ویتامین برای تقویت شبکیه چشم

آنچه در این مقاله می خوانید:
سلامت چشم و بینایی تأثیرات گسترده و چشمگیری بر کیفیت کلی زندگی دارد. رژیم غذایی که یک عامل کلیدی سبک زندگی است، می‌تواند اثرات طولانی‌ مدتی حتی بر سلامت چشم داشته باشد و نقشی حیاتی در پیشگیری از اختلال عملکرد بینایی ایفا کند. رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند اختلالات بینایی دائمی یا نابینایی جلوگیری کند. مصرف مکمل های تخصصی و مولتی ویتامین چشم نیز برای بهبود سلامت چشم ها مفید بوده و می‌توانند از بسیاری از بیماری های چشمی جلوگیری کند. از انواع ویتامین برای تقویت چشم می‌توان به ویتامین  A، B1 و B2 اشاره کرد که در مواد غذایی و مکمل های مولتی ویتامین یافت می‌شوند.

برای حفظ سلامت چشم ها باید غذاهای غنی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص مصرف کنید. ویتامین ها و مواد معدنی با اثرات آنتی اکسیدانی از شبکیه چشم محافظت کرده و بینایی را تقویت می‌کنند. مواد مغذی مفید برای چشم ها شامل لوتئین و زآگزانتین، ویتامین C، ویتامین E و زینک است. این ترکیبات علاوه بر حفظ سلامت شبکیه با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ‌های جدی چشم مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و آب مروارید از سلامت عمومی شما نیز حمایت می‌کنند.

مصرف میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن ترکیبات مفید می‌تواند به محافظت در برابر بیماری های چشمی کمک کند. علاوه بر این قرص ویتامین برای تقویت چشم نیز برای حفظ سلامت چشم ها خصوصا در سنین بالا بسیار مفید است.

علت بروز مشکلات بینایی و چشم چیست؟

مشکلات چشمی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و تردیدی نیست که کمبود ویتامین‌ ها یکی از علل اصلی است؛ بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا به ویتامین یا مکمل تقویت بینایی نیاز دارم؟

اگر رژیم غذایی شما ویتامین‌های اصلی یا مواد مغذی مورد نیاز روزمره را تأمین نمی‌کند یا مبتلا به بیماری‌هایی هستید که بر جذب مولتی ویتامین‌ و مینرال تأثیر می‌گذارد، ممکن است پزشک برخی از مکمل‌های تقویت بینایی را برای شما تجویز کند.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً ۱٫۳ میلیارد نفر از مردم جهان با نوعی اختلال بینایی زندگی می‌کنند. علل اصلی مشکلات بینایی در سطح جهان عیوب انکساری اصلاح نشده، آب مروارید، دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)، گلوکوم، رتینوپاتی دیابتی، تیرگی قرنیه و تراکوما هستند.

WHO معتقد است که ۸۰٪ از تمام اختلالات بینایی در سراسر جهان غیر قابل اجتناب است، زیرا راه حل مؤثری برای جلوگیری و گاهی اوقات درمان آن‌ها وجود ندارد. اگرچه ژنتیک ممکن است نقش مهمی در افزایش اختلالات بینایی داشته باشد، اما سبک زندگی تأثیر زیادی بر سلامت چشم ما دارد.

قرار گرفتن در محیط باز به ویژه در برابر اشعه ماورا بنفش و نور آبی پرانرژی نوری که از صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتال ما ساطع می‌شود و همچنین نور مصنوعی در محیط داخلی و سیگار کشیدن به طور چشمگیری بر سلامت چشم ما تأثیر می‌گذارد.

تأثیر نور آبی وسایل الکترونیک بر مشکلات بینایی و چشم چیست؟

نور آبی با کمترین طول موج تابش می‌کند بنابراین بالاترین انرژی را دارد. قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش در طول روز باعث خستگی و خشکی چشم افراد می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور آبی برای مدت طولانی یکی از دلایل اصلی افزایش نزدیک بینی در کودکان است.  از آنجایی که قرنیه قبل از سن ۱۴ سالگی به طور کامل رشد نکرده است، این مسئله به خصوص از آنجا که اکثر کودکان دستگاه‌های دیجیتال دارند، نگران کننده است.

استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در شب نیز ریتم شبانه روزی افراد را مختل می‌کند، زیرا نور آبی بر تولید طبیعی ملاتونین در بدن تأثیر می‌گذارد. چندین مطالعه نشان داده است که با گذشت زمان، اثرات تجمعی نور آبی باعث آسیب به چشم‌ها می‌شود و در نتیجه منجر به افزایش خطر ابتلا به ماکولای وابسته به سن (AMD) خواهد شد.

برای تقویت چشم چه بخوریم؟

برای تقویت چشم چه بخوریم این سوالی است اکثراً به دنبال پاسخی مناسب برای آن هستند. مواد مغذی مفید جهت سلامت چشم دارای اثربخشی و ایمنی متفاوتی هستند. به عنوان مثال ویتامین A برای بینایی بسیار مهم است. مکمل ویتامین A هنوز یکی از اصلی‌ترین مداخلات تغذیه‌ای برای بهبود سلامت بینایی است.

مصرف امگا ۳ نیز می‌تواند علائم خشکی چشم را بهبود ببخشد، اما هنوز مشخص نشده که تأثیر مثبتی بر تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) دارد یا خیر. از عصاره زغال اخته هم می‌توان برای رفع خستگی چشم‌ها استفاده کرد.

در میان مواد مغذی مورد بررسی لوتئین و زاگزانتین به عنوان مؤثرترین ترکیبات در بهبود علائم AMD تأیید شده‌اند. این ترکیبات همچنین می‌توانند مزایایی برای پیشگیری از آب مروارید و تسکین مشکلات خاص حاصل از قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش ارائه ‌دهند.

لوتئین، زاگزانتین و مزو زاگزانتین کاروتنوئیدهایی هستند که به طور خاص در ماکولا رسوب می‌کنند و رنگدانه ماکولا را تشکیل می‌دهند. آن‌ها نور آبی را فیلتر کرده و از رسیدن آن به ساختارهای زیرین شبکیه جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین خطر آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از نور و خستگی چشم را کاهش می‌دهند.

این ریزمغذی‌ ها توسط بدن انسان تولید نمی‌شوند بنابراین باید از طریق رژیم غذایی تأمین شوند. متوسط مصرف روزانه آن‌ها در سطح جهان از ۱ تا ۳ میلی گرم تخمین زده می‌شود در حالی که مصرف ۶ تا ۲۰ میلی گرم در روز باعث کاهش خطر AMD خواهد شد!

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت شبکیه چشم

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت شبکیه چشم، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های C و E هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و از چشم ها در برابر شرایطی مانند دژنراسیون ماکولا (AMD) و گلوکوم محافظت می‌کنند.

دریافت مواد مغذی برای سلامت چشم ها حیاتی هستند. بسیاری از مواد مغذی به حمایت از عملکرد چشم کمک می‌کنند و به عنوان محافظ در برابر نور مضر عمل می‌کنند. در ادامه مهمترین ترکیبات موجود در قرص تقویت شبکیه چشم شرح داده شده است.

۱- ویتامین A و بتا کاروتن

ویتامین A برای حفظ قدرت بینایی کاملا ضروری است. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث شب کوری، به ویژه در افراد مسن شود و اگر پیشرفت کند، می‌تواند منجر به کوری دائمی‌ شود. تصور می‌شود بتاکاروتن حتی از خود ویتامین A مهمتر است زیرا پیش ساز ویتامین A است.

۲- ویتامین  C

به عنوان یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی، ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و عملکرد مطلوب شبکیه چشم ضروری است. استفاده از ویتامین C خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش داده و در مقابله با رادیکال های آزاد آسیب رسان از سلامت رگ های خونی چشم حمایت می‌کند.

۳- لوتئین و زآگزانتین

این مواد مغذی که بخشی از رنگدانه های گیاهی خانواده کاروتنوئیدها هستند، به طور طبیعی در بافت چشم یافت می‌شوند. آنها در عدسی و ماکولا وجود دارند که در مرکز شبکیه چشم شما قرار دارد.

نور مستقیماً با ماکولا برخورد می‌کند و در نتیجه آسیب‌ پذیر است. این باعث می‌شود لوتئین و زآگزانتین برای پیشگیری از دژنراسیون ماکولا (AMD) اهمیت ویژه ای داشته باشند زیرا آنها مانند عینک آفتابی عمل می‌کنند و از شبکیه در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

در وبسایت forbes می خوانیم:
شبکیه چشم عضوی است که اسیدهای چرب امگا۳ در آن به وفور یافت می شوند. امگا ۳ برای حفظ ساختار و عملکرد طبیعی سلول های گیرنده نوری در شبکیه ضروری است. همچنین با خاصیت ضد التهابی که دارند از خشکی چشم جلوگیری می کنند.

۴- ویتامین E

ویتامین E برای سلامت چشم ضروری است. ویتامین E مانند سایر آنتی اکسیدان ها از آسیب رادیکال های آزاد و بیماری های چشمی جلوگیری می‌کند.

۵- زینک (روی)

زینک یا روی بخشی از بسیاری از آنزیم هایی است که برای بینایی خوب و یکپارچگی بافت چشم مورد نیاز است. این مینرال برای کنترل دژنراسیون ماکولا (AMD) بسیار مهم است و باید بخشی از یک رژیم غذایی برای سلامت چشم باشد.

۶- ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B1 (تیامین) یک ویتامین ضد استرس و ضد التهاب است. ویتامین B1 ممکن است به پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی که یک آسیب پیشرونده در شبکیه چشم به دلیل قند خون بالا و کاهش جریان خون است، کمک می‌کند.

۷- ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین های مفید برای حفظ سلامت چشم ها است. این ویتامین خاصیت ضد التهابی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. بنابراین از بیماری هایی که ناشی از استرس اکسیداتیو هستند، جلوگیری می‌کند.

۹- اسیدهای چرب امگا ۳

شبکیه چشم به ویژه دارای غلظت بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این اسیدهای چرب به محافظت از شبکیه در برابر آسیب و تحلیل کمک می‌کنند. به طور خاص omega 3 باعث کاهش تجمع چربی در رگ‌های خونی از جمله عروق خونی شبکیه می‌شود.

علاوه بر این افزایش مصرف امگا ۳ ممکن است خطر سندرم خشکی چشم را کاهش دهد. چشم افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کند تا چشم‌ها را چرب و مرطوب نگه دارد یعنی به طور کلی برای تقویت چشم ضعیف شده بسیار مناسب و ضروری است. با این وجود، تحقیقات در این زمینه محدود است و برای تأیید این ادعا مطالعات بیشتری لازم است.

قرص ویتامین برای تقویت چشم 

ویتامین های ضروری برای تقویت بینایی چشم را می توانید از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. تامین برخی از این ویتامین ها یا مواد مغذی به دلیل ذائقه از راه تغذیه کمتر اتفاق میفتد، یا کامل جذب نمی‌شوند. مکمل ها می‌توانند به تکمیل رژیم غذایی کمک کنند. انواع داروی تقویت عصب چشم در داروخانه ها موجودند که تعدادی از آنها عبارتند از:

۱- سافت ژل امگا ویژن دانا فارما

سافت ژل امگا ویژن دانا فارما یک مکمل بسیار مفید برای سلامت چشم ها و بینایی است. این مکمل از شبکیه چشم محافظت کرده و حاوی ترکیباتی است که همگی برای بینایی مفید هستند.

این سافت ژل به عنوان بهترین قرص برای تقویت چشم حاوی لوتئین و زاگزانتین، امگا ۳، زینک و ویتامین های C و E است. استفاده از این مکمل به پیشگیری از بیماریی هایی نظیر دژنراسیو ماکولا نیز کمک خواهد کرد. همچنین برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد قلب و عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سافت ژل امگا ویژن دانا فارما

۲- کپسول چشم اوژن یوروویتال

کپسول چشم اوژن یوروویتال حاوی ترکیبات مفید برای حفظ و بهبود سلامت چشم ها است. ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در این مکمل یکپارچکی غشاء ظریف شبکیه را حفظ کرده و مانع ابتلا به بیماری های چشمی می‌شود.

کپسول چشم اوژن با دارا بودن زینک، ویتامین های E، C، A و لوتئین یک مکمل عالی تقویت کننده شبکیه چشم  است. آنتی اکسیدان های موجود در این کپسول چ از آسیب های اکسیداتیو به شبکیه چشم جلوگیری می‌کنند.

کپسول چشم اوژن یوروویتال

۳- کپسول مگا ویژن هلث اید

کپسول مگا ویژن هلث اید یک قرص تقویت چشم خارجی برای کاهش خستگی چشم و جلوگیری از بیماری های چشمی است. ترکیبات موجود در فرمولاسیون این کپسول از چشم در برابر اثرات مخرب نور آبی جلوگیری می‌کند و برای درمان آب مروارید نیز مفید است. این کپسول حاوی ۴۰ میلی گرم لوتئین است که برای عملکرد صحیح شبکیه چشم یک ماده ضروری است.

کپسول مگا ویژن هلث اید 30 عددی

سخن پایانی
رژیم های غذایی ناسالم یا رژیم هایی که مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد مطلوب بدن را تامین نمی‌کنند سلامت چشم ها را نیز به خطر می‌اندازند. علاوه بر میوه ها و سبزیجات رنگی، مکمل های سلامت چشم مواد مغذی را برای بدن فراهم می‌کنند که به طور طبیعی بینایی را تقویت می‌کنند. مولتی ویتامین های چشم نیز با پیشرفته ترین فرمولاسیون به محافظت از حدت بینایی شما و جلوگیری از کاهش بینایی ناشی از کمبود مواد مغذی کمک می‌کنند.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.