کرونا یا آنفولانزا کدوم و گرفتم؟!

تفاوت کرونا و آنفولانزا

آنچه در این مقاله می خوانید:
آنفلوانزا و کرونا هر دو بیماری‌های تنفسی مسری هستند ، به این معنی که بر ریه‌ها و تنفس شما تأثیر می‌گذارند و به دیگران نیز سرایت می‌کنند. اگرچه علائم آنفلوانزا و کووید-۱۹ می‌توانند شبیه به هم باشند ولی  این دو بیماری توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند.یکی از تفاوت‌های اساسی بین این بیماری ها این است که کرونا نسبت به آنفولانزا خیلی راحت‌تر گسترش می‌یابد و باعث بیماری‌ جدی‌تری در برخی افراد می‌شود. همچنین ممکن است مدت‌زمان بیشتری طول بکشد تا افراد علائم را نشان دهند و برای مدت طولانی ناقل این بیماری باشند. تفاوت مهم دیگر این دو بیماری وجود واکسن آنفولانزا است ولی در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از کووید-۱۹ وجود ندارد و بهترین راه برای جلوگیری از عفونت پیشگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است. اما با توجه به شباهت‌های این دو بیماری چطور بفهمیم کرونا گرفتیم یا آنفلوانزا؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال در ادامه مقاله در داروبوم ما را همراهی کنید.

شباهت‌های آنفلوانزا و کرونا

ازآنجا که برخی از علائم این بیماری ها مشابه هستند ممکن است تشخیص تفاوت بین آن‌ها فقط  بر اساس علائم مشکل باشد و برای تأیید تشخیص ممکن است آزمایش انجام شود. این دو بیماری ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند، اما تفاوت‌های اساسی نیز بین این دو وجود دارد.

هر دو بیماری می‌توانند باعث تب ، سرفه ، بدن‌درد و گاهی اوقات استفراغ و اسهال (به‌ویژه در کودکان) شوند. این دو بیماری می‌توانند منجر به ذات‌الریه شوند. آنفلوانزا و کرونا می‌توانند خفیف یا شدید و حتی کشنده باشند.

این دو بیماری به روش‌های مشابهی گسترش می‌یابند. قطره یا ذرات ویروسی کوچک از یک فرد بیمار می‌تواند ویروس را به سایر افراد در نزدیکی آن‌ها منتقل کند. کوچک‌ترین ذرات ممکن است در هوا معلق بمانند و فرد دیگری می‌تواند آن‌ها را استنشاق کرده و آلوده شود.

یا اینکه افراد می‌توانند سطحی را که ویروس روی آن است را لمس کنند و سپس با لمس صورت ، ویروس‌ها را به بدن خود منتقل کنند. افراد آلوده به این بیماری ها ممکن است برای چند روز متوجه بیماری خود نشوند و در این مدت بدون اطلاع از بیماری آن را به دیگران منتقل کنند.

کرونا و آنفلوانزا با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل‌درمان نیستند  زیرا آن‌ها فقط در مورد عفونت‌های باکتریایی مؤثر عمل می‌کنند. این بیماری‌ها با کاهش علائمی مانند تب درمان می‌شوند و موارد شدید ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد . داروهای ضدویروسی ممکن است طول دوره هر دو بیماری را کوتاه کند.

تنها راه پیشگیری از این دو بیماری استفاده از ماسک، شستن مکرر و کامل دست تا آرنج، ماندن در خانه در هنگام بیماری و محدود کردن تماس با افراد آلوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مولتی ویتامین مناسب برای درمان کرونا مطالعه مقاله “برای مقابله با کرونا چه نوع مولتی ‌ویتامین باید‌ خورد؟” پیشنهاد می گردد.

تفاوت‌های آنفلوانزا و کرونا

تفاوت و شباهت کرونا و آنفلوانز
تفاوت و شباهت کرونا و آنفلوانزا

تفاوت‌های میان کرونا و آنفلوانزا در مولکول های RNA و همچنین در ترکیب پوشش خارجی COVID-19 است.  COVID-19 از پوششی از جنس پروتئین برخوردار است که RNA آن را از عوامل محیطی محافظت می کند. این ویروس پس از ورود به دستگاه تنفسی و بخصوص ورود به ریه ها به داخل سلول های ریه وارد شده و در آنجا تکثیر می شود و موجب تخریب این سلولها می شود. ولی آنفلوانزا توسط هر یک از انواع سویه‌های ویروس‌های آنفلوانزا ایجاد می‌شود و سویه‌های مختلف هرساله پدید آمده و در بین مردم می‌چرخند.

بسیاری از افراد آلوده به ویروس کرونا احساس بیماری نمی‌کنند یا علائمی ندارند  اما همچنان می‌توانند ویروس کرونا را به افراد دیگر منتقل کنند. برخلاف آنفولانزا بیماری کرونا  گاهی اوقات باعث می‌شود که فرد بویایی (آنوسمی) یا حس چشایی (اگزوزیا) خود را از دست بدهد. ولی آنفلوانزا به‌طورمعمول بر حس بویایی یا چشایی فرد تأثیر نمی‌گذارد.

افرادی که به آنفلوانزا مبتلا هستند معمولاً طی ۱ تا ۴ روز علائم را تجربه می‌کنند. ولی علائم کرونا ممکن است بین ۱ تا ۱۴ روز ایجاد شود. بااین‌حال، طبق تحقیقات سال ۲۰۲۰ ، دوره متوسط ظهور علائم برای کرونا ۵  روز است.

علائم  کرونا در کودکان و بزرگ‌سالان مشابه است. بااین‌حال ، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، کودکان معمولاً با تب و علائم خفیف مانند سرماخوردگی ، آبریزش بینی و سرفه مواجه می‌شوند.

در رابطه با کرونا داروهای ضدویروسی و سایر روش‌های درمانی در حال آزمایش هستند تا ببینیم آیا می‌توانند به‌طور مؤثری علائم را برطرف کرده و یا مدت بیماری را کوتاه کنند و هنوز هیچ داروی اختصاصی برای این بیماری کشف نشده است.

ولی علائم آنفلوانزا با داروهای ضدویروسی خوراکی برطرف شده و گاهی مدت بیماری را کوتاه می‌کنند. ازآنجاکه درمان از طریق دهان انجام می‌شود این روش‌های درمانی ضدویروسی می‌تواند برای بیمارانی که در بیمارستان بستری نیستند نیز تجویز شود.

هیچ واکسنی در حال حاضر برای کرونا در دسترس نیست ، اگرچه ساخت و آزمایش آن در حال انجام است. ولی برای آنفلوانزا واکسن پیشگیری‌کننده از خطرناک‌ترین انواع در دسترس است و البته واکسینه شدن در سال جاری بسیار مهم است.

استفاده از قرص ویتامین C برای افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا و آنفلونزا بسیار اثر گذار است.

کرونا یا آنفلوانزا کدوم و گرفتم؟!

با توجه به موارد فوق الآن می‌توانید خودتان حدس بزنید که به کدام بیماری ویروسی مبتلا شده‌اید. از مهم‌ترین علائم کرونا می‌توان به تب ، سرفه‌های خشک ، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی اشاره کرد. این بیماری در برخی افراد با دردهای بدنی ، گلودرد، اسهال، سردرد و بثورات پوستی همراه است. علائم جدی کرونا شامل مشکلات تنفسی ، درد در قفسه سینه و ناتوانی در سخن گفتن است که در صورت تجربه هریک از این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

در بیماری آنفلوانزا شما دچار سردرد ناگهانی، درد ماهیچه و حتی استخوان، سرفه و گلودرد، آبریزش بینی، تب و ضعف و بی‌حالی شدید خواهید شد که در بسیاری از علائم به کرونا شباهت دارد. ولی کرونا آبریزش بینی ندارد و معمولاً با تب بالاتر و سرفه‌های شدیدتر و خشک خود را نشان می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص مکمل‌ها مناسب برای درمان کرونا مطالعه مقاله “مکمل‌ها و غذاها برای بهبود سریع‌تر کرونا” پیشنهاد می گردد.

عوارض و مشکلات حاصل از ابتلا به کرونا و آنفلوانزا

عوارض کرونا هرچند خیلی شناخته‌شده نیست ولی در رابطه با این بیماری آسیب طولانی‌مدت ریه‌ها ، قلب ، کلیه‌ها ، مغز و سایر اندام‌ها پس از ابتلا به موارد شدید امکان‌پذیر است.

عوارض آنفلوانزا نیز می‌تواند شامل التهاب قلب (میوکاردیت) ، مغز (آنسفالیت) یا عضلات (میوزیت ، رابدومیولیز) و نارسایی چند اندام باشد. عفونت‌های ثانویه باکتریایی گاهی اوقات به دنبال یک دوره عفونت آنفلوانزا رخ می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند.

وضعیت کرونا به‌سرعت در حال تغییر است و ازآنجاکه این بیماری توسط یک ویروس جدید ایجاد می‌شود ، اکثریت قریب به‌اتفاق مردم هنوز مصونیتی در برابر آن ندارند و ممکن است چندین ماه دیگر واکسنی برای آن تولید نشود. پزشکان و دانشمندان در تلاش‌اند میزان مرگ‌ومیر کرونا را کاهش دهند اما در حال حاضر تصور می‌شود که این میزان نسبتاً بیشتر (بیشتر از ۱۰ برابر یا بیشتر) از اکثر سویه‌های آنفولانزا باشد.

استفاده از مکمل سرما خوردگی در جلوگیری از بروز آنفلونزا و حتی کرونا می‌تواند تاثیر گذار باشد.

روش‌های درمان آنفلوانزا و کرونا

ازآنجاکه بیماری آنفولانزا بیشتر از کرونا شناخته‌شده است گزینه‌های درمانی بیشتری برای آن وجود دارد. بیشتر افراد مبتلابه آنفولانزا به درمان پزشکی نیاز ندارند. اما پزشک ممکن است در بعضی موارد داروهای ضدویروسی تجویز کند  که می‌تواند علائم را ۱-۲ روز کاهش دهد.

این داروهای ضدویروسی به بدن در مبارزه با ویروس کمک می‌کنند، علائم را درمان می‌کنند و مدت‌ زمان بیماری را کاهش می‌دهند.

ولی در حال حاضر هیچ داروی ضدویروسی برای درمان COVID-19 تأیید نشده است بااین‌حال روش‌هایی برای کمک به درمان علائم و عوارض احتمالی کرونا نیز وجود دارد. در موارد خفیف، فرد باید در خانه بماند و فاصله اجتماعی را حفظ کند. متخصصان بهداشت ممکن است برای کاهش تب داروهای ضد تب تجویز کنند.

برای موارد شدیدتر ممکن است برای درمان مشکلات تنفسی که رخ می‌دهد فرد به دستگاه تنفسی ، اکسیژن اضافی یا تهویه مکانیکی نیاز داشته باشد.

راههای پیشگیری از آنفلوانزا و کرونا

مؤثرترین راه پیشگیری از آنفولانزا از طریق واکسیناسیون است زیرا بسیاری از سویه‌های آنفلوانزا می‌توانند باعث ایجاد عفونت شوند. شایع‌ترین سویه‌ها بسته به فصل متفاوت است و پزشکان برای انتخاب اجزای مناسب واکسن در هر فصل باید نوع شایع‌تر آنفلوانزا را پیش‌بینی کنند.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای عفونت SARS-CoV-2 در دسترس نیست. کرونا یک ویروس جدید است و تولید واکسن برای آن به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شامل موارد زیر است:

  • ماندن در خانه در صورت ناخوشی
  • پوشاندن دهان هنگام عطسه یا سرفه
  • اجتناب از دست زدن به‌صورت
  • پرهیز از شلوغی و اجتماعات
  • در صورت امکان دورکاری
  • شستن منظم دست‌ها

سخن پایانی:
درنهایت برای در امان ماندن از این بیماری باید قبل از درمان به پیشگیری آن بپردازیم COVID-19 و آنفولانزا بسیار شبیه به هم هستند ولی عوارض و مشکلاتی این بیماری ها بسیار با هم متفاوت است یکی از بهترین پیشگری از این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتناب از رفت و آمد های غیر ضروری است.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.