آیا پروتئین وی برای پوست مفید است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین وی علاوه بر ساخت عضلات نقش شگفت انگیزی در ترمیم، نگهداری و محافظت از ساختارهای مختلف بدن ما از جمله پوست، ناخن و موها دارد. در سطح مولکولی، پروتئین ها از ۲۰ اسید آمینه منحصر به فرد ساخته می‌شوند که به عنوان جزء ساختاری پوست و مو عمل می‌کنند. پودر پروتئین وی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن را تامین می‌کند. کلاژن چیزی است که به پوست شما استحکام و ساختار می‌دهد. این پروتئین فیبری پوست را محکم، جوان و بدون چین و چروک نگه می‌دارد.
متأسفانه با افزایش سن، تولید کلاژن طبیعی شروع به کاهش می‌کند. این امر منجر به افتادگی، کم آبی پوست و چین و چروک می‌شود. افزودن پروتئین باکیفیت به رژیم غذایی مانند پروتئین وی راهی مطمئن برای جبران آن و تحریک تولید کلاژن بیشتر برای سفت ‌تر شدن پوست است. در ادامه مقاله بیشتر درباره تاثیرات مثبت و منفی پروتئین وی روی پوست توضیح می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

پوست و موی ما از پروتئین ساخته شده است بنابراین دریافت پروتئین کافی برای حفظ سلامت مو و پوست ضروری است. غذاهای غنی از پروتئین مانند آجیل و دانه ها، محصولات لبنی کم چرب، لوبیا، حبوبات و عدس می‌توانند به تامین نیاز روزانه پروتئین ما کمک کنند. پودر پروتئین وی نیز یکی از منابع در دسترس برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن است. (برای مشاهده قیمت پروتئین وی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا تولید کلاژن را در بدن تقویت کرده و پوست شما را محکم تر می‌کند بنابراین کمتر مستعد چین و چروک خواهید بود. کراتین پروتئین دیگری است که به پوست و موهای شما استحکام و درخشندگی می‌بخشد. پروتئین وی از ۲۰ اسید آمینه تشکیل شده است که دو مورد از آنها یعنی لیزین و متیونین برای تولید کلاژن و کراتین استفاده می‌شود.

تاثیر پروتئین وی روی صورت

پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر از شیر گاو و بز گرفته می‌شود. شیر این حیوانات از مجموعه وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و پروتئین های مفید تشکیل شده است. دو پروتئین موجود در شیر، کازئین و آب پنیر هستند که می‌توان آن‌ها را از پردازش شیر به پنیر استخراج کرد.

مزیت اصلی پروتئین وی این است که یک پروتئین کامل است. به این معنی که حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری (EAA) و همچنین آمینو اسیدهای شاخه دار کلیدی از جمله لوسین، ایزولوسین و والین است که در سنتز پروتئین ماهیچه ها نقش دارند؛ بنابراین پروتئین وی مهم ترین مکمل ورزشی برای بدنسازان است.

پودر پروتئین وی برای افراد غیر ورزشکار نیز یک مکمل فوق العاده است که با رعایت پروتکل های تغذیه ای ایمن و موثر، طیف وسیعی از نیازهای فردی را تامین می کند. پروتئین وی با هدف تقویت سازی پوست از این نظر اهمیت دارد که منبعی از اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می آورد که بلوک های اساسی برای سنتز کلاژن هستند. کلاژن برای حفظ خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست ضروری است. گنجاندن پروتئین وی در رژیم غذایی می‌تواند به داشتن پوستی سالم ‌تر و جوان ‌تر کمک کند.

وی پروتئین فول استار

در رابطه با مصرف پروتئین وی چه هدف ورزشی یا سلامت عمومی باشد، نگرانی هایی وجود دارد که براساس شنیده های اطرافیان و یا نظرات کاربران فضای مجازی مطرح می شود. در این جا به این سوالات و ابهامات از منظر علمی و کاملا تخصصی پاسخ خواهیم داد.

آیا پروتئین وی باعث جوش زدن می‌شود؟

پروتئین وی حاوی اسید آمینه ای به نام لوسین است که به عنوان آغازگر مسیر mTOR شناخته شده است، مسیری که باعث رشد سلولی می‌شود. این مسیر، زمانی که بیش از حد تحریک شود منجر به تولید بیش از حد چربی در پوست و بروز آکنه خواهد شد. در حالی که پروتئین آب پنیر برای رشد و ریکاوری عضلات مفید است، مصرف بیش از حد آن ممکن است بر سلامت پوست تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه افراد با مصرف پروتئین وی اثرات منفی روی پوست خود تجربه نمی‌کنند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که پروتئین وی ممکن است با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش ظاهر چین و چروک، تاثیر مثبتی بر سلامت پوست داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علت جوش زدن در بدنسازی چیست؟

شیر و آکنه چه ارتباطی با هم دارند؟

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف لبنیات از جمله شیر می‌تواند باعث ایجاد آکنه در برخی افراد شود. محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی IGF-1 ( فاکتور رشد شبه انسولینی) و سایر هورمون‌ ها هستند که می‌توانند باعث تولید بیش از حد سبوم شوند که در نهایت منجر به بروز آکنه می‌شود. 

اعتقاد بر این است که محصولات لبنی مانند شیر می‌توانند تولید بیش از حد برخی هورمون های مرتبط با آکنه را تحریک کنند – همان دسته هورمون آندروژنی که بدن نوجوانان اغلب در دوران بلوغ (و گاهی اوقات فراتر از آن) بیش از حد تولید می‌کند. بنابراین، کسانی که مستعد ابتلا به آکنه هستند یا سابقه جوش های آکنه دارند باید مصرف لبنیات از جمله  شیر را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: پروتیئین وی چیست؟

راهکارهایی برای از بین بردن جوش در اثر مکمل پروتئین وی

برای حفظ پوستی شفاف و سالم در حین مصرف پروتئین وی، افراد باید از اصول مصرف پروتئین وی کاملا آگاه باشند. مانند مصرف مقدار متوسط پروتئین وی، شستشوی منظم صورت، اجتناب از لمس صورت خود با دست و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب را رعایت کنند. علاوه بر این تغییرات رژیم غذایی مانند کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا نیز می‌تواند به سلامت پوست کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که همه افراد با مصرف پروتئین آب پنیر آکنه را تجربه نمی‌کنند. با این حال، اگر بعد از مصرف پروتئین وی متوجه افزایش علائم آکنه شدید، بهتر است فاکتورهای دیگری مانند رژیم غذایی، روتین مراقبت از پوست و سطح استرس را نیز در نظر بگیرید. 

به افرادی که مستعد ابتلا به آکنه هستند یا سابقه جوش های آکنه ای دارند توصیه می‌شود فقط مقادیر کمی پروتئین وی مصرف کنند. همچنین هرگونه تغییر در پوست خود را کنترل کنند تا مشخص شود که آیا پروتئین وی در بروز آکنه آنها نقش دارد یا خیر. این افراد می‌توانند از پودرهای پروتئین گیاهی مانند پروتئین نخود، شاهدانه یا سویا استفاده کنند که مزایای مشابه پروتئین وی را بدون تأثیر منفی بالقوه بر سلامت پوست ارائه می‎دهند.

پروتئین وی ژن استار 2270 گرمی

سخن پایانی
پروتئین وی محصولی است که از طریق فرآیند تولید پنیر ایجاد می‌شود. پروتئین وی رایج ترین پروتئین مورد استفاده در مکمل ها است و همچنین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. شواهدی مبنی بر اثربخشی آن در ساخت عضلات بدون چربی، افزایش قدرت و بهبود چربی سوزی وجود دارد. علاوه بر این با تامین آمینواسیدهای ضروری به بهبود سلامت پوست کمک کرده و مانع پیری و افتادگی پوست می‌شود.

منبع: byrdie ، healthdigest

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.