فواید ورزش کردن با وزن بدن چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کمتر کسی است که نام ورزش بدنسازی با وزن بدن به گوشش خورده باشد. اکثر ما ورزش کردن را فقط در محیط باشگاه و با دستگاه های بدنسازی می شناسیم. اما نوعی از ورزش کردن وجود دارد که به نام ورزش کردن با وزن بدن شناخته می شود. این مدل از ورزش کردن بدون محدودیت زمان و مکان امکان پذیر است. در این مقاله از مجله داروبوم ابتدا به مقایسه تمرینات با وزن بدن و تجهیزات ورزشی می پردازیم، سپس با فواید ورزش کردن با وزن بدن آشنا می شویم. تا پایان همراه ما باشید.

تمرینات با وزن بدن چیست؟

تمرین با وزن بدن یکی از بهترین و موثرترین تمرینات جهت ایجاد مقاومت، بهبود تعادل، انعطاف پذیری و قدرت بدون نیاز به دستگاه یا تجهیزات متداول در باشگاه های ورزشی است. به جای آن ورزشکار از وزن بدن خود به عنوان تنها شکل مقاومت کمک می گیرد.

افراد می توانند تمرین های وزن بدن ساده و مفید مانند کشش، فشار، کرانچ و لانژ را به طور منظم در برنامه روزانه خود قرار داده و بدن خود را تقویت نمایند.

چرا باید به سراغ تمرینات با وزن بدن برویم؟

همان طور که گفتیم در ورزش با وزن بدن از هیچ گونه وسیله یا دستگاه ورزشی استفاده نمی شود به همین خاطر در هر جایی مثلا خانه یا گوشه پارک و بدون مراجعه به سالن ورزشی انجام پذیر است. البته برخی از این ورزش ها به وسایل کاملا ابتدایی مانند کش و میله احتیاج دارند که تهیه آنها آسان است. اما بیشتر این تمرینات را می توان در هر زمان و مکانی انجام داد.

از طرفی ورزش کردن طبیعی برای تمام گروه های عضلانی مفید است. یعنی هم به تقویت و هم پرورش عضلات کمک می کند؛ فقط کافیست نوع تمرین ها و تعداد تکرارها  را به خوبی یاد بگیرید.

مقایسه تمرینات با وزن بدن و تجهیزات ورزشی

ورزش بدون وزنه در اغلب موارد احتمال آسیب کمتری در برابر سایر تمرینات را دارد. به عنوان نمونه نگرانی بابت افتادن وزنه های سنگین روی بدن دیگر وجود ندارد. همچنین عضله سازی با وزنه های سنگین دشوارتر است اما ورزشکار در تمرین بدون وزنه فقط با وزن بدن خود کار می کند.

فواید ورزش با وزن بدن

در این بخش به معرفی تعدادی از مهم ترین فواید بدنسازی با وزن بدن می پردازیم:

آسان و ساده: با وجود تمرینات با وزن بدن بهانه جویی های همیشگی از بین می رود. این ورزش ها در هر زمان و مکانی قابلیت انجام دارند. مهم نیست کجا هستید، بدن خود را دارید که به کمک آن می توانید هر زمان که اراده کردید به ورزش بپردازید.

کم هزینه: برای انجام ورزش با وزن بدن نیازی به صرف هزینه های گزاف نیست. در این مدل از تمرینات یک جفت کتانی کافی است. خبری از لباس ورزشی و حتی عضویت در باشگاه نیست. فقط ممکن است به یک صندلی یا گوشه میز به عنوان تکیه گاه نیاز باشد که در همه جا در دسترس است.

دسترسی برای همه افراد: این ورزش برای همه افراد از جمله افراد مسن، افراد کم تحرک و افرادی که دوران نقاهت بعد از جراحی یا آسیب را می گذرانند مفید می باشد. به عنوان مثال ورزش کردن با وزن بدن برای اسالخوردگانی که در معرض خطر سارکوپنی، از دست دادن توده عضلانی و قدرت هستند، مفید است.

مناسب افراد جمع گریز: شما می توانید تمرین های بدون وزنه را به تنهایی انجام دهید. مجبور نیستید واردی جمعی از ورزشکاران بشوید که از دیدن آنها لذت نمی برید. همچنین دیگر ترسی از دستگاه های متنوع و پیچیده ورزشی نخواهید داشت.

مفید برای سلامتی: نتیجه هزاران مطالعه حکایت از آن دارد که ورزش به هر شکلی برای جسم و روان مفید است. ورزش با وزن بدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. ورزش خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد، سطح استرس را کاهش دهد و خواب را تنظیم می کند. از این گذشته ورزش کردن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، چاقی، انواع مختلف سرطان، درد مفاصل و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

کمک به عضله سازی: تمرینات با وزن بدن در رشد و حفظ عضلات موثر است. ورزش کردن با وزن بدن عضلات را تحت فشار قرار می دهد و باعث آسیب به بافت عضلانی می شود که در نتیجه باعث رشد عضله ها می شود. در این بین مداومت در تمرین ها برای ادامه پیشرفت اهمیت دارد.
هر اندازه بدنسازی با وزن بدن دشوارتر خواهد بود، چرا که باید زیرا باید تمرینات چالش برانگیزتری برای ایجاد مقاومت برای تحریک رشد عضلانی انجام دهید. برای عضله سازی فقط با کمک تمرینات با وزن بدن تنوع لازم کار است.

سه عنصر ضروری برای عضله سازی با ورزش های با وزن بدن تغییر سرعت، تنوع و حجم تمرین است. همچنین مصرف انواع مکمل بدنسازی در ساخت عضلات موثر هستند.

کاربردی: بیشتر ورزش های با وزن بدن به جای کار روی یک عضله یا گروه عضلانی جداگانه روی چندین ماهیچه همزمان کار می کند. از همین رو تمرینات بدون وزنه عضلات و مفاصل بیشتری را در آن واحد درگیر می سازد و با ایجاد تعادل و تقلید از فعالیت های روزمره در مقابل ورزش های با وزنه کاربردی تر می باشند.

تنظیم با سطح تناسب اندام: این کار ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما به مرور که از وزن بدن خود به جای وزنه استفاده می کنید، آسان می شود. اما چه راه هایی برای اصلاح حرکات به منظور کاهش یا افزایش مقاومت وجود دارد؟ به طور مثال می‌توانید وضعیت بدن خود را تنظیم کنید (انجام حرکات فشاری روی دیوار به جای زمین) یا می‌توانید تعداد دفعات تکرار یک تمرین را تغییر دهید یا سرعتی که با آن کار می‌کنید را تغییر دهید.

سخن پایانی
انواع ورزش ها برای سلامتی مفیدند اما برخی دیگر مانند ورزش با وزن بدن از جنبه های دیگری نیز سودمند هستند. در این مقاله به فواید ورزش بدون وزنه پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مطلب همین امروز برای شروع مشتاق باشید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.