جانبی 

مصرف مولتی ویتامین عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی کند و درباره مصرف کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی نیز تاکنون عارضه خاصی گزارش نشده است. حتما توصیه های پزشک یا متخصص تغذیه را رعایت کنید.

اگر وضعیت ناراحت کننده ای برای شما ایجاد شد که بعد از یکی دو روز ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر فکر می کنید ممکن است یک مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:
برای اینکه با عوارض و تداخل دارویی مولتی ویتامین ها بیشتر آشنا شوید مطالعه مقاله “عوارض مولتی ویتامین مینرال چیست” را پینشهاد می کنیم.

طریقه مصرف

برخی از مواد مغذی فعال شامل ویتامین D برای افزایش جذب کلسیم و ویتامین C برای افزایش جذب آهن هستند. به همین دلیل است که مصرف همزمان این مواد مغذی از طریق مکمل ها یا تقویت با منابع غذایی ایده آل است. یک مثال معروف مصرف قرص آهن با یک لیوان آب پرتقال است تا از اثرات تقویت کننده جذب ویتامین C حاصل شود.

اما مولتی ویتامین اغلب به صورت روزانه مصرف می شود. به طور مشابه مولتی ویتامین صورتی نیز روزانه یک کپسول، ترجیحا با معده پر و آب کافی مصرف می شود.

زمان مصرف

مصرف مولتی ویتامین به زمان خاصی محدود نمی شود و شما می توانید در هر زمان از شبانه روز آن را استفاده کنید. فقط توجه کنید که این محصول را به طور منظم مصرف کنید تا از حداکثر مزایای آن بهره ببرید. برای یادآوری بهتر، آن را هر روز در ساعت معینی مثلا بعد از صبحانه مصرف کنید.

معرفی چند نمونه قرص مولتی ویتامین با کیفیت

از آنجایی که شاید پیدا کردن قرص مولتی ویتامین مینرال صورتی در داروخانه ها دشوار یا حتی کم یاب باشد تصمیم گرفتیم چند نمونه از بهترین قرص مولتی ویتامین پرفروش را معرفی کنیم که به راحتی در داروخانه های سراسر کشور در دسترس هستند.

قرص مولتی دیلی آلفا ویتامینز

قرص مولتی دیلی آلفا ویتامینز

قرص مولتی دیلی آلفا ویتامینز از جمله مولتی ویتامین های قوی برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی روزانه است. این مکمل با دارا بودن ویتامین، املاح و مواد معدنی مفید تاثیر بسزایی در ارتقای سلامت جسم و روان ایفا می کند.

قرص دی ویت اکتیو هلث اید

قرص دی ویت اکتیو هلث اید

قرص دی ویت اکتیو هلث اید دیگر مولتی ویتامین پرفروش در داروخانه هاست. این مکمل حاوی کامل ترین ترکیبات مواد معدنی و ویتامین برای حفظ سلامت عمومی است. به عنوان نمونه مصرف این مکمل برای جبران کمبود آهن مفید است. همچنین ترکیبات مغذی آن نشاط روزانه را تامین می کند.

سخن پایانی
همان طور که در این مقاله گفتیم مولتی ویتامین مینرال صورتی به دلیل رنگ جعبه و قرص به این اسم معروف شده است. با هم فواید و عوارض احتمالی، نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف این مکمل غذایی را بررسی کردیم. در انتها برای خرید این قرص می توانید به داروخانه آنلاین داروبوم سر بزنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. مریم

    سلام روزبخیر و خسته نباشید.
    قرص مولتی ویتامین اسوه چاق کننده است؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      مولتی ویتامین مینرال صورتی اسوه به دلیل اینکه حاوی ویتامین های گروه B است موجب افزایش اشتها شده که با رعایت رژیم غذایی و فعالیت متوسط از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کنید.
      با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.