عوارض و فواید ویتامین e برای زنان را می دانید؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین E برای ایمنی سلولی و عملکرد سلولی، سلامت پوست و رشد سلول های خونی ضروری است. به عنوان یک ویتامین محلول در چربی، بدن شما ویتامین E را برای استفاده بعدی در سلول های چربی ذخیره می‌کند، به این معنی که نیازی به مصرف روزانه آن ندارید. ویتامین ای از طریق رژیم غذایی یا مصرف قرص ویتامین e در بدن تامین می شود. اما آیا عوارض و فواید ویتامین e برای زنان را می‌دانید، برای پاسخ این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اگرچه ویتامین E به طور کلی بی خطر است، اما عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی بالقوه ای وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود. علاوه بر این، دوزهای بیش از حد ویتامین E می‌تواند شما را در معرض افزایش خطر خونریزی قرار دهد. این امر به ویژه در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون صادق است.

فواید ویتامین e برای زنان

ویتامین E فواید بی شماری برای سلامت زنان دارد. از افزایش باروری گرفته تا کاهش خطر ابتلا به PCOS، این ماده مغذی باید در رژیم غذایی هر زنی از طریق منابع غذایی و مصرف مکمل ها گنجانده شود.

۱- تأثیر ویتامین ای بر رحم

ویتامین E به عنوان یک ویتامین ضروری شناخته می‌شود و بسیاری از مطالعات اهمیت ویتامین E را در طول فرآیند تولید مثل نشان داده‌اند. سقط جنین، زایمان زودرس، پره اکلامپسی و محدودیت رشد داخل رحمی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین E در دوران بارداری باشد.

پوشش نازک رحم یکی از عوامل ناباروری در زنان است. مطالعات نشان دادند که مکمل های ویتامین E می‌توانند به افزایش ضخامت آندومتر در زنان با پوشش نازک کمتر از ۸ میلی متر کمک کنند. استفاده از مکمل ویتامین E به مدت ۱۲ هفته در بین زنان مبتلا به شکست لانه گزینی، اثرات مفیدی بر ضخامت اندومتر داشته است.

۲- تأثیر ویتامین ای بر تخمک گذاری

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید مصرف ویتامین E را افزایش دهید. این ویتامین باروری را در مردان و زنان بهبود می‌بخشد. خواص ویتامین E برای زنان کمک به تخمک گذاری و بهبود سلامت باروری است.

در نهایت، ویتامین E می‌تواند به محافظت از تخمک در تخمدان زنان کمک کند. زیرا به کاهش آسیب اکسیداتیو تخمک‌ ها و بهبود کیفیت کلی آنها کمک می‌کند. از آنجاییکه احتمال بارور شدن تخمک سالم بیشتر است، بنابراین این ماده مغذی می‌تواند به افزایش شانس باردار شدن شما کمک کند.

۳- تأثیر ویتامین ای بر پریود

اکثر زنان در طول چرخه قاعدگی خود نوعی ناراحتی را تجربه می‌کنند. از گرفتگی عضلات گرفته تا نوسانات خلقی برخی از این ناراحتی ها هستند. ویتامین E می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی های قاعدگی کمک کند. ویتامین E دارای خواص ضد التهابی است که باعث کاهش ناراحتی و کاهش شدت و مدت دردها می‌شود.

۴- تأثیر ویتامین ای بر کیست سینه

کیست سینه یک تومور خوش خیم  است که به دلیل تغییرات هورمونی در یک یا هر دو سینه ایجاد می‌شود. ویتامین ای یکی از رایج ترین مکمل ها برای فیبروکیستیک سینه است. از آنجایی که این ویتامین در مقایسه با درمان هورمونی عوارض جانبی کمتری دارد، معمولاً به عنوان یک درمان ایمن استفاده می‌شود.

۵- ویتامین ای برای بزرگ کردن سینه

ویتامین E به شما کمک می‌کند تا پوست خود را تغذیه کرده و آن را نرم و لطیف نگه دارید. این ویتامین جریان خون را افزایش داده و شکل سینه را با استفاده منظم افزایش می‌دهد. از دیگر خواص ویتامین E برای زنان کاهش افتادگی سینه و افزایش استحکام آن، از بین بردن علائم کشیدگی و خشکی است که می‌تواند باعث کوچک شدن سینه ها شود.

ویتامین E را می‌توان مستقیماً روی پوست تمیز و خشک نیز استفاده کرد. آن را با حرکات دایره‌ ای دور سینه‌ ها و بدون لمس نوک پستان ماساژ دهید. اجازه دهید پوست روغن را به خوبی جذب کند.

۶- درمان ترک پوست در بارداری

استفاده از ویتامین E در دوران بارداری خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. بنابراین باعث می‌شود پوست شما کمتر در معرض علائم کشش و پارگی قرار بگیرد. همچنین از رشد سلول های جدید پوست و بازسازی سلولی پشتیبانی می‌کند. یکی از فواید ویتامین E جوانسازی پوست است که ممکن است به درمان ترک‌ های پوستی در بارداری کمک کند.

در وبسایت medicalnewstoday می خوانیم:
جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که واکنش آلرژیک به ویتامین E ندارند، استفاده از آن به عنوان مرطوب کننده هنگام بهبود زخم فوایدی بی نظیری خواهد داشت. همچنین ویتامین E می تواند خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن مرتبط با اگزما یا درماتیت آتوپیک را کاهش دهد.

۷- ویتامین ای برای بارداری

فواید دقیق ویتامین E در دوران بارداری اغلب به دلیل فقدان آزمایش ‌های بالینی مورد بحث است، اما به طور کلی مشخص است که خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E برای کاهش استرس اکسیداتیو در دوران بارداری مفید است.

بسیاری از کارآزمایی‌ های بالینی نشان داده‌اند که این به نوبه خود مشکلاتی مانند پره اکلامپسی، محدودیت رشد داخل رحمی و جدا شدن جفت را کاهش می‌دهد.

کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به افزایش خطر تولد نوزادان کم وزن، زایمان زودرس، یا حتی سقط جنین و مرگ نوزادان برای زنان سیگاری یا در مناطقی با آلودگی شدید هوا شود.

بیشتر بخوانید: اگر به دنبال بهترین و موثرترین قرص افزایش باروری زنان هستید می‌توانید به صفحه “مکمل تقویت باروری زنان” مراجعه کنید.

۸- چاقی صورت با قرص ویتامین ای

ویتامین ای یکی از ویتامین ها مطرح در دنیای زیبایی است. مصرف این ویتامین به صورت خوراکی و موضعی فواید بی نظیری برای زیبایی و حفظ سلامت پوست و مو دارد. ویتامین ای با تحریک کلاژن سازی باعث افزایش قوام و ساختار پوست صورت می‌شود. همچنین در رژیم های غذایی کم چربی به چاق شدن صورت کمک می‌کند.

خرید قرص ویتامین ای از داروخانه آنلاین

عوارض ویتامین e برای زنان

در حالی که ویتامین E برای پوست و سلامتی عمومی یک عنصر بسیار مفید است، اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند خطرات بالقوه ای از مانند تحریک پوست تا خطر خونریزی به دنبال داشته باشد. برخی عوارض ویتامین E برای زنان در ادامه شرح داده شده است.

– عوارض گوارشی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین ای

برخی از عوارض جانبی گوارشی ویتامین E که ممکن است فرد تجربه کند عبارتند از تهوع، اسهال.

– عوارض مصرف ویتامین E برای کبد و کلیه

ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است و مصرف بیش ‌از حد آن در ذخیره ویتامین A در کبد اختلال ایجاد می‌کند. همچنین در صورت مصرف بیش از حد باعث از نارسایی کبد و کلیه خواهد شد.

– مشکلات انعقاد خون

ویتامین E بر تجمع پلاکتی و انعقاد خون تأثیر می‌گذارد. انعقاد خون فرآیندی است که طی آن خون (به صورت موضعی) از مایع به ژل تبدیل می‌شود. در پاسخ بدن به آسیب این فرآیند تضمین می‌کند رگ‌های خونی پاره شده به سرعت بسته می‌شوند تا از دست دادن خون به حداقل برسد. هرگونه اختلالی در این فرآیند به شدت سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

– پوکی استخوان

مصرف متعادل ویتامین E توده استخوانی را حفظ کرده و خطر شکستگی استخوان را حتی در زنان یائسه کاهش می‌دهد. کمبود ویتامین E منجر به آسیب استخوان می‌شود که احتمالاً به دلیل اختلال در جذب کلسیم و افزایش فعالیت رادیکال های آزاد است. با اینحال گفته می‌شود مصرف بیش از حد ویتامین E نیز باعث تحلیل استخوان و کاهش تراکم معدنی استخوان می‌شود.

تداخل دارویی ویتامین E

تداخلات احتمالی ویتامین E با عوامل آلکیله کننده و آنتی بیوتیک های ضد تومور است. این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالای ویتامین E بر داروهای شیمی درمانی نیز تأثیر بگذارد. داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت نیز تحت تأثیر این ویتامین قرار خواهند گرفت.

سخن پایانی
ویتامین E یکی از چهار ویتامین محلول در چربی است و برای حفظ سلامتی شما ضروری است. به عنوان یک آنتی اکسیدان، از یکپارچگی غشای سلولی محافظت می‌کند. این ماده با مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند. ویتامین e برای زنان ممکن است نقش مهمی در مبارزه با سرطان و سایر بیماری‌ ها زنانه داشته باشد.

منبع: mayoclinic

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.