آیا قرص ملاتونین اعتیاد آور است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص ملاتونین
برای کمک به مشکلات خواب مانند بی خوابی و جت لگ مصرف می‌شود. با این حال، اطلاعات کمی در مورد ایمنی و اثربخشی طولانی مدت و حتی اعتیاد به ملاتونین وجود دارد. اگر کسی نگران عوارض جانبی ملاتونین است می‌تواند مصرف  آن را به طور کامل متوقف کند. اما بی خوابی شما معمولاً به حالت قبل از شروع مصرف این قرص برمی‌گردد. اینکه آیا قرص ملاتونین اعتیاد آور است یا نه از سوالات متداول مصرف مکمل های ملاتونین است. باید بگوییم ملاتونین تنها قرص خوابی است که اعتیاد آور نیست و پس از بهبود وضعیت خواب تان می‌توانید به راحتی آن را کنار بگذارید. در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری در این باره خواهیم پرداخت.

قرص ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی که به طور طبیعی توسط غده صنوبری در مغز ایجاد می‌شود و نقش مهمی در پاسخ به تاریکی برای خوابیدن ایجاد می‌کند. قرص ملاتونین نیز به منظور تنظیم خواب در افراد مبتلا به مشکلات خواب طراحی و تولید شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که قرص ملاتونین ممکن است اختلالات خواب را در برخی افراد بهبود ببخشد.

قرص ملاتونین برای چه افرادی توصیه می‌شود ؟

قرص ملاتونین معمولاً برای رفع مشکلات مختلف خواب در افراد بزرگسال تجویز می‌شود. این قرص ها ایمن هستند و در اکثر افراد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. ملاتونین برای درمان اختلالات خوابی که در ادامه شرح داده شده بسیار مفید است.

۱- بی خوابی

بی خوابی به زمانی اطلاق می‌شود که فرد در به خواب رفتن و یا در خواب ماندن در طول شب مشکل داشته باشد. پزشکان ملاتونین را برای بی خوابی توصیه می‌کنند. اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به بی خوابی مزمن ممکن است از مصرف ملاتونین سودی نبرند.

۲- جت لگ

جت لگ زمانی اتفاق می‌افتد که فردی به چندین منطقه زمانی سفر کند و با احساس خستگی و بیداری در محل زندگی اصلی خود مواجه شود. مکمل های ملاتونین ممکن است برخی از علائم جت لگ را تسکین دهند.

۳- نوبت کاری

افرادی که در شب یا بر اساس یک برنامه چرخشی کار می‌کنند، اغلب برای خوابیدن در زمانی که تمایل دارند با مشکل مواجه هستند. این افراد می‌توانند با استفاده از قرص ملاتونین خواب بهتری را در زمان استراحت خود تجربه کنند.

در وبسایت healthline می خوانیم:
مطالعات جدید نشان می دهد که قرص ملاتونین بی خطر، غیر سمی است و عوارض اعتیادآور ندارد. با این حال، مطالعات عوارض جانبی جزئی مانند سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی در طول روز را گزارش کرده اند.

۴- اختلال فاز خواب و بیداری تأخیری

افراد مبتلا به اختلال فاز خواب و بیداری تأخیری، برنامه خواب غیرمعمولی دارند که با ساعات نور روز هماهنگ نیست. بنابراین باعث می‌شود شب ها تا دیر وقت بیدار باشند و تا اواخر صبح یا اوایل بعد از ظهر بخوابند. قرص ملاتونین ممکن است به این افراد کمک کند تا زودتر به خواب بروند.

اعتیاد آور بودن قرص ملاتونین

ملاتونین پاداش ‌دهنده نیست، به این معنی که باعث افزایش سرخوشی یا لذت مرتبط با مصرف بالا نمی‌شود بنابراین میل به مصرف اجباری آن به راحتی خاموش می‌شود. علاوه بر این، ملاتونین علائم ترک جدی ایجاد نمی‌کند و معمولاً به دلیل تحمل پذیری، کاربر را وادار نمی‌کند که به دنبال دوزهای بالاتر و بالاتر باشد. به عبارت دیگر، فاقد نشانه ‌های وابستگی فیزیولوژیکی است.

از سوی دیگر در برخی افراد ممکن است وابستگی روانی ایجاد کند که تقریباً در رابطه با هر چیزی می‌تواند رخ دهد. بنابراین فردی که متقاعد شده است برای خواب به ملاتونین نیاز دارد اگر به آن دسترسی نداشته باشد ممکن است مضطرب ‌شود. با این حال، سخت است که این را اعتیاد بنامیم زیرا در نتیجه آن آسیب کمی رخ می‌دهد. بنابراین ملاتونین اعتیاد آور نیست اما می‌تواند وابستگی روانی ایجاد کند.

آیا استفاده طولانی مدت ملاتونین خطرناک است؟

به گفته کارشناسان، مصرف این مکمل برای مدت طولانی هیچ ضرری ندارد – به خصوص اگر خواب شما را بهبود ببخشد. با اینحال داده‌ های زیادی در مورد ایمنی طولانی‌ مدت مصرف ملاتونین وجود ندارد. بنابراین نمی‌دانیم که آیا می‌تواند عواقب طولانی ‌مدتی داشته باشد یا خیر.

بیشتر بخوانید: علل و راه های درمان کم خوابی

مقدار مصرف ملاتونین

برای کمک به خواب رفتن معمولاً ۱ تا ۳ میلی‌ گرم ملاتونین یک تا دو ساعت قبل از زمان خواب تجویز می‌شود. دوزهای بالاتر از ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم مصرف محدودی دارد و معمولاً فقط برای افرادی که مشکلاتی مانند اختلال رفتاری خواب REM دارند مفید است.

عوارض قرص ملاتونین 

بسیاری از تحقیقات بر اثرات مصرف ملاتونین تنها برای مدت کوتاه متمرکز شده است. اما شواهد موجود نشان می‌دهد که ملاتونین به طور کلی برای بزرگسالان در صورت استفاده تا سه ماه بی خطر است. عوارض جانبی معمولاً با دوزهای بالاتر یا مکمل‌ های طراحی شده برای آزاد سازی طولانی ‌مدت ملاتونین رخ می‌دهد.

سردرد: یکی از شایع ترین عوارض مصرف ملاتونین سردرد است.

خواب ‌آلودگی در طول روز: اثرات خواب ‌آور ملاتونین می‌تواند در طول روز ادامه داشته باشد و در نتیجه باعث خستگی در طول روز شود.

سرگیجه: سرگیجه یکی از عوارض جانبی احتمالی ملاتونین است. هنگام مصرف مکمل های ملاتونین، اجتناب از مصرف الکل بسیار مهم است.

حالت تهوع: حالت تهوع می‌تواند هنگام مصرف قرص ملاتونین ایجاد شود. اگر حالت تهوع دارید، در مورد زمان مصرف قرص و وعده های غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

رویاهای واضح یا کابوس: افرادی که از ملاتونین استفاده می‌کنند اغلب رویاها یا کابوس های واضح را گزارش می‌کنند.

گرفتگی معده: برخی مطالعات نشان داده‌اند که گرفتگی یا ناراحتی معده می‌تواند با مصرف ملاتونین ایجاد شود.

تغییرات خلقی: تغییرات خلقی مرتبط با مصرف ملاتونین شامل حملات مختصر افسردگی و تحریک پذیری است.

بیشتر بخوانید: خستگی دائمی بدن نشانه چیست؟

تا چه مدت تاثیر قرص ملاتونین در بدن باقی می‌ماند؟

نیمه عمر ملاتونین بین ۲۰ تا ۵۰ دقیقه است، یعنی نیمی از دوز اولیه در بدن پس از این مدت دفع می‌شود. در مجموع، ملاتونین حدود چهار تا پنج ساعت در بدن شما باقی می‌ماند. این میزان در افراد سالمند کمی بیشتر است.

آیا می‌توانید هر شب ملاتونین مصرف کنید؟

ملاتونین برای مصرف کوتاه مدت جهت تنظیم خواب به مدت ۱ تا ۳ ماه کاملا ایمن است. اما اینکه هر شب بیشتر از ۳ ماه بخواهید از قرص ملاتونین استفاده کنید فقط با تجویز پزشک امکان پذیر است.

سخن پایانی
قرص ملاتونین تجویز می‌شود تا به مغز شما بگوید که زمان خواب فرا رسیده است. به همین دلیل است که کارشناسان خواب اغلب آن را برای افرادی که از جت لگ رنج می‌برند و کسانی که در شیفت شب کار می‌کنند، توصیه می‌کنند. ملاتونین یک دستکاری کننده خواب است، نه آغازگر خواب و کمک می‌کند ریتم شبانه روزی خواب و بیداری شما مجددا تنظیم شود.

منبع: forbes

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.