قرص جینسینگ چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرن هاست که از گیاه جینسینگ برای مصارف درمانی استفاده می شود، دو نوع اصلی جینسینگ وجود دارد: جینسینگ آمریکایی و جینسینگ کره ای یا آسیایی. اشکال دیگری مانند جینسینگ سیبری و جینسینگ هندی وجود دارد. ساقه و ریشه به صورت عصاره یا پودر جینسینگ برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت های داروسازی متعددی اقدام به تهیه مکمل هایی در قالب قرص جینسینگ کرده اند که همان خواص را دارا می باشد ولی مصرف آن دردسرهای گیاه را ندارد. اگر شما هم مایل هستید بدانید قرص جینسینگ چیست و چه خواص و مضراتی دارد تا پایان این مجله از داروبوم همراه ما باشید.

جینسینگ چیست؟

جینسینگ یک گیاه دارویی قدیمی است که ۱۱ گونه از آن در جهان وجود دارد که همه از تیره Panax از خانواده Araliaceae می باشند. جینسینگ آسیایی یا کره‌ای و جینسینگ آمریکایی معروف‌ترین و مفیدترین انواع جینسینگ هستند. به ترکیبات منحصر به فرد و مفید گونه Panax جینسنوزید گفته می‌شود که پتانسیل درمانی آن‌ها همواره تحت تحقیقات بالینی قرار دارند. جینسینگ آسیایی و آمریکایی هر دو حاوی جینسنوزید هستند اما انواع مختلفی را در مقادیر مختلف شامل می‌شوند.

برخی از متخصصان هنوز متقاعد نشده‌اند که اطلاعات کافی برای کاربردهای درمانی جینسینگ وجود دارد، اما قرن‌ها است که مردم به ترکیبات و نتایج مفید آن اعتقاد دارند. اما اثرگذاری آن از دیرباز در آسیای شرقی و آمریکا ثابت شده است. مکمل‌های جینسینگ از ریشه جینسینگ و شاخه‌های بلند و باریک آن ساخته می‌شوند. جینسینگ حاوی جینسنوزیدها – ساپونین‌هایی است که از مواد فعال موجود در این گیاه هستند. جینسینگ آسیایی همچنین حاوی گلیکان (panaxans)، بخش پلی ساکارید DPG-3-2، برخی پپتیدها، مالتول، ویتامین های گروه B، فلاونوئیدها و مقداری مواد فرار است.

خواص قرص جینسینگ 

گیاه جنسینگ جزء گیاهان بسیار مغذی است که مصرف آن از دیرباز در آسیای شرقی رایج بوده است. این مکمل طبق طب سنتی و طب چینی دارای مزایای بسیاری است. اما علم جدید نیز مطالعات گسترده برای شناخت فواید جینسینگ صورت داده است. امروزه استفاده از جینسینگ در انواع مکمل‌ها و تولید انواع قرص جیسینگ باعث سهولت استفاده از آنها شده است. جوانان و سالمندان در تمامی سنین و همچنین آقایان و بانوان می‌توانند از این قرص‌ها استفاده کرده و از فواید آن بهره ببرند. برخی از مهم ترین خواص قرص جینسینگ و دیگر فراورده های این محصول در ادامه معرفی خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مکمل های حاوی جینسینگ دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است که بر اساس آن عملکرد سیستم ایمنی را قدرت می بخشد. از سوی دیگر به دلیل داشتن ترکیب فعالی به نام فنلی پاسخ ایمنی بدن را از طریق مدیریت پاسخ متابولیک افزایش می دهد. همچنین کاروتنوئیدهای موجود در جینسینگ سطح سلول های تقویت کننده ایمنی را افزایش می دهد.

پیشگیری سرماخوردگی و آنفلوانزا

قرص جینسینگ داروخانه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین می‌تواند به بدن در مبارزه با عفونت و بیماری‌ها کمک کند. شواهد نشان می‌دهد مصرف قرص جینسینگ از ابتلا به گلودرد و سرماخوردگی یا آنفولانزا پیشگیری کند. مطالعات نشان داده است مصرف این گیاه دارویی تعداد سلول‌های ایمنی خون را افزایش می‌دهد و پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن آنفلوانزا را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه، ۲۲۷ نفر به مدت ۱۲ هفته جینسینگ یا دارونما دریافت کردند و پس از ۴ هفته واکسن آنفلوانزا زدند. ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا در گروهی که جینسینگ مصرف می‌کردند دو سوم کمتر بود.

دو مطالعه دیگر نشان داد که جینسینگ احتمال سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. مطالعه بر روی ۳۲۳ نفر نشان داد افرادی که ۴۰۰ میلی گرم جینسینگ را به صورت روزانه به مدت ۴ ماه مصرف کردند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا شدند. همچنین آن‌ها وقتی که سرما می‌خوردند، شدت و دوره سرماخوردگی آن‌ها کوتاه ‌تر از افرادی بود که دارونما مصرف می‌کردند.

افزایش سطح انرژی

از دیگر خواص ممتاز قرص جینسینگ افزایش انرژی و مبارزه با خستگی است. مصرف منظم جینسینگ به دلیل ترکیبات الیگوپپتیدها و پلی ساکاریدها به کاهش استرس و تقویت انرژی کمک می کند. این ترکیبات دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و با مقابله بر استرس های اکسیداتیو از تولید انرژی بین سلولی بالاتر حمایت می کند. همین طور عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

کاهش قند خون

جین سنوزید ترکیبی است که در گیاه جینسینگ برای تنظیم سطح قند خون در بازه طبیعی موثر عمل می کند. قند خون بالا با عوارضی مانند احساس تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و گرسنگی زیاد همراه است. محققان طی بررسی های انجام شده دریافته اند که جینسینگ با ترشح میزان مناسب هورمون ها از سطوح گلوگز سالم حمایت کرده و قند خون را در سطح نرمال نگه می دارد.

بهبود سلامت قلب

جینسینگ یک گیاه دارویی با خواص آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. این ترکیبات فعال می‌توانند به DNA آسیب برسانند و به بیماری‌های قلب و عروق، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن منجر شوند. مطالعات اولیه نشان می‌دهد جینسینگ ممکن است علائم بیماری قلبی را در افراد بهبود ببخشد. همچنین می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش دهد.

بهبود عملکرد ذهنی

افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند اغلب می‌گویند احساس هوشیاری بیشتری دارند. چندین مطالعه گزارش کرده‌اند که جینسینگ آسیایی ممکن است تا حدودی تفکر یا یادگیری را بهبود ببخشد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که جینسینگ آسیایی می‌تواند عملکرد مغز را در مواردی مانند محاسبه ذهنی، تمرکز، را بهبود بخشد و باعث تقویت حافظه و یادگیری شود.

برخی مطالعات همچنین با ترکیب جینسینگ آسیایی و جینکوبیلوبا به تأثیرات مثبتی دست یافته‌اند. بیشتر مطالعات نشان داده است که انواع جینسینگ عملکرد ذهنی را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند توانایی تفکر انتزاعی آن‌ها افزایش می‌یابد. اما هیچ تغییری در زمان واکنش یا تمرکز آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

بهبود دیابت نوع ۲

مطالعات نشان داده است که جینسینگ سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. با این حال، در چند مطالعه مشاهده شده که جینسینگ آسیایی یا کره ای باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. به طور کلی اعتقاد بر این است که جینسنوزیدهای موجود در جینسینگ آمریکایی قند خون را کاهش می‌دهند در حالی که جینسنوزیدهای مختلف در نوع آسیایی سطح قند خون را افزایش می‌دهند. تا زمانی که محققان اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب نکنند، اگر دیابت دارید، بدون نظارت و مشورت پزشک نباید جینسینگ مصرف کنید.

افزایش استقامت بدنی

مطالعات مختلف اثرات جینسینگ بر عملکرد ورزشی را در انسان و حیوانات آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند. مصرف قرص جینسینگ در برخی باعث افزایش قدرت و استقامت، در برخی باعث بهبود چابکی و در برخی دیگر هیچ اثری نشان نداده است. ورزشکاران اغلب از جینسینگ آسیایی استفاده می‌کنند تا استقامت و قدرت بدنی خود را تقویت کنند. همچنین در مطالعه ای بر روی ۳۳۲ نفر مشخص شد که جینسینگ آسیایی باعث کاهش خستگی در حین ورزش می‌شود.

کاهش استرس و بهبود خلق و خو

جینسینگ آسیایی به بدن در مقابله با استرس جسمی یا روحی کمک می‌کند. اگرچه بررسی این خواص دشوار است، اما برخی شواهد نشان می‌دهد که جینسینگ (آسیایی و آمریکایی) می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد، اگرچه اندازه گیری کیفیت زندگی نیز دشوار است. مطالعه بر روی ۵۰۱ زن و مرد که در مکزیکوسیتی زندگی می‌کنند، نشان داد که مصرف جینسینک باعث بهبود کیفیت زندگی (انرژی، خواب، روابط جنسی و رضایت شخصی) در افراد می‌شود. همچنین یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که مکمل غذایی حاوی جینسینگ مصرف می‌کردند کیفیت زندگی بهتری نسبت به کسانی دارند که همان مکمل را بدون جینسینگ مصرف می‌کنند.

درمان مشکلات باروری و اختلال نعوظ

اعتقاد بر این است که جینسینگ باعث افزایش عملکرد جنسی می‌شود. اما مطالعات زیادی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. در مطالعات حیوانی،  قرص جینسینگ کره ای تولید اسپرم، فعالیت جنسی و عملکرد جنسی را افزایش داده است. یک مطالعه بر روی ۴۶ مرد همچنین افزایش تعداد اسپرم و همچنین بهبود تحرک اسپرم ها را نشان داده است. مطالعه دیگری روی ۶۰ مرد نشان داد که جینسینگ میل جنسی را افزایش می‌دهد و مشکلات نعوظ را کاهش می‌دهد. همچنین در یک مطالعه بر روی ۴۵ مرد مشخص شد کسانی که ۹۰۰ میلی گرم جینسینگ کره ای را ۳ بار در روز و به مدت ۸ هفته مصرف کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده‌اند، کمتر اختلالات نعوظ داشتند.

بیشتر بخوانید: خواص قرص جینسینگ برای مردان

کاهش خطر ابتلا به سرطان

جینسینگ آسیایی ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها را کاهش دهد. در یک مطالعه مشاهده ای، محققان به مدت ۵ سال ۴۶۳۴ نفر را پیگیری کردند. آن‌ها دریافتند که کسانی که جینسینگ مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر سرطان ریه، کبد، لوزالمعده، تخمدان و معده هستند. اما این مطالعه نمی‌تواند مطمئن باشد که سایر موارد از جمله عادات غذایی سالم در کاهش خطر ابتلا به سرطان نقش دارند یا خیر. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف جینسینگ فقط ۳ بار در سال منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که جینسینگ رشد تومورها را کند یا متوقف می‌کند، اگرچه محققان هنوز در رابطه با این مکانیسم جینسینگ مطمئن نیستند و به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کاهش علائم یائسگی در زنان

فقط چند مطالعه در مورد اثرات جینسینگ بر علائم یائسگی انجام شده است. دو مطالعه ای که اثرات جینسینگ کره ای را ارزیابی کرده‌اند، نشان دادند که مصرف قرص جینسینگ ممکن است برخی از علائم یائسگی را از بین ببرد و باعث بهبود احساس و خلق و خو به ویژه در افرادی که احساس افسردگی دارند، شود. به همین دلیل جینسینگ به عنوان یکی از عناصر مهم در مکمل بانوان نیز وجود دارد. همچنین می‌توان جینسینگ را به همراه مکمل ویتامین و مواد معدنی مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: خواص قرص جینسینگ برای زنان

قرص جینسینگ برای لاغری

جینسینگ برای لاغری و افزایش متابولیسم نیز حرف هایی برای گفتن دارد. جینسینگ ترکیب فعالی به نام جین سنوزیدها دارد که باعث کاهش چربی در سطح مولکولی می شود که منجر به افزایش سطح انسولین و کاهش اشتها و کم کردن وزن می شود.

قرص جینسینگ برای چاقی صورت

جینسینگ از انواع مکمل هایی است که عده ای از افراد برای چاقی صورت به مصرف آن روی می آورند. اینکه آیا قرص جینسینگ چاق کننده صورت است دلایل علمی وجود ندارد و تنها رضایت مصرف کنندگان می تواند آن را توجیه کند. جینسینگ همان طور که بارها اشاره شد خونرسانی در اندام های بدن را افزایش می دهد و تاثیری برای چاقی بدن و چاقی صورت ندارد. افرادی که به منظور چاقی و پُر شدن صورت به دنبال مصرف قرص یا پودر جینسینگ هستند، بهتر است مکمل هایی مانند کلاژن و مخمر آب جو را امتحان کنند. اثربخشی این محصولات اثبات شده است.

قرص جینسینگ برای خانمها

مسلما جینسینگ یکی از شناخته شده ترین گیاهان برای تقویت باروری است. قرص جینسینگ تهیه شده از نمونه های آمریکایی و آسیایی برای بهبود باروری خانم ها موثرتر است.

زنان فازهای مختلفی را در دوران زندگی خود تجربه می کنند که هر کدام پیامدهای جسمی و روانی مختلفی را بر جای می گذارد. زنان جوان با شایع ترین مشکلی که رو به رو هستند تخمدان پلی کیستیک می باشد. این عارضه ناشی از عدم تعادل هورمون ها می باشد که به شکل قاعدگی های دردناک و نامنظم، افزایش هورمون های مردانه، کیست تخمدان و ناباروری بروز می یابد. قرص جینسینگ و سایر فراورده های آن برای زنان به حفظ تعادل هورمونی آنها کمک می کند.

عارضه دیگری که زنان میانسال از آن ناگزیر هستند، یائسگی است. انواع جینسینگ به صورت دمنوش یا مصرف قرص جینسینگ در کاهش علائم پیش از یائسگی موثر می باشند. شایع ترین نشانه هایی که زنان یائسه با آن مواجه هستند گرگرفتگی، بی خوابی، تغییرات خلق و خو، خشکی واژن و کاهش میل جنسی است.

قرص جینسینگ قرمز با افزایش سطح فعالیت آنتی اکسیدان ها به زنان در کاهش نشانه های پیش، حین و بعد یائسگی کمک می کند. همچنین استرس اکسیداتیو مرتبط با تغییرات هورمونی را کم می کند.

جینسینگ قرمز کره ای حاوی درصد بالایی از جین سنوزیدها (ترکیبات فعال جینسینگ) می باشد که برای تهیه قرص و کپسول جینسینگ مناسب ترین نوع جینسینگ به شمار می آید.

قرص جینسینگ برای آقایان

مطالعات حاکی از آن است که جینسینگ از سلامت کلی و عملکرد جنسی مردان حمایت می کند. محققان بر این باورند که جینسینگ در درجه اول روی عملکرد سیستم عصبی و بافت غدد جنسی تاثیر گذار است؛ بر خلاف تصور عموم که جینسینگ را ماده ای موثر برای تغییرات هورمونی می دانند.

انواع فراورده های جینسینگ از جمله چای، پودر و قرص جینسینگ موجب گشاد شدن عروق و شل شدن رگ های خونی می گردد و در نتیجه خونرسانی به اندام ها را افزایش می دهد. جینسینگ تاثیرات رادیکال های آزاد ناشی از سموم محیطی و سبک زندگی ناسالم را خنثی می کند.

جینسینگ از بیضه ها که بر باروری مردان تاثیر می گذارد محافظت می کند. همچنین از تعداد و کیفیت اسپرم ها حمایت می کند.

عوارض قرص جینسینگ 

جینسینگ با تمام خواص و مزایایی که دارد خالی از عوارض نیست. البته همانند هر مکمل دیگری طریقه مصرف آن نیز شرط است. با این حال بهتر است از عوارض قرص جینسینگ مطلع شوید تا از بروز مشکلات جدی پیش گیری به عمل آورید. شایع ترین عوارض جینسینگ شامل سر درد، اختلالات خواب و مشکلات گوارشی می باشد.

خانم های باردار یا زنانی که به نوزاد خود شیر می دهند قبل از مصرف قرص جینسینگ باید با پزشک خود مشورت کنند. والدین تنها زمانی مجاز به دادن قرص جینسینگ و سایر فراورده های آن به کودک خود هستند که پزشک معالج تجویز کرده باشد.

افرادی که قند خون پایین، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دارند از مصرف خودسرانه این مکمل دارویی پرهیز کنند.

جینسینگ دارای ترکیباتی است که قند خون را کاهش می دهد بنابراین افرادی که به طور طبیعی قند خون پایین دارند، از مصرف جینسینگ خودداری کنند زیرا ممکن است قند خون آنها را بیش از حد کاهش دهد.

تداخلات دارویی مکمل جینسینگ

جینسینگ جزء مکمل‌های گیاهی و دارای مزایای طبیعی است. با این وجود مصرف بدون اصول و خودسرانه نیز ممکن است باعث بروز مشکلات جسمانی شود. همچنین جینسینگ ممکن است با داروهای زیر تداخل کند:

  • داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای ضد افسردگی
  • محرک ها
  • مورفین

قرص جینسینگ را چگونه مصرف کنیم؟

جینسینگ در حال حاضر به اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص و ویال خوراکی موجود است و اغلب در ترکیب با گیاهان یا مواد مغذی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنسینگ به عنوان مکمل تقویت قوای جنسی آقایان شناخته می شود، همچنین افراد سالمی که می‌خواهند عملکرد جسمی یا ذهنی خود را تقویت کنند و یا در برابر فشارهای روانی بهتر مقاومت کنند، می توانند قرص جینسینگ را به صورت دوره ای مصرف کنند. به عنوان مثال به مدت ۲ تا ۳ ماه این مکمل را مصرف کنند، سپس ۲ تا ۳ هفته مصرف آن را متوقف کرده و مجدداً شروع به مصرف کنند.

به طور کلی مصرف روزانه قرص جینسینگ در دوزهای ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلی گرم توصیه می‌شوند. برای پیشگیری از عوارض بهتر است با دوزهای کمتری شروع و با گذشت زمان آن را افزایش دهید. بهتر است جینسینگ را قبل از غذا بخورید تا جذب آن افزایش یابد و از مزایای کامل آن بهره مند شوید.

سخن پایانی
قرص جینسینگ برای سلامتی کلی مصرف می شود. تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با بیماری ها و کاهش استرس از جمله آنهاست. همچنین قرص جینسینگ کره ای با کنترل هورمون هایی که از تجمع چربی ها جلوگیری می کند کاهش وزن بدون عوارض را در پی دارد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.