فواید و عوارض قرص مخمر آبجو را بدانید!

مقدمه
مخمر آبجو همانطور که از نام آن پیداست نوعی قارچ است که معمولاً در تهیه آبجو استفاده می‌شود، اما اثرات سلامتی فراوانی نیز دارد. مخمر آبجو منبع غنی از ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند کروم و سلنیوم است. مخمر آبجو به شکل قرص و پودر موجود است و برای درمان بیماری های مختلف از جمله آکنه، اگزما و کلسترول استفاده می‌شود. در ادامه مقاله توضیحاتی ارائه می‌دهیم تا فواید و عوارض قرص مخمر آبجو را بدانید.

مخمر آبجو چیست؟

مخمر آبجو یک قارچ طبیعی است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B کمپلکس (مانند اسید فولیک و ویتامین B3) و مواد معدنی (مانند پتاسیم، منیزیم و فسفر) است. این مواد مغذی می‌توانند به افزایش توده عضلانی و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

مخمر آبجو همچنین به عنوان یک پروبیوتیک در نظر گرفته می‌شود. پروبیوتیک ها باکتری های سالمی هستند که در روده ها یافت می‌شوند و با مدیریت شرایطی مانند یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر به سلامت روده کمک می‌کنند.

این قارچ مغذی به شکل غیرفعال فروخته می‌شود و با نام ساکارومایسس سرویزیه نیز شناخته می‌شود. آن را می‌توان در داروخانه ها به صورت پودر یا قرص خریداری کرد.

فواید قرص مخمر آبجو

در ادامه به فواید قرص مخمر آبجو می‌پردازیم.

۱- افزایش اشتها

ویتامین‌های B موجود در مخمر آبجو به سلول‌ ها کمک می‌کنند تا غذا را به انرژی تبدیل کنند و باعث می‌شوند سلول‌ های شما کارآمدتر کار کنند. در نتیجه افزایش سوخت و ساز بدن، شما افزایش اشتها را با مصرف قرص مخمر آبجو تجربه خواهید کرد.

۲- افزایش سطح انرژی بدن

مخمر آبجو دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات و پروتئین است که می‌تواند به مبارزه با خستگی ذهنی و جسمی کمک کند. یکی از خواص مخمر آبجو این است که عملکرد فیزیکی را افزایش داده و منجر به افزایش توده عضلانی می‎شود. مخمر آبجو همچنین حاوی مقادیر زیادی منیزیم، پتاسیم و کلسیم است، مواد معدنی که با تشکیل بافت عضلانی قدرت و انرژی را افزایش می‌دهند.

۳- کمک به هضم غذا

مخمر آبجو مملو از پروبیوتیک‌ ها است. آنها  باکتری‌های سالمی هستند که مجرای روده را می‌پوشانند و به هضم غذا، جذب مواد مغذی و پیشگیری از بیماری‌ ها کمک می‌کنند. بنابراین می‌تواند یک انتخاب عالی برای افرادی با معده حساس یا کسانی باشد که از اسهال یا سایر مشکلات گوارشی رنج می‌برند.

قرص مخمر آبجو هلث اید

۴- حفظ و بهبود سلامتی پوست

مخمر آبجو حاوی ویتامین های B کمپلکس و مواد معدنی (مانند کروم، سلنیوم و روی) است که می‌تواند درمان آکنه، اگزما و پسوریازیس را تسهیل کند. مواد معدنی موجود در مخمر آبجو همچنین می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند که می‌تواند پوست را محکم و الاستیک نگه دارد.

در وبسایت medicalnewstoday می خوانیم:
مخمر آبجو حاوی کروم و ویتامین های گروه B مانند نیاسین، اسید فولیک و بیوتین است. این مکمل برای افراد مبتلا به دیابت، اسهال یا عفونت های دستگاه تنفسی مفید است. با این حال، مخمر آبجو ممکن است با برخی از داروها، از جمله داروهایی که کم کاری تیروئید و افسردگی را درمان می کنند، تداخل داشته باشد.

۵- قرص مخمر آبجو برای چاقی صورت

قرص مخمر آبجو از نظر تغذیه ای بسیار غنی است و حاوی پروتئین، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است که می‌تواند مصرف کنندگان را سالم نگه دارد. مصرف این مکمل با افزایش اشتها در افراد لاغر برای چاقی صورت مفید است.

بیشتر بخوانید: قرص مخمر آبجو برای چاقی صورت مفید است؟

۶- تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص قرص مخمر آبجو تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، آلرژی، بیماری کرون و پسوریازیس کمک کند.

۷- برطرف کردن یبوست

مخمر آبجو حاوی مقادیر زیادی بتا گلوکان است، فیبری که به حجم دادن به مدفوع کمک می‌کند و حرکات روده را آسان می‌کند. از آنجا که مخمر آبجو به عنوان یک پروبیوتیک در نظر گرفته می‌شود، می‌توان از آن برای حفظ سلامت فلور روده نیز استفاده کرد. از مخمر آبجو می‌تواند هضم را بهبود ببخشد و به مدیریت برخی از بیماری ها مانند یبوست، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، کولیت و عدم تحمل لاکتوز کمک کند.

ترکیبات موجود در قرص مخمر آبجو

حال که با فواید قرص مخمر آبجو آشنا شدیم بهتر است ترکیبات آن را نیز بشناسید. مخمر آبجو حاوی میکروفلور است که به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می کند. این قرص علاوه بر چاقی صورت و بدن در افزایش انرژی و ارتقای سطح ایمنی نیز موثر است. این قرص حاوی ویتامین ها و مینرال های زیر است:

ویتامین ها: B1, B2, B3, B5, B6, B9, B7

مواد معدنی: کروم، سلنیوم، پتاسیم، آهن، زینک، منیزیم

عوارض قرص مخمر آبجو

استفاده از مخمر آبجو در برخی افراد عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد می‌کند. شایع ترین عوارض مخمر آبجو تولید گاز و نفخ خفیف است، اما ممکن است باعث ناراحتی شوند. استفاده بیش از حد این قرص ها همچنین می‌تواند منجر به سردردهای شدید مشابه میگرن شود.

واکنش های آلرژیک نیز از عوارض قرص مخمر آبجو گزارش شده است. بعد از مصرف قرص مخمر آبجو با مشاهده علائمی مانند احساس درد در قفسه سینه، گرفتگی شدید گلو یا اختلال در تنفس حتما مصرف را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

قرص مخمر آبجو بایوکلینیک

روش مصرف قرص مخمر آبجو

این قرص برای مصرف بزرگسالان مناسب است. بهترین روش مصرف قرص مخمر آبجو روزانه ۶ تا ۸ عدد قرص (معادل ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم) در وعده صبح با معده خالی است.

موارد منع مصرف قرص های مخمر ابجو

۱- مخمر آبجو نباید توسط زنان باردار یا شیرده بدون اطلاع پزشک مصرف شود. همچنین هیچ مطالعه علمی برای حمایت از ایمنی مخمر آبجو در کودکان وجود ندارد، بنابراین ابتدا باید با پزشک اطفال صحبت کنید.

۲- بیماران دیابتی باید قبل از شروع مکمل های مخمر آبجو با پزشک خود مشورت کنند، زیرا این ماده می‌تواند سطح قند خون را تا حد زیادی کاهش دهد و باعث هیپوگلیسمی ‌شود.

۳- افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن باید از مصرف مخمر آبجو خودداری کنند، زیرا این مخمر محصول فرعی آبجو است و ممکن است حاوی مقداری گلوتن باشد که در تولید آبجو استفاده می‌شود.

۴- افرادی که به مخمر حساسیت دارند، داروهای افسردگی مصرف می‌کنند، مبتلا به بیماری کرون هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید قبل از مصرف مخمر آبجو با پزشک خود مشورت کنند.

تداخل دارویی قرص مخمر آبجو

گاهی اوقات عوارض قرص مخمر آبجو به دلیل تداخل دارویی رخ می دهد. بنابراین از مصرف همزمان با داروهایی که در ادامه معرفی می کنیم پرهیز کنید:

۱- داروهای ضد افسردگی

۲- داروهای پارکینسون

۳- داروی مپریدین 

۴- داروی دیابت

جلوگیری از عوارض قرص مخمر آبجو

به منظور جلوگیری از عوارض جانبی قرص مخمر آبجو به نکاتی که در ادامه می گوییم، عمل کنید:

۱- قرص مخمر آبجو را به مقدار مناسب مصرف کنید و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

۲- قرص مخمر اب جو را ابتدا در دوزهای کم شروع کنید سپس دوز مصرفی را به تدریج اضافه کنید.

۳- برای جلوگیری از عوارض احتمالی قرص مخمر آبجو آن را با معده خالی میل کنید. اما اگر دچار مشکلات گوارشی می شوید می توانید آن را همراه یا بعد از غذا میل کنید.

سخن پایانی
مخمر آبجو یک مکمل غذایی مفید است که می‌تواند فواید متعددی برای سلامتی داشته باشد. این منبع غنی از ویتامین های گروه B و مواد معدنی است و نشان داده شده است که هضم را بهبود می بخشد، التهاب را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. با این حال، لازم است در هنگام استفاده از مکمل‌ها احتیاط کنید و قبل از وارد کردن مخمر آبجو به رژیم غذایی خود با پزشک صحبت کنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.