دوره مصرف قرص یونی زینک چند ماه است؟

دوره مصرف قرص یونی زینک چند ماه است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص یونی زینک یکی از بهترین و معروف ترین مکمل های زینک در ایران است. هر ویتامین یا ماده معدنی دوره مصرف معینی دارد، اگر دوره مصرف قرص یونی زینک را به درستی بدانید و طبق دستور پزشک تان مصرف کنید مطمئن باشید که بدن تان به کمبود روی دچار نمی شود. در این مقاله از مجله داروبوم به این سوال پاسخ می دهیم که دوره مصرف قرص یونی زینک چند ماه است؟ با ما همراه باشید.

قرص یونی زینک چیست؟

اگرچه منابع غذایی حاوی روی یا زینک (Zinc) در رژیم غذایی اکثر افراد رایج است، اما تنها ۳۰ درصد روی موجود در آن جذب می شود. اینجاست که مصرف مکمل روی اهمیت می یابد. قرص یونی زینک یکی از دردسترس ترین مکمل های حاوی زینک است که مصرف آن روی مورد نیاز بدن را تامین می کند. یونی زینک دارای ماده معدنی روی، بیوتین، فولیک اسید، ویتامین های ب۱، ب۲، ب۳، ب۶ و ب۱۲ و ویتامین ث و ویتامین د پانتوتنات می باشد، اما همان طور که از نام آن پیداست شاخص ترین ماده در ترکیبات آن روی است.

لطفاً قبل از شروع مصرف مکمل های روی از جمله قرص یونی زینک با پزشک مشورت کنید زیرا این ماده معدنی می تواند بر جذب و فراهمی زیستی برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون تأثیر بگذارد.

خواص یونی زینک چیست؟

یونی زینک به دلیل ترکیبات منحصر بفردی که دارد در پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری عارضه ها مفید است. از جمله اینکه:

  • پوست را بهبود می بخشد و از بروز آکنه پیشگیری می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • ناخن ها را مقاوم و بلند می کند.
  • از ریزش مو جلوگیری می کند.

مقاله پیشنهادی:
ما مقاله ای جامع درباره «قرص زینک چیست» آماده کرده ایم. برای آشنایی کامل با فواید قرص زینک می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

عکس قرص یونی زینک 

قرص یونی زینک تحت لیسانس شرکت لیبرتی سوئیس توسط ابیان دارو در ایران تولید می شود در بسته بندی های ۶۰ عددی عرضه می شود.

بدن به چقدر زینک نیاز دارد؟

زینک یا روی، که یک عنصر کمیاب ضروری است که در بدن انسان یافت می شود، اما در مقادیر کمتر مورد نیاز است. یک مرد بالغ به طور متوسط ​​روزانه به ۱۱ میلی گرم روی نیاز دارد، در حالی که یک زن بزرگسال باید روزانه ۸ میلی گرم روی مصرف کند.

دوره مصرف یونی زینک

مقدار روی موجود در مکمل یونی زینک ۱۵ میلی گرم است و مصرف روزی یک عدد از آن نیاز روزانه فرد به روی را تامین می کند. با توجه به این توضیحات یک بسته ۶۰ عددی از یونی زینک برای دو ماه کافی است. بهترین دوره مصرف یونی زینک سه ماه است.

بهترین زمان مصرف قرص یونی زینک

قرص یونی زینک را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از ناهار با آب کافی میل کنید. چنانچه دچار معده درد و مشکلات گوارشی هستید بهترین زمان مصرف قرص همراه با وعده ناهار است.

روش مصرف یونی زینک

مکمل یونی زینک را باید به صورت روزانه استفاده کرد. این مکمل حاوی ۱۵ میلی گرم زینک می باشد و شما می‌توانید هر روز ۱ عدد از این مکمل را به همراه آب و یا غذا میل نمایید.

·        طریقه مصرف قرص زینک برای مو

بیشترین هدف مصرف کنندگان قرص زینک برای رشد و تقویت مو می باشد. زینک نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. کمبود روی منجر به تغییر ساختار فولیکول‌های مو، همچنین تضعیف یکپارچگی آن‌ها می‌شود که منجر به ریزش موها سریع‌تر از حد معمول می‌شود. بنابراین، جبران کمبود روی لازم است.

مصرف روزانه توصیه شده روی ۸ تا ۱۱ میلی گرم است اما برخی از متخصصان برای درمان و پیشگیری از ریزش مو روزانه بالای ۲۵ میلی گرم روی را تجویز می کنند. البته برای جلوگیری از عوارض مصرف بیش از حد روی، نباید مقادیر بالای زینک را به مدت بیش از ۲ تا ۳ ماه مصرف کنید.

مصرف بیش از حد هر ویتامین یا ماده معدنی می تواند تأثیر منفی بر بدن داشته باشد. همانطور که کمبود زینک می تواند موجب ریزش مو شود، زینک بیش از حد نیز می تواند باعث ریزش مو شود. وجود سطح بالایی از روی بر جذب سایر مواد معدنی تأثیر می گذارد، تولید تستوسترون و سایر عدم تعادل های هورمونی را افزایش می دهد که منجر به نازک شدن مو و ریزش مو می شود.

بهترین کار این است که مطمئن شوید مقدار توصیه شده روزانه روی را دریافت می کنید، نه کمتر و نه بیشتر.

هشدارهای مصرف قرص زینک

از آنجایی که روی باعث کاهش میزان مس در بدن می شود، توصیه می شود که در کنار آن مقدار کمی مکمل مس مصرف شود.

همچنین، مکمل روی اغلب با ماده سلنیوم همراه است، زیرا سلنیوم یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که از مسیرهای شناخته شده برای تقویت مو محافظت می کند.

از طرفی روی باعث کاهش جذب کلسیم می شود و بالعکس. به همین دلیل باید از مکمل های زینک فرموله شده با کلسیم اجتناب شود. به همین ترتیب، زینک نباید با غذاهایی مانند شیر یا پنیر با مقادیر کلسیم بالا مصرف شود.

قرص زینک نباید در کنار غذای فیبری مصرف شود زیرا فیبر غذایی به مواد معدنی متصل شده و از جذب آنها جلوگیری می کند. از سوی دیگر، گوشت بدون چربی و همچنین صدف، ماهی و تخم مرغ، جذب روی را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری
قرص یونی زینک حاوی ۱۴ میلی گرم روی است که برای تامین نیاز روزانه بدن به روی کافی است. دوره مصرف قرص یونی زینک به طور معمول ۳ ماه است اما بهتر است طبق تجویز پزشک عمل کنید. یک نکته ظریف که کمتر به آن اشاره می شود این است که مصرف دوز بالای روی (زینک) هم می تواند منجر به ریزش مو شود. همچنین مصرف بیش از حد روی می تواند عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، گرفتگی معده، اسهال و سردرد ایجاد کند. برای خرید آنلاین قرص زینک می توانید به داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
42 نظرات
  1. فریبا

    سلام من حدود ۴ یا ۵ سالی هست یونی زینک مصرف میکنم ضرر نداره؟ ولی مرتب نبوده توی این ۵ سال،به خاطر کم پشتی موهام میخورم و جوش صورت

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      مشکلی ایجاد نمی کند. بعد از یک دوره سه ماهه، یک ماه استراحت کنید و دوباره مصرف آن را از سر بگیرید.
      با تشکر.

  2. ماهور

    سلام من موهام هیچ مشکلی نداره ولی برای اینکه میخوام موهام زودتر بلند شه یونی زینک خریدم ک مصرف کنم برای یکماه میخاستم بدونم ک برام مشکلی ایجاد نمیکنه؟ بعد قطع مصرف؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      خیر مانعی برای مصرف وجود ندارد.
      با تشکر.

  3. omid

    سلام عرض می کنم.یکجا داخل توضیحات نوشتید دوره یونی زینک سه ماهس و جای دیگه نوشتید دو تا سه هفته بیشتر نباید مصرف شه من متوجه نشدم.

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      دو تا سه ماه صحیح است. اصلاح شد.
      با تشکر.

  4. کارن

    باسلام وخسته نباشید
    یونی زینک رو که ریزش مو دارم و شربت کنگره یا همون اوپیوم که مصرف میکنم باهم روزانه مبشه مصرف کرد

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      استفاده همزمان این دو محصول با هم تداخلی نخواهد داشت.
      با تشکر.

  5. Ali

    من یکم کم مو هستم میخوام یونی زینک رو بدون نسخه مصرف کنم چجوری مصرف کنم یک روز درمیون یا روزانه

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      روزی یک عدد قرص میل کنید.
      با تشکر.

  6. ابراهیمی

    دکتر برام من یونی زینک ومنیزیم یوویتال و سیدرال فورت تجویز کردن میشه راهنمایی بفرمایید چطور مصرف کنم که تداخل نداشته باشن؟ گیج شدم

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      یونی زینک همراه ناهار
      منیزیم آخر شب
      سیدرال ٢ ساعت بعد از صبحانه
      با تشکر.

  7. علی

    سلام، قرص یونی زینک را میشه یک روز در میان استفاده کرد؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      اگر هدف جلوگیری از ریزش موهاست می توانید بعد از درمان و پیش گیری از ریزش مجدد یک روز در میان قرص زینک را مصرف کنید.
      با تشکر.

  8. زهرا

    سلام خسته نباشید من یه دوره ی ۶۰ تایی مصرف کردم ریزش موهام خوب شد الان بعد ده روز دوباره ریزش گرفتم میتونم بازم مصرفش کنم؟

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      می توانید یک دوره سه ماه دیگر یونی زینک را مصرف کنید.
      با تشکر.

  9. ماعده

    یونی زینک کی بخورم

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      بهترین زمان مصرف قرص یونی زینک یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از ناهار با آب فراوان است. اگر دچار معده درد و مشکلات گوارشی هستید بهترین زمان مصرف قرص همراه با وعده ناهار است.
      با تشکر.

  10. بنیامین موسی زاده

    تشکر فراوان بابت اطلاعات خوبتون، هرچیزی تعادلش خوبه این ویتامینی هم که نیاز بدن هست زیادیش مانند کمی آن است….

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      بله درست می فرمایید. اغلب مکمل ها باید برای یک دوره سه ماهه مصرف شود و بعد از آن یک وقفه ۱۴ تا ۳۰ روز اتفاق بیفتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.