هیرویت یا یونی زینک؟

فرق قرص هیرویت و یونی زینک

آنچه در این مقاله می خوانید:
در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو مکمل معروف رشد مو و کنترل ریزش مو یعنی هیرویت و یونی زینک بپردازیم و به سوالات افراد درباره قرص زینک بهتر است یا هیرویت پاسخی جامع دهیم. درباره دو مکمل هیرویت (Hairvit) و یونی زینک (UniZinc) سوالات متعددی در فضای مجازی و مراجعات حضوری به داروخانه ها مطرح می شود؛ اینکه کدام برای ریزش بهتر است؟ آیا مصرف همزمان یونی زینک و هیرویت مشکل ساز است؟ اگرچه هر دو مکمل برای یک هدف یعنی تغذیه و رشد مو و توقف ریزش مو طراحی شده‌اند؛ اما فواید دیگری نیز برای سلامتی دارند. همین انتخاب را دشوار می کند. البته اثربخشی محصول و قیمت آن برای خریداران از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله از مجله داروبوم با دلایل علمی و مشاهدات عینی به شما می گوییم که کدام‌یک از مکمل های هیرویت یا یونی زینک برای شما مناسب تر هستند. با ما همراه باشید.

یونی زینک

یونی زینک به عنوان یک مکمل تقویت کننده سیستم دفاعی بدن و مکمل مفید برای پوست، مو و ناخن محبوبیت فراوانی دارد. یونی زینک تحت لیسانس شرکت لیبرتی سوئیس توسط ابیان دارو در ایران تولید می شود. در هر بسته بندی آن ۶۰ عدد قرص موجود است که برای نتیجه گیری بهتر مصرف روزانه یک عدد توصیه میشود.

زینک شاخص ترین ماده تشکیل دهنده قرص یونی زینک می باشد. روی یا همان زینک ماده معدنی مفیدی است که در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رویش موها تاثیرگذار است. علاوه براین در فرمولاسیون یونی زینک انواع ویتامین های حیاتی برای بدن از جمله ویتامین C ، ویتامین های گروه ب و کلسیم د وجود دارد که از سلامت عمومی بدن محافظت می کنند.

ترکیبات و فواید قرص یونی زینک

ترکیبات و فواید قرص یونی زینک

۱- زینک

زینک یک ماده معدنی کمیاب است، به این معنی که بدن فقط به مقادیر کمی نیاز دارد و در عین حال برای انجام واکنش‌های شیمیایی حیاتی برای تقریبا ۱۰۰ آنزیم ضروری است. زینک نقش اساسی در ایجاد DNA، رشد سلول ها، ساخت پروتئین ها، بهبود بافت آسیب دیده و حمایت از سیستم ایمنی سالم ایفا می کند. از آنجایی که زینک به رشد و تکثیر سلول‌ها کمک می‌کند، روی کافی در زمان‌های رشد سریع مانند کودکی، نوجوانی و بارداری مورد نیاز است. روی با حواس چشایی و بویایی نیز درگیر است.

مقادیر توصیه شده زینک در رژیم غذایی (RDA) برای بزرگسالان بالای ۱۹ سال ۱۱ میلی گرم در روز برای مردان و ۸ میلی گرم برای زنان است. زنان در دوران بارداری و شیردهی به ترتیب ۱۱ میلی گرم و ۱۲ میلی گرم زینک نیاز دارند.

مقادیر اضافی زینک در بدن می تواند در جذب آهن و مس اختلال ایجاد کند. مقدار بیشتر از حد مجاز نیز باعث تهوع و استفراغ می شود. بنابراین تا زمانی که از کمبود روی در بدن مطمئن نشده اید مکمل های زینک را مصرف نکنید و با تجویز پزشک اقدام کنید.

۲- ویتامین های گروه ب

ویتامین های ب برای عملکرد صحیح سلول های بدن بسیار مهم هستند. آنها به بدن کمک می کنند تا غذا را به انرژی (متابولیسم) تبدیل کند، سلول های خونی جدید بسازد و سلول های پوست، سلول های مغز و سایر بافت های بدن را سالم نگه دارد.

ویتامین های گروه ب به هشت نوع ویتامین B گفته می شود که هر کدام عملکرد منحصر به فرد خود را دارند، اما برای جذب مناسب و بهترین فواید سلامتی به یکدیگر وابسته هستند.

  • تیامین (ویتامین B-1)
  • ریبوفلاوین (ویتامین B-2)
  • نیاسین (ویتامین B-3)
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B-5)
  • ویتامین B-6
  • بیوتین (ویتامین B-7)
  • فولات (ویتامین B-9)
  • ویتامین B-12

یک رژیم غذایی سالم و متنوع به طور کلی تمام ویتامین های B مورد نیاز یک فرد را تامین می کند. افراد می توانند با افزایش مصرف منابع غذایی سرشار از ویتامین ب یا مصرف مکمل های ویتامین، کمبود ویتامین B را درمان و از آن پیشگیری کنند.

۳- ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول‌ها در برابر اثرات منفی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال های آزاد مولکول‌هایی هستند که هنگام تجزیه غذا یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و تابش نور خورشید، اشعه ایکس یا منابع دیگر تولید می‌شوند و طبق تحقیقات ممکن است در بروز بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند.

ویتامین C همچنین به جذب و ذخیره آهن در بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن انسان ویتامین C تولید نمی کند، باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. ویتامین C در مرکبات، توت ها، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود. ویتامین C همچنین به عنوان مکمل خوراکی اختصاصی یا ترکیبی با سایر مکمل های، معمولاً به شکل کپسول و قرص جوشان موجود است.

۴- کلسیم دی پانتوتنات

کلسیم دی پانتوتنات برای درمان کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن که اغلب به شکل پوکی استخوان بروز می کند، استفاده می شود. همچنین به حفظ استخوان ها و دندان های سالم کمک می کند. با توجه به رضایت مصرف کنندگان، مصرف همزمان زینک و پانتوتنات کلسیم منجر به رشد مو شود زیرا مواد مغذی اولیه مورد نیاز برای رشد مو را فراهم می‌کنند.

کپسول هیرویت

هیرویت چیست؟ کپسول هیرویت هلث اید که به نام قرص هیرویت شناخته می شود یک مولتی ویتامین مینرال اختصاصی جهت کنترل ریزش مو و تولید کشور انگلستان می باشد. هیرویت به دلیل دارا بودن انواع ویتامین های ضروری و مواد معدنی به رشد موها و پرپشت نشان دادن مو ها کمک می کند. این قرص فاقد هرگونه رنگ، گلوتن و طعم دهنده مصنوعی است که این مکمل را برای افراد دارای آلرژی مناسب می کند. تعداد ۳۰ عدد قرص در هر بسته هیرویت وجود دارد که روزی یک عدد با آب فراوان میل می شود.

ترکیبات و فواید قرص هیرویت

ترکیبات و فواید قرص هیرویت

۱- آهن

آهن به تقویت گردش خون کمک می کند و اکسیژن را به ریشه موهای می رساند که به رشد سریع و بلندتر مو کمک می کند. کمبود آهن می تواند منجر به ریزش مو شود. برخی از منابع خوب آهن عبارتند از صدف، لوبیا، عدس، تخم کدو تنبل، دانه کنجد، صدف، گوشت گاو. آهن موجود در یونی زینک منجر به رشد مجدد موها می شود.

۲- ویتامین B6 و B12

مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین های B12 و B6، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. دریافت یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از این ویتامین ها و مواد معدنی است به رشد و ضخامت مو کمک می کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه نامناسب ریزش مو دارید. علاوه بر این، ویتامین B6 به دلیل نقشی که در متابولیسم پروتئین دارد، از رشد موی سالم حمایت می کند. ویتامین B6 همچنین تضمین می کند که سلول های مو به آمینو اسیدها (بلوک های سازنده پروتئین) مورد نیاز برای ساخت پروتئین های مو دسترسی دارند.

۳- بیوتین

از آنجایی که نازک شدن مو و رشد ضعیف مو گاهی با کمبود بیوتین همراه است، مکمل های حاوی بیوتین می تواند به بازیابی رشد مو در برخی افراد کمک می کند.تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف بیوتین بین ۲ تا ۵ میلی گرم در روز می تواند استحکام و ضخامت موهای شما را بهبود بخشد.

مطالعه بیشتر:
برای مشاهده مشخصات و قیمت لیست مکمل های زینک پلاس به صفحه “زینک پلاس” در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

هیرویت یا یونی زینک؟

حال که با ترکیبات هر مکمل آشنا شدید برگردیم سراغ سوال اصلی قرص زینک بهتر است یا هیرویت؟ به عنوان یک اصل کلیدی برای انتخاب هر مکمل دارویی و غذایی اول هدف خود را از تهیه آن مشخص کنید. رشد مو و افزایش ضخامت مو؟ قطع ریزش مو؟ تقویت سیستم ایمنی بدن؟

در مرحله بعدی به ترکیبات مکمل توجه کنید که در بالا مواد تشکیل دهنده هیرویت و یونی زینک را به طور مفصل توضیح دادیم. نکته بعدی کشف علت ریزش مو است. اگر ریزش موی شما ناشی از کمبود روی (زینک) باشد بهتر است از یونی زینک استفاده کنید زیرا مقدار روی در این مکمل بیشتر است. اما اگر ریزش مو به دلیل کمبود مواد دیگر مانند فقر آهن باشد در این حالت هیرویت گزینه مناسب تر برای شماست.

بیشتر بخوانید: هیرویت بهتره یا یونی زینک؟

قرص زینک بهتر است یا هیرویت

در قرص زینک انحصارا ماده معدنی روی (زینک) موجود است. از سویی مکمل های زینک علاوه بر زینک ویتامین ها و سایر مواد معدنی را در بر دارند، از جمله ویتامین ب، ویتامین ث و… . به طور کلی عموم مردم به انواع مکمل های زینک عنوان قرص زینک را اطلاق می کنند. در اکثر موارد با درخواست قرص زینک از داروخانه، زینک پلاس یا یونی زینک را به شما معرفی می کنند.

بنابراین مقایسه بین قرص زینک و هیرویت همانند بررسی هایی است که میان دو مکمل یونی زینک و هیرویت به عمل آوردیم. کمبود زینک با مصرف قرص یا مکمل زینک درمان می شود و هیرویت در درمان کمبود سایر مواد مغذی موثرتر است.

بیشتر بخوانید: قرص بیوتین بهتر است یا هیرویت؟

مصرف هم زمان یونی زینک و هیرویت؟

اغلب مصرف کنندگان قرص یونی زینک را برای تقویت بدن و هیرویت را به منظور ریزش موها خریداری می کنند. سوال این دسته افراد این است که اگر قرص یونی زینک و هیرویت رو با هم بخوریم مشکلی دارد؟ باید بگوییم این موضوع کاملا به کمبودهای بدن به ویتامین ها بستگی دارد و فقط پزشک از طریق بررسی آزمایشاتی به آن پی می برد.

این دو مکمل ترکیبات مشابهی دارند. هر دو مکمل برای درمان ریزش مو موثرند و نیازی به مصرف همزمان هر دو مکمل نیست. ممکن است مصرف همزمان این دو مکمل، موجب افزایش ویتامین ها و یا مواد معدنی در بدن شود که مشکل ساز است.

اما اگر طبق تجویز پزشک نیاز است یونی زینک و هیرویت را با هم مصرف کنید، هیرویت را بعد صبحانه و زینک را بعد ناهار بخورید.

نتیجه گیری
بهتر است بدانید که ریزش مو فقط به دلیل کمبود زینک در بدن اتفاق نمی افتد و کمبود سایر مواد مغذی نیز اثرگذار است. بنابراین برای حفظ سلامت مو لازم است ترکیبات هر دو قرص را بررسی کرده و مناسب ترین را انتخاب کنید. همچنین طبق گفته مصرف کنندگان یونی زینک در کنترل ریزش مو و هیرویت پس از این مرحله یعنی تغذیه و رشد مو مناسب تر بوده است.

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. هاجر

    سلام من خانم ۲۶ ساله هستم و ریزش موی شدید دارم، قرص هیرویت رو به مدت یک ماه استفاده کردم اما نتیجه نداد ، آیا میتونم برای ماه بعد بجای قرص هیرویت از قرص زینک استفاده کنم ؟!!

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      جایگزین کردن هیرویت و قرص زینک مانعی ندارد، می توانید از مکملی به نام هیر ایکس ویواتیون هم استفاده کنید. این مکمل ترکیب کاملی دارد و مناسب خانم ها طراحی شده است.
      با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.