نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

آنچه در این مقاله می خوانید:
زینک پلاس از آن دسته مکمل های غذایی است که پرسش و پاسخ درباره نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف زینک پلاس در فضای مجازی فراوان است. یکی از سوالات پر تکرار نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس است. نحوه مصرف زینک پلاس روزانه یک عدد یک ساعت قبل از صرف غذا یا دو ساعت بعد از صرف غذا است. بهتر است حداقل سه ماه به طور مرتب زینک پلاس را مصرف کنید تا اثرات آن را مشاهده کنید. با این حال بعد از یک دوره سه ماه توصیه می شود مدتی زینک مصرف نشود زیرا جذب آهن و مس را مختل می کند.


زینک یا روی یکی از مواد معدنی موردنیاز بدن محسوب می‌شود. مهم ترین ترکیب قرص زینک پلاس، زینک است که برای ریزش مو و درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. عوارض کمبود زینک در کودکان و بزرگ‌سالان به صورت‌های مختلف بروز می‌کند. افراد زیادی زینک را فقط در سلامتی ناخن، مو و پوست مؤثر می‌دانند ولی از فواید دیگر آن اطلاعی ندارند.

زینک پلاس چیست؟ گاهی اوقات ماده معدنی زینک را را به‌عنوان مکمل غذایی با سایر ویتامین‌ها مصرف می‌کنند. برای تأمین ویتامین‌ها می‌توان از زینک پلاس استفاده کرد چراکه این مکمل غذایی حاوی روی است. در ادامه این مقاله فواید بیشتری از این ماده را بیان می‌کنیم و اطلاعات بیشتری را موردبررسی قرار می‌دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه مصرف و بهترین زمان خوردن زینک پلاس آشنا شوید.

قرص زینک پلاس برای چی خوبه؟

همان‌طور که گفتیم قرص زینک پلاس به‌عنوان مکمل غذایی شناخته می‌شود. روی مهم‌ترین ترکیب این قرص است. از جمله ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی می‌توان به ۹B، ۷B، ۶B، ۵B، ۳B، ۲B، ۱B و C اشاره کرد. مواد معدنی دیگری نیز در این مکمل وجود دارد که فواید زیادی برای بدن دارد. قرص یا شربت زینک را می‌توان به‌منظور تقویت سیستم ایمنی مصرف کرد. علاوه بر این به کلاژن سازی پوست کمک می‌کند و در تأمین سلامتی پوست، مو و ناخن مؤثر است. همچنین مو را تقویت و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. به‌علاوه این قرص باعث رشد جسمی و ذهنی کودکان در حال رشد می‌شود. در ادامه فواید بیشتری از این قرص را بیان می‌کنیم پس همچنان همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زینک پلاس قهوه ای مقاله ای با عنوان «فواید قرص زینک پلاس قهوه ای چیست؟» را پیشنهاد می کنیم.

نقش زینک در حفظ سلامت مو

همان‌طور که می‌دانید قرص زینک پلاس برای ریزش مو به کار می‌رود. بهتر است قبل از اینکه سراغ نقش زینک در حفظ سلامت مو برویم رابطه بین ریزش مو و کمبود زینک را بررسی کنیم. گفتیم کمبود این ماده می‌تواند ساختار پروتئینی فولیکول مو تضعیف کند و منجر به ریزش مو شود. بهتر است بدانید که RNA و DNA نقش مؤثری در تقسیم سلول‌های فولیکول مو ایفا می‌کنند. زینک در تولید این دو ماده نقش مؤثری دارد به‌طوری‌که رشد موهای سالم را تقویت می‌کند. همچنین روی یا همان زینک برای جلوگیری از ریزش مو، سطح هورمون را متعادل نگه می‌دارد و باعث نابودی شوره‌های سر می‌شود.

قرص زینک پلاس 10 یوورویتال

نحوه مصرف قرص زینک پلاس

طریقه مصرف زینک پلاس برای کودکان یا بزرگ‌سالان باید توسط پزشک مشخص شود ولی ما در این مقاله توضیحات مفیدی را ارائه می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید فروش زینک پلاس به شکل‌های مختلف قرص جوشان، شربت و قرص در داروخانه‌ها انجام می‌شود. معمولاً مقدار مصرف قرص زینک به‌صورت روزانه یک عدد است. شربت زینک پلاس با توجه به سنین مختلف در دوزهای مشخصی مصرف می‌شود. پس بدون شک نحوه مصرف این قرص وابسته به سن افراد است.

بیشتر بخوانید: عوارض زینک پلاس در صورت مصرف بیش از حد چیست؟

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم ها

معمولاً بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس برای خانم ها و اکثر افراد حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا است. ازآنجایی‌که برخی افراد ممکن است دچار معده درد شوند پس بهتر است با آب فراوان استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود زینک را در کنار وعده غذایی میل کنید. فقط توجه داشته باشید که آن را هم‌زمان با مکمل‌های کلسیم و آهن نخورید. همچنین نباید زینک را با نوشیدنی‌های کافئین دار یا شیر استفاده کنید چراکه مانع جذب روی می‌شوند. به‌علاوه این قرص را در دوزهای بالا و طولانی‌مدت استفاده نکنید چراکه جذب مس و آهن را مختل می‌کند. پس بهتر است نحوه و دوره مصرف زینک پلاس را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

در وبسایت mayoclinic می خوانیم:
اگر مصرف قرص زینک را برای یک یا چند روز فراموش کردید، جای نگرانی نیست، زیرا کمی طول می‌کشد تا بدن به‌طور جدی دچار کمبود روی شود. با این حال، اگر پزشک به شما توصیه کرده است که مکمل زینک پلاس را مصرف کنید، سعی کنید زمان مصرف آن را به دقت به خاطر داشته باشید و آن را طبق دستور هر روز مصرف کنید.

دوره مصرف زینک پلاس

برای اینکه از فواید زینک پلاس به‌طور کامل بهره‌مند شوید بهتر است به نحوه مصرف دقت کنید. دوره مصرف مکمل‌های زینک پلاس حداقل به مدت ۱ تا ۲ ماه است. درصورتی‌که بیشترین دوره مصرف آن تا ۶ ماه توصیه می‌شود. معمولاً مصرف مکمل‌های غذایی بهتر است تا حداقل ۳ ماه استفاده شوند تا تاثیر خود را نشان دهند. به‌طور مثال اگر برای درمان ریزش مو از این قرص مصرف می‌کنید باید کمبود بدن خود را نسبت به این مکمل‌ها بررسی کنید. سپس بهتر است دوره مصرف آن به تناسب میزان موردنیاز بدن، توسط پزشک مشخص شود.

کپسول زینک پلاس 5 میلی گرم ب کمپلکس دانا فارما

طریقه مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا قرص زینک پلاس باعث چاقی می‌شود؟ این یکی از سؤالات متداول درباره طریقه مصرف زینک پلاس برای چاقی است که افراد زیادی در ذهن دارند. تحقیقات متعدد نشان داده اند که به‌طور مستقیم مصرف زینک پلاس باعث چاقی و اضافه‌وزن نمی‌شود.

گزارشاتی نیز خبر از کمبود ویتامین ب و زینک در برخی افراد لاغر اندام می دهد. در این صورت مصرف این قرص می‌تواند در جبران کمبود این مواد مغذی و چاقی تأثیرگذار باشد. به عبارتی مصرف قرص زینک پلاس اشتهای افراد را تحریک می کند بدین ترتیب میل به خوردن در فرد افزایش می یابد. پس اگر لاغری مفرط دارید بهترین زمان خوردن قرص زینک پلاس برای چاقی همراه با غذا است تا اشتها شما زیاد شود.

اما اگر فردی هستید که با خوردن قرص زینک پلاس اشتهای شما بیشتر می‌شود و نگران تناسب‌اندام خود هستید، بهتر است در زمان مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی تجدیدنظر کنید. در این حالت مصرف این مکمل بعد از غذا یا قبل از خواب می‌تواند اثرات زینک بر روی چاقی را از بین ببرد. در نهایت می‌توان گفت زمان و نحوه مصرف قرص زینک پلاس متناسب با اهداف، متغیر است.

بیشتر بخوانید: ارتباط قرص زینک پلاس و چاقی چیست؟

فواید قرص زینک پلاس

همان‌طور که بیان کردیم قرص زینک پلاس برای ریزش مو به‌طور مؤثری عمل می‌کند. زینک (روی) ماده معدنی نادر است که بدن مقدار کمی از آن را نیاز دارد. همین مقدار اندک نیز در عملکردهای بدن نقش بسیار مؤثری دارد به‌طوری‌که در بیشتر از صد واکنش شیمیایی شرکت می‌کند. از مهم‌ترین خواص قرص زینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از ریزش مو
  • ترمیم زخم و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده
  • مؤثر در رشد و تکامل کودکان و نوجوانان
  • کمک به رشد اندام تناسلی و ساخت پروتئین‌ها
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست و مو
قرص یونی زینک ابیان

طریقه مصرف قرص زینک برای مو

ریزش مو می‌تواند مهم‌ترین نشانه از کمبود روی در بدن باشد. مصرف قرص زینک پلاس برای ریزش مو به‌عنوان درمان‌کننده عالی عمل می‌کند. پس می‌توان گفت مصرف قرص زینک برای جلوگیری از ریزش مو نقش مؤثری دارد. علاوه بر این باعث رشد و ترمیم بافت آن می‌شود.

زینک غده‌های چربی اطراف فولیکول مو را ملزم به بهبود و تأمین سلامتی آن می‌کند. ویتامین‌های گروه B و ویتامین C موجود در این قرص، رشد و سلامتی ساختار مو را تأمین می‌کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت این مکمل در جلوگیری از ریزش مو مفید است و در لطافت و زیبایی پوست و مو نقش زیادی دارد.

سخن پایانی
در این مقاله به نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس اشاره کردیم. قرص زینک پلاس توسط برندهای ایرانی و خارجی متفاوتی تولید می شود. قرص زینک پلاس یوروویتال در دوزهای ۵، ۱۰ و ۱۵ گرم عرضه می شود. همچنین برای کودکان یا افرادی که با بلع قرص ها مشکل دارند شربت زینک پلاس جایگزین مناسبی می باشد.

منبع: mayoclinic

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.