آیا مصرف مکمل های بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی امکان پذیر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مکمل های بدنسازی برای تولید انرژی، تمرکز و افزایش استقامت در طول تمرینات بدنسازی طراحی شده‌اند. آنها معمولاً حاوی موادی مانند کافئین، کراتین و بتا آلانین هستند که همگی عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند. با اینحال بهتر است در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید. برای پاسخ به این سوال که آیا مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی امکان پذیر است در ادامه مقاله همراه ما باشید.

برای زنان باردار و شیرده ورزشکار استفاده از برخی مکمل های ورزشی برای تامین اسیدهای آمینه ضروری مفید است. به عنوان مثال استفاده از مکمل پروتئین می‌تواند به تامین نیازهای پروتئینی افزایش یافته در دوران بارداری و شیردهی کمک کند. این ماده مغذی برای رشد و تکامل جنین مورد نیاز است و به رشد مغز، ماهیچه ها و سیستم ایمنی کودک کمک می‌کند. با اینحال به دلیل خطرات پنهان و عدم وجود تحقیقات کامل در زمینه مکمل های ورزشی بهتر است خانم ها در دوران بارداری و شیردهی فقط از خوراکی های طبیعی مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات و آجیل استفاده کنند.

در بدنسازی برای تامین مواد مغذی مصرف مکمل های ورزشی بسیار مهم است. اما بیشتر خانم ها تمایل دارند از مصرف مکمل ها در دوران بارداری و شیردهی صرف نظر کنند زیرا ممکن است برای جنین خطر داشته باشند. همه ما می‌دانیم که تغذیه صحیح و ورزش در دوران بارداری برای سلامت مادر و کودک ضروری است. وضعیت تغذیه و سطح تحرک مادر در دوران بارداری می‌تواند بسیاری از جنبه های سلامتی کودک را در مراحل بعدی زندگی تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: انواع مکمل بدنسازی چیست؟

مصرف پودر گینر در بارداری و شیردهی

گینر یک مکمل ورزشی مملو از پروتئین، چربی و کربوهیدرات است که برای افزایش وزن و حجم در بدنسازی استفاده می‌شود. از آنجاییکه وزن خانم ها در دوران بارداری خود به خود بالا می‌رود بنابراین نیازی به گینر نخواهند داشت.

در دوران شیردهی نیز بهتر از خوراکی های طبیعی برای افزایش وزن استفاده کنید. با اینحال در موارد خاص ممکن است به صلاح دید پزشک پودر گینر برای شما تجویز شود. توجه به این نکته ضروری است که بدون مشورت با پزشک از مکمل های گینر در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

گین آپ بزرگسالان پی ان سی

مصرف پروتئین وی در بارداری و شیردهی

پروتئین یک ماده مغذی حیاتی است که نقش مهمی در دوران بارداری و شیردهی دارد. پروتئین وی یکی از مکمل های ورزشی محبوب است. این پودر پروتئین بلوک های ساختمانی برای رشد و نمو نوزاد را فراهم می‌کند.

پروتئین برای رشد جنین ضروری است و به شکل گیری تمام بافت های ضروری مانند اندام ها، ماهیچه ها و استخوان ها کمک می‌کند. دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری تضمین می‌کند که نوزاد مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل را دریافت می‌کند.

با این حال، یافتن پودرهای پروتئین ایمن که برای استفاده در این مرحله خاص از زندگی مناسب هستند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. زیرا پروتئین وی ممکن است حاوی افزودنی هایی باشد که برای جنین خطرناک است. بنابراین قبل از مصرف مکمل وی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید.

پودر پروتئین وی بانوان اولترا پاور پگاه

بیشتر بخوانید: فواید بدنسازی برای بانوان چیست؟

مصرف کراتین در بارداری و شیردهی

کراتین یک اسید آمینه مفید و شناخته شده برای کمک به رشد عضلات است. این ترکیب در بسیاری از خوراکی ها مانند انواع گوشت و ماهی وجود دارد. کراتین مصرفی در بدن به کراتین فسفات تبدیل شده و در عضلات به عنوان منبع انرژی مصرف می‌شود. در دوران بارداری و شیردهی بهتر است کراتین را از طریق مواد خوراکی دریافت کنید زیرا تحقیقات نشان داده است مصرف این مکمل در دوران شیردهی منجر به اختلالاتی در عملکرد کلیه نوزاد خواهد شد. در نهایت بهتر است برای حفظ سلامت خودتان و نوزاد ابتدا با پزشک مشورت کرده و بعد از این مکمل استفاده کنید.

مصرف BCAA در بارداری و شیردهی

آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA شامل آمینواسیدهای ضروری والین، لوسین و ایزولوسین هستند. این آمینواسیدها در قالب مکمل برای عضله سازی، ریکاوری و افزایش توان بدنی توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در دوران بارداری و شیردهی مکمل BCAA می‌تواند یک منبع خوب از مواد مغذی باشد و به ترمیم عضلات مادر و رشد مطلوب کودک کمک کند. با اینحال شما فقط با تجویز پزشک می‌توانید از این مکمل استفاده نمایید. زیرا برخی تحقیقات نشان داده است مصرف آمینواسید شاخه دار (Bcaa) در روزهای ۲-۱۰ بارداری باعث رشد غیر طبیعی جنین و جفت می‌شود.

قرص بی سی ای ای ژن استار

مصرف کافئین در بارداری و شیردهی

کافئین یک محرک طبیعی است که در غذاها و نوشیدنی های بسیاری وجود دارد. کافئین باعث افزایش انرژی شده و برای چربی سوزی نیز به اشکال مختلف در دسترس است. استفاده از قرص کافئین برای همه افراد مجاز نیست زیرا ممکن است باعث اختلال در خواب و همچنین مشکلاتی مانند تپش قلب و اضطراب شود.

استفاده از کافئین به خصوص در دوران بارداری و شیردهی نیز توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند بر جنین یا نوزاد تاثیر منفی بگذارد. مصرف این ترکیب در این دوران باید بسیار محدود شود زیرا بدن یک زن باردار معمولا کافئین را کندتر پردازش می‌کند.

طبق برخی مطالعات، دوزهای بالاتر کافئین ممکن است با افزایش خطر سقط جنین مرتبط باشد. برای آگاهی بیشتر در رابطه با مقدار مجاز مصرف کافئین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و هرگز از مکمل کافئین در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

قیمت قرص کافئین ویوا پاور

مصرف ال کارنیتین در بارداری و شیردهی

ال کارنیتین یک مکمل چربی ‌سوز کاملا شناخته شده است که در کنار ورزش به کاهش چربی بدن کمک می‌کند. مقادیر کمی ال کارنیتین از طریق شیر مادر و شیر خشک، بدون اینکه هیچ عوارض جانبی داشته باشد وارد بدن نوزاد می‌شود.

با اینحال برخی تحقیقات نشان داده است مصرف مکمل ال کارنیتین در دوران بارداری و شیردهی ممکن است باعث استرس اکسیداتیو و همچنین اختلال عملکرد میتوکندری ها و کلیه شود. بنابراین مصرف این مکمل بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

قرص ال کارنیتین وانا برن 1000 میلی گرم نورم لایف

سخن پایانی
ورزش برای همه افراد حتی در دوران بارداری و شیردهی بسیار مفید است. با اینحال مادران باردار و شیرده ورزشکار باید به شدت تغذیه خود را مورد توجه قرار دهند. استفاده از مکمل های ورزشی در این دوران فقط باید با مشورت پزشک و متخصص تغذیه صورت بگیرد زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای جنین یا کودک شما داشته باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.