قرص جوشان منیزیم برای چیست

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص جوشان منیزیم از مکمل های پر تقاضا در داروخانه هاست. این فراورده دارویی از اشکال دیگر مکمل منیزیم است که برای درمان و پیشگیری ناراحتی های ناشی از کمبود منزیم در بدن مصرف می شود.  بدن انسان برای انجام بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی به منیزیم وابسته است. بدیهی است که مصرف کم این ماده معدنی نتایج منفی روی سلامتی می گذارد. اگر شما هم مایل هستید درباره این محصول دارویی بیشتر بدانید با ما همراه باشید با مقاله قرص جوشان منیزیم برای چیست.

منیزیم چیست؟

منیزیم از جمله مواد معدنی ضروری برای بدن است؛ بهتر بگوییم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است. بدن برای انجام بسیاری از فرایندهای متابولیک و عملکردهای دیگر به منیزیم نیاز دارد. عملکردهایی از قبیل تولید پروتئین، عملکرد طبیعی عصب و ماهیچه ها، حمایت از سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها، تنظیم فشار خون و کنترل قند خون از نقش های منیزیم است که برای سلامتی ایفا می کند.

منیزیم با دیگر مواد معدنی نیز مشارکت فعال دارد؛ سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر وکلرید همراه با منیزیم الکترولیت شناخته می شوند. الکترولیت ها مواد مغذی را به سلول های بدن منتقل می کنند، همچنین  فعالیت صحیح تکانه های عصبی، انقباضات ماهیچه ای و ضربان قلب از و همچنین به تنظیم تعادل مایعات بدن کمک می کنند.

مقدار منیزیم موردنیاز بدن بسته به سن و جنس متفاوت است. خانم های بالاتر از ۱۹ سال به شرط عدم بارداری روزانه تا ۳۲۰ میلی گرم منیزیم نیاز دارند. آقایان در رده سنی مشابه مقداری بیشتر در حدود ۴۲۰ میل گرم احتیاج دارند.

توصیه اصلی پزشکان و متخصصان تغذیه دریافت منیزیم از طریق منابع غذایی همچون سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، لوبیا، آجیل. شیر و ماست است. اما از آنجایی بسیاری افراد در مصرف این خوراکی ها کوتاهی می کنند مکمل های منیزیم جایگزین ایده آلی است.

قرص جوشان منیزیم چیست؟

مکمل منیزیم فراورده دارویی است که به اشکال مختلفی مانند قرص منیزیم، کپسول، شربت و قرص جوشان تولید می شود. اگر مانند تعداد زیادی از مردم منیزیم کافی از راه تغذیه دریافت نمی کنید می توانید از یک مکمل منیزیم مانند قرص جوشان منیزیم که مصرف آن راحت و دلچسب است بهره بگیرید. خبر خوب اینکه خطر منیزیم بسیار اندک است و فواید آن بیش از عوارض جانبی منفی است.

علائم کمبود منیزیم

اگر با توضیحات بالا به فکر فرو رفته اید که آیا ممکن است منیزیم شما کم باشد، بهتر است بگوییم کمبود منیزیم با نشانه های بروز می یابد. این علائم عبارتند از:

  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی و ضعف
  • سوزن شدن دست و پاها
  • اسپاسم عضلانی
  • تحریک پذیری بیش از حد
  • خواب آلودگی

خواص قرص جوشان منیزیم

اگر می خواهید بدانید قرص منیزیم برای چی خوبه باید بگوییم منیزیم فواید بی نظیری برای بدن دارد که در ادامه شرح می دهیم.

بیماری قلبی

منیزیم در تنظیم ضربان قلب نقش کلیدی دارد. از جنبه دیگر منیزیم به کاهش کلسترول خون کمک می کند که کاهش خطر بیماری قلبی را دارد. تحقیقات اخیر حکایت از این دارد افرادی که در رژیم غذایی خود غذاهای غنی از منیزیم یا مکمل های منیزیم مصرف می کنند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته در این افراد کاهش یافته است. البته این تحقیقات همچنان ادامه دارد و بررسی های دقیق تری لازم است تا اثر منیزیم به تنهایی یا سایر متغییرها مشخص شود.

فشار خون بالا

افزایش فشار خون عاملی هشدار دهنده است که منجر به بروز بیماری های قلبی عروق و سکته می شود. جدیدترین تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل های منیزیم مانند قرص جوشان منیزیم فشار خون را کاهش داده و در حد نرمال تنظیم می کند.

دیابت نوع ۲

خاصیت دیگری که مصرف قرص جوشان منیزیم دارد کاهش ابتلا به دیابت نوع دو است. به عبارتی حساسیت به انسولین را افزایش می دهد. همچنین محققان دریافته اند که مصرف منیزیم گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت را نیز بهتر کنترل می نماید.

پوکی استخوان

منیزیم ماده معدنی است که همانند کلسیم جزیی حیاتی در ساختار استخوان ها است. اثربخشی منیزیم در پیشگیری و درمان بیماری های رایج استخوان مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوان به اثبات رسیده است. کمبود منیزیم یکی از علل پوکی استخوان به شمار می آید به طوریکه در اغلب مکمل های تقویت استخوان و مفاصل منیزیم ماده ای ثابت است. رژیم های غذایی حاوی مقادیر کافی منیزیم سلامت استخوان ها را تضمین می کند.

میگرن

برخی از تحقیقات جدید نشان داده اند که کمبود منیزیم با عواملی که باعث افزایش سردرد می شوند مرتبط است. با این حال، در حال حاضر تحقیقات محدودی در مورد استفاده از مکمل های منیزیم برای پیشگیری یا کاهش علائم میگرن وجود دارد.

کاهش التهاب

بین مصرف منیزیم و التهاب مزمن در بدن رابطه معنا داری وجود دارد. این امر شامل طیف گسترده ای از نتایج می شود از جمله طول عمر، مدیریت وزن سالم و ریسک ابتلا به بیماری های مزمن. تحقیقات فراوانی انجام است که به عنوان نمونه مطالعه در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان می دهد مصرف منظم مکمل های منیزیم مانند قرص جوشان منیزیم منجر به کاهش نشانگرهای بدنی التهاب گردیده است.

بهبود خواب

مصرف مکمل های منیزیم برای خواب بهتر به بزرگسالان تجویز می شود. نقش منیزیم تنظیم چند نمونه از انتقال دهنده های عصبی مرتبط با خواب است. قرص جوشان منیزیم کمک می کند فرد ۱۷ دقیقه سریع تر به خواب برود. این مکمل همچنین خواب طولانی و با کیفیت را به ارمغان می آورد.

عوارض قرص جوشان منیزیم 

منیزیم مجموعه ای از فواید را ارائه می دهد مانند خواب بهتر و حفظ فشار خون سالم. اما به چه قیمتی؟ در ادامه به عوارض قرص جوشان منیزیم می پردازیم. البته خاطرنشان می کنیم خطرات منیزیم برای عده زیادی از افراد بسیار کم و  نادر است.

  • معده درد
  • نفخ
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییردر سایر الکترولیت های خون مانند سدیم، کلسیم یا پتاسیم

سخن پایانی
دریافت منیزیم کافی برای سلامتی مهم است. بدون مقادیر کافی آن، بدن نمی تواند به درستی عمل کند. خوردن غذاهای غنی از منیزیم معمولاً این کار را به نحو احسن انجام می دهد. این غذاها شامل سبزیجات برگ سبز، حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل هستند. شایع ترین علائم کمبود منیزیم، گرفتگی عضلات، خستگی، افسردگی و تحریک پذیری است.
منیزیم را می توان در برخی مکمل ها به صورت ترکیبی ای جداگانه نیز یافت. قرص جوشان منیزیم یکی از این مکمل هاست. اگرچه دوز روزانه منیزیم بسیار مهم است، اما مصرف بیش از حد منیزیم می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. بنابراین قبل از شروع مصرف با پزشک یا متخصص داروخانه مشورت کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.