مکمل های غذایی مفید برای کم خونی

آنچه در این مقاله می خوانید:
کم خونی به دلایل متعددی رخ می دهد، در برخی موارد کم خونی دلایل ساده ای دارد و راهکار برطرف کردن آن هم بسیار آسان است. برای جلوگیری از انواع خاصی از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ها اصلاح رژیم غذایی و مصرف مکمل غذایی مفید است. با ادامه این مطلب همراه باشید تا از شایع ترین کمبود ویتامین ها موثر در کم خونی مطلع شوید.

ویتامین مناسب برای کم خونی

کمبود ویتامین به دلیل تغذیه ضعیف یا عدم توانایی جذب توسط دستگاه گوارش اتفاق میفتد. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین، به بیان ساده کمبود گلبول های قرمز سالم خون است که ناشی از مقادیر کمتر از حد معمول ویتامین هایی نظیر B12  و فولات می باشد .در ادامه برخی از رایج ترین ویتامین هایی که کمبود آن ها متداول است را بررسی خواهیم کرد.

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 که با عنوان کم خونی پرنیشیوز شناخته می شود، یکی از دلایل کم خونی به شمار می رود. در این عارضه که نوعی اختلال خود ایمنی است روی جذب ویتامین B12 تاثیر می گذارد. همچنین کم خونی به دلیل فقر ویتامین ب ۱۲ در افرادی که داروهای سرطانی مصرف می کنند فراوان مشاهده می شود.

علائم این نوع کم خونی در افراد عادی به تدریج پدید می آید و مشابه سایر علائم انواع کم خونی مانند ضعف، خستگی و رنگ پریدگی می باشد. همچنین کمبود ویتامین B12 موجب اختلال در عملکرد اعصاب می شود و گزگز دست ها و پاها و ضعف عضلانی از نشانه های دیگر آن است.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 در سالمندان به دلیل مشابهت با نشانه های زوال عقل ممکن است باعث اشتباه فرد یا مراقبان او گردد.

فولات یا ویتامین B9

ویتامین B9 یا فولات دیگر ویتامینی است که در صورت کمبود به دلیل کاهش مصرف یا مشکل در جذب باعث کم خونی می شود. این نوع از کم خونی به عنوان کم خونی مگالوبلاستیک نیز شناخته می شود. حداکثر میزان جذب مواد مغذی حاصل از غذا در روده کوچک رخ می دهد. بیماری های روده مانند سلیاک و یا افرادی که تحت جراحی این عضو قرار گرفته اند در جذب فولات اختلال ایجاد می کند.

افرادی که بیش از حد الکل می نوشند نیز بیشتر در معرض کمبود ویتامین B9 قرار دارند. خانم های باردار و شیرده و بیمارانی که دیالیز می شوند سایر افرادی هستند که به مکمل های فولات احتیاج دارند.

ویتامین C

مقادیر کافی ویتامین C برای جذب آهن ضرورت دارد. آهن به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند. کمبود ویتامین C در افراد سیگاری و پس از آن مبتلایان به بیماری های مزمن مانند سرطان یا بیماری مزمن کلیوی رایج است.

علائم کمبود ویتامین سی شامل خستگی، ضربان قلب تند، احساس سرما و قرمزی و تورم زبان است. خرید ویتامین C و آهن می توانند کم خونی ناشی از کمبود ویتامین C را بهبود بخشند.

کمبود ویتامین های ذکر شده در بالا تنها علت کم خونی نمی باشند، کمبود آهن و برخی بیماری ها نیز می تواند باعث کاهش هموگلوبین خون شود.

کم خونی ناشی از کمبود آهن

بدن برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد. در شرایط خاصی بدن به تولید گلبول های قرمز خون بیش از حد معمول احتیاج دارند بارداری، سنین رشد و از دست دادن خون به دلیل جراحی یا قاعدگی در زنان از این دست می باشد. کم خونی ناشی از فقر آهن زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تامین آهن مورد نیاز خود به مقدار کافی نباشد. مکمل های آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن و ویتامین سی که جذب آهن غذا را افزایش می دهد توصیه می شود.

مکمل برای درمان کم خونی

مکمل برای درمان کم خونی

اگر کم خونی ناشی از مصرف کم ویتامین ها باشد به راحتی با مصرف مکمل ها یا تغییر در رژیم غذایی درمان شدنی است. اما چطور بفهمیم از کم خونی رنج می بریم؟

مواردی که در ادامه یاد می شود شایع ترین نشانه های کم خونی است.

  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی
  • زردی پوست
  • ضربان قلب نامنظم
  • کاهش وزن
  • ضعف عضلانی
  • حواس پرتی
  • بی حسی

ریسک ابتلا به کم خونی

عواملی وجود دارند که روی ذخیره سازی ویتامین ها در بدن موثر واقع می شوند. به طور کلی اگر رژیم غذایی فاقد مقادیر کافی از گوشت، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باشد، خطر ابتلا به کم خونی افزایش می یابد.

گیاهخواران و افرادی که پروتئین های حیوانی نمی خورند در این دسته قرار می گیرند. پخت بیش از حد غذاها نیز باعث کمبود ویتامین می شود.

داروها نیز از دیگر عواملی است که ریسک ابتلا به کم خونی را در افراد افزایش می دهد. داروهای حاوی اسید بالا و برخی داروها که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شوند نیز ممکن است در جذب ویتامین ها مانند ویتامینB12  اختلال ایجاد کند.

معرفی مکمل غذایی برای کم خونی

مکمل مفید برای کم خونی فراوان است و شما می توانید با توجه به بودجه خود یکی را انتخاب کنید. در ادامه چند نمونه از بهترین مکمل های غذایی برای رفع کم خونی را معرفی می کنیم.

کپسول فیفول اینترافارم

یکی از  بهترین مکمل ها برای رفع کم خونی در زنان و مردان قرص فیفول است. این مکمل کم خونی حاوی آهن و ویتامین B9 می باشد.  همچنین برای سلامت استخوان ها، پوست، مو و ناخن نیز مفید می باشد. این قرص یکی از بهترین مکمل ها برای دوران قاعدگی خانم ها می باشد که مصرف آن خون از دست رفته را جبران می کند.

قرص فرودین هولیستیکا

ریزش مو یکی از شایع ترین علل کمبود آهن در افراد می باشد. درمان کم خونی ناشی از فقر آهن به راحتی با مصرف قرص فرودین امکان پذیر است. آهن، ویتامین B9، B12 و C ترکیبات اصلی قرص فرودین است که موجب افزایش خونرسانی می شود. کودکان و خانم های باردار و شیرده می توانند از این قرص برای جبران کمبود ویتامین های موثر در کم خونی کمک بگیرند.

کپسول ایزی آیرون نچرال ورد

احساس خستگی و بی حالی شایع ترین علت کمخونی در برخی افراد است. کپسول ایزی آیرون ساخت کشور آمریکا و از موثرترین مکمل های رفع کم خونی است. ترکیبات این قرص شامل اسید فولیک، ویتامین ب ۱۲ و ث می باشد. این مکمل برای دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی مناسب است.

سخن پایانی
در این مقاله درباره ویتامین هایی که نقش کلیدی در  بروز کم خونی دارند صحبت کردیم. سپس به معرفی چند نمونه از بهترین مکمل های غذایی برای رفع کم خونی پرداختیم. این مکمل ها همه یا تعدادی از این ویتامین ها را در فرمولاسیون خود گنجانده اند. برای خرید انواع مکمل های کم خونی می توانید به داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.