رویال ژلی چیست؟

Royal jelly capsules in wooden spoon on sack background and honey in cup / Yellow capsule medicine or supplementary food from nature for health

آنچه در این مقاله می خوانید:
رویال ژلی ماده بسیار غلیظی است که از غدد زنبورعسل ترشح می‌شود. این ماده از نظر تغذیه ای کامل و از نظر بیولوژیکی فعال با مقادیر فراوانی از مواد مغذی ارزشمند است. قرص ژل رویال اصل به دلیل اینکه حاوی مواد فعال بسیار زیادی است، ذخایر مواد مغذی ما را دوباره پر می‌کند و بدن را تقویت می‌کند. برای اینکه بدانید رویال ژلی چیست و چه فوایدی دارد در ادامه مقاله با ما باشید.

قرص رویال ژلی برای چیست؟

رویال ژلی ترکیبی مملو از مواد مغذی شگفت انگیز مانند اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی، پتاسیم و سلنیوم است. این ماده خوراکی همچنین حاوی استیل کولین است که برای عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی مفید است. در واقع ژل رویال تنها منبع غذایی طبیعی استیل کولین است.

نکته اصلی که در رابطه با رویال ژلی وجود دارد این است که مقادیر فوق العاده زیادی از مواد مغذی در آن وجود ندارد اما همین مقدار مواد طبیعی تأثیر فوق ‌العاده‌ای بر سلامتی دارند. این بدان معنی است که بدن انسان می‌تواند آن‌ها را سریع‌تر جذب کند و به طور مؤثرتری از آن‌ها استفاده کند.

از مزایای بالقوه ژله رویال برای سلامتی می‌توان به کاهش فشار خون، کمک به رفع ناباروری، کاهش سطح کلسترول، محافظت از کبد، کاهش التهاب، التیام اختلالات گوارشی، جلوگیری از پیری زودرس اشاره کرد. همچنین به دلیل کمک به کاهش وزن و تناسب اندام و بهبود گردش خون در انواع قرص لاغری نیز وجود دارد. برای بهره مندی از این مزایا، رویال ژلی به صورت قرص، کپسول، پودر و شربت در دسترس است و شما می‌توانید با خرید آنلاین و حضوری هر یک را از داروخانه‌ها و سایت‌های اینترنتی به راحتی خریداری کنید.

ژل رویال ماده‌ای چیست؟

 در حالی که اکثر مردم عسل را می‌شناسند اما آن‌ها نمی‌دانند یک نوع ماده مغذی دیگر نیز از زنبور عسل به دست می‌آید. ژل رویال ماده‌ای است که از بالای سر زنبور عسل دفع می‌شود و در آنچه سلول ملکه نامیده می‌شود (لانه زنبوری ویژه) جمع می‌گردد. وقتی لاروهای زنبور عسل متولد می‌شوند، مستقیماً از ژل رویال تغذیه می‌کنند تا یک خوراکی مغذی سالم برای روزهای اول زندگی خود داشته باشند. با این حال، بعد از ۳ الی ۴ روز لاروها دیگر آن را مصرف نمی‌کنند. برای زنبورهای بالقوه ملکه، این ژل بسیار مهم‌تر است. لاروهای ملکه در سلول‌های ویژه ملکه قرار می‌گیرند و توسط ژل رویال احاطه می‌شوند. این همان چیزی است که به آن‌ها کمک می‌کند تا مورفولوژی ملکه‌ای خود را توسعه دهند.

یک پروتئین منحصر به فرد به نام رویالاکتین در این ژل وجود دارد که باعث تغییر فنوتیپی در لاروهای ملکه می‌شود. این ژل باعث رشد تخمدان‌ها و رشد اندازه زنبورهای ملکه نسبت به زنبورهای عادی می‌شود. علاوه بر این مشخص شده است که طول عمر زنبور ملکه را بیش از ۲۰ برابر یک زنبور عادی افزایش می‌دهد. از آنجا که زنبورهای عسل کارگران خوبی هستند، یک کلنی واحد می‌تواند در مدت ۵ ماه حداکثر ۵۰۰ گرم از این ژل فوق العاده را ذخیره کند.

شما می‌توانید رویال ژلی را از فروشگاه‌های مواد غذایی ارگانیک خریداری کنید. این ماده معمولاً به صورت گرانول یا به صورت پودر در می‌آید و معمولاً به سالادها، اسموتی ها، ماست یا نوشیدنی‌های سرد اضافه می‌شود. گرم کردن ژل رویال توصیه نمی‌شود زیرا باعث از بین رفتن تمام خصوصیات آنزیمی و برخی پروتئین‌های مفید آن برای انسان می‌شود. اگرچه خواص این ماده به طور گسترده‌ای شناخته شده نیست اما برای کسانی که تصمیم دارند آن را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند مزایای سلامتی فراوانی به همراه دارد.

ارزش غذایی رویال ژلی

ژل رویال غنی از مواد مغذی از جمله کلسیم، مس، آهن، فسفر، سیلیکون، گوگرد و پتاسیم و همچنین مقدار زیادی از قرص ویتامین‌های گروه B، اینوزیتول، اسیدهای نوکلئیک، گاما گلوبولین و ۱۷ اسید آمینه مختلف، از جمله ۸ آمینو اسید ضروری است که بدن انسان نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند.

خواص کپسول رویال ژلی

رویال ژلی ماده ژلاتینی سفید رنگ یا زرد روشن است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و درمانی متعددی دارد. امروزه از رویال ژلی در انواع کرم ها، مکمل های خوراکی و مواد مغذی استفاده می شود. طبق تحقیقات گسترده ای که انجام شده است، خواص درمانی این ماده در بسیاری از زمینه های تقویتی و درمانی به اثبات رسیده است. این ماده مقوی در بسیاری از موارد حتی در درمان و کمک به بهبود بسیاری از بیماری ها مانند سرطان توانسته است نتایج تأثیرگذاری برجای بگذارد. 

۱- فشار خون را تنظیم می‌کند

برخی از پروتئین‌های موجود در ژل رویال تأثیر مستقیمی بر فشار خون دارند و با تأثیر طولانی مدت بر فشار خون به بهبود آن کمک می‌کنند. ژل رویال همچنین حاوی پتاسیم است که به عنوان گشاد کننده عروق عمل می‌کند تا تنش رگ‌های خونی و قلب را کاهش دهد.

۲- سطح کلسترول را متعادل می‌کند

اگرچه غذاهای شیرین و خوشمزه معمولاً حاوی کلسترول ناسالم هستند اما ژل رویال این‌ گونه نیست. تحقیقات نشان داده است که افزودن مداوم آن به رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش قابل توجه سطح کلسترول “بد” شود، در نتیجه به جلوگیری از تصلب شرایین و مشکلات قلبی عروقی مانند حملات قلبی و مغزی کمک می‌کند.

۳- خواص رویال ژل برای مردان

اگرچه عملکرد دقیق رویال ژلی در روند باروری مشخص نیست، اما برخی گمان می‌کنند که تأثیر آن روی باروری انسان به رویالاکتین، پروتئینی که مورفولوژی ملکه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از نظر جنسی آن را بارورتر می‌کند، مرتبط است. مشخص شده است که این ترکیب موجب افزایش باروری و تحرک اسپرم در مردان می‌شود در نتیجه احتمال بارداری شریک زندگی آن‌ها افزایش می‌یابد.

محصول پیشنهادی
برای آشنایی با انواع بهترین قرص برای ناباروری مردان به همراه قیمت به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

۴- عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد

داروهای شیمی درمانی بدون شک به کاهش خطر توسعه سرطان کمک می‌کنند اما برخی از عوارض جانبی مانند التهاب و نارسایی قلبی را نیز به همراه دارند. یک مثال استفاده از داروی پاکلیتاکسل است که برای کاهش خطر سرطان پروستات، سرطان پستان، ریه، تخمدان، مثانه، ملانوم، مری و بسیاری از انواع تومورهای جامد استفاده می‌شود. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ژل رویال می‌تواند شما را از عوارض جانبی منفی محافظت کند.

۵- التهاب را کاهش می‌دهد

ویتامین‌ها و آنزیم‌های فعال موجود در رویال ژلی این ماده را به یک ماده ضد التهابی بالقوه تبدیل می‌کنند که برای تسکین درد و التهاب می‌توانید آن را به صورت موضعی روی مناطق آسیب دیده بدن قرار دهید.

۶- از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

همانطور که ژل رویال به افزایش قابل توجه طول عمر ملکه کمک می‌کند، آنتی اکسیدان های موجود در آن می‌توانند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد که باعث پیری زودرس می‌شوند، کمک کنند. آنتی اکسیدان ها می‌توانند چین و چروک‌ها را از بین ببرند، شفافیت و براقی پوست شما را حفظ کنند، از ریزش مو و دژنراسیون ماکولا جلوگیری کنند و در عین حال با پیشگیری از برخی بیماری‌های مزمن، طول عمر شما را افزایش می‌دهند.

۷- به کاهش وزن کمک می‌کند

لسیتین یکی از اجزای سازنده رویال ژلی است که می‌تواند به طور مؤثر کلسترول را کاهش دهد، عملکرد کبد را بهبود ببخشد و هضم سالم را تقویت کند. همه این موارد می‌توانند به کاهش وزن و در مکمل چربی سوزی افزایش متابولیسم کمک کنند. وقتی این موارد با متابولیسم بهبود یافته و محتوای پروتئین این مکمل غذایی ترکیب شود، می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده قطعی کاهش وزن عمل کند!

۸- متابولیسم را تقویت می‌کند

این واقعیت که ژل رویال حاوی تمام ۸ اسید آمینه ضروری است که بدن انسان نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند، آن را به یک منبع غذایی بسیار مهم تبدیل می‌کند. به دست آوردن این ۸ اسید آمینه دشوار است اما برای ساخت پروتئین‌های جدید در بدن و عملکرد مناسب متابولیسم مورد نیاز هستند؛ بنابراین رویال ژلی می‌تواند باعث افزایش بازسازی سلول‌ها، تقویت رشد عمومی و رشد عضلات، افزایش قدرت استخوان‌ها و بهینه سازی فرآیندهای هورمونی / آنزیمی در بدن ما شود.

۹- خواص ژل رویال برای پوست

علاوه بر خاصیت جوانسازی، رویال ژل برای تقویت و زیبایی، شادابی، بهبود آکنه و لک های پوستی و بازسازی بافت های آسیب دیده نیز بسیار مؤثر است. به این ترتیب این مکمل برای درمان التهابات پوستی توصیه و تجویز می گردد. سلامت کلی پوست بدن، بهبود سریع جای زخم نیز از جمله مزایایی است که محصولات حاوی رویال ژلی دارند. 

۱۰- بهبود مشکلات دوره یائسگی

گر گرفتگی، اختلال هورمونی، ضعف عضلانی، تنش های عصبی و بسیاری از مشکلات جسمی و روحی از جمله آثار دوران یائسگی در زنان است. مطالعات حاکی از آن است که بسیاری از مشکلات جسمی و همچنین مشکلات هورمونی که بر روی جسم و اعصاب اثر می گذارند را کاهش داده و گذراندن این دوران را برای بانوان راحتتر می کند. به این دلیل استفاده از ژل رویال در کنار مکمل بانوان در دوران یائسگی توصیه می شود.

عوارض قرص رویال ژلی

بسیاری از افراد به عسل، گرده زنبورعسل و ژل رویال حساسیت دارند. واکنش آلرژیک می‌تواند کاملاً شدید باشد، حتی باعث آنافیلاکسی سریع شود. قبل از افزودن ژل رویال به رژیم غذایی خود بهتر است با پزشک یا متخصص آلرژی صحبت کنید. برخی از عوارض احتمالی ژل رویال عبارت‌اند از:

  • خس خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی
  • مسائل گوارشی، مانند درد شکم یا اسهال
  • خارش بیش ‌از حد بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گیجی
  • کهیر

علاوه بر عوارض فوق ممکن است ژل رویال با داروهای خاصی مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد.

طریقه مصرف قرص ژل رویال

رویال ژلی انواع مختلفی دارد بنابراین می‌توان به صورت خوراکی یا استفاده مستقیم بر روی پوست از آن استفاده کرد. این ترکیب به صورت پودر، قرص یا کپسول موجود است و برای مصرف آن باید از دستورالعمل روی برچسب محصول پیروی کنید. اگرچه هیچ دستورالعمل رسمی در مورد دوز مصرفی آن وجود ندارد اما برای پیشگیری از واکنش آلرژیک مصرف آن را از مقادیر کم شروع کنید.

سخن پایانی
ژل رویال توسط زنبورهای عسل برای تغذیه لاروهای در حال رشد و همچنین ملکه زنبورعسل تولید می‌شود. هضم این محصول بسیار آسان است و بدن انسان می‌تواند تا ۸۰ درصد از مواد مغذی ژل رویال را جذب کند. برای استفاده از خواص این ماده شرکت های مختلف آن را به صورت قرص و ویال تولید می‌کنند تا همه افراد از مزایای آن بهره مند شوند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.