علل و راه های درمان درد بدن بعد از ورزش و بدنسازی

آنچه در این مقاله می خوانید:
درد عضلات بخشی طبیعی از فرآیند عضله سازی است، اما لازم نیست آن را بعد از هر تمرینی تجربه کنید. اگر همیشه بعد از تمرین درد دارید، می‌تواند نشانه ‌ای از این باشد که به عضلات خود زمان کافی برای ریکاوری نمی‌دهید یا اینکه بیش از حد به خود فشار می‌آورید. ریکاوری برای عضله سازی و بهبود تناسب اندام به اندازه ورزش مهم است. تکنیک های مناسب ریکاوری شامل حرکات کششی، فوم رول کردن، خواب کافی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل است. در ادامه در رابطه با علل و راه های درمان درد بدن بعد از ورزش و بدنسازی توضیحات بیشتری ارائه می‌گردد. برای خرید انواع مکمل بدنسازی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

وقتی در ورزش و بدنسازی به عضلات خود فشار وارد می‌کنید باعث آسیب میکروسکوپی در فیبرهای عضلانی می‌شود. این آسیب همان چیزی است که باعث درد عضلات می‌شود که به عنوان درد عضلانی تاخیری (DOMS) نیز شناخته می‌شود. این درد معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از ورزش رخ می‌دهد و ممکن است تا یک هفته ادامه یابد.

درد بدن بعد از ورزش نشانه این است که عضلات شما با استرس ناشی از ورزش سازگار شده و قوی تر می‌شوند. ماساژ عضله می‌تواند با کاهش چسبندگی ‌های میوفاشیال به کاهش درد عضلانی کمک کند. گرما و سرما درمانی نیز برای مدیریت درد عضلانی بعد از تمرین موثر است. استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده می‌تواند به کاهش التهاب و بی حس کردن درد کمک کند، در حالی که گرما درمانی می‌تواند به افزایش جریان خون و بهبودی کمک کند.

در وبسایت webmd می خوانیم:
مواد مغذی کافی برای تغذیه ماهیچه های خسته ضروری است. تعادل کافی بین پروتئین، چربی و کربوهیدرات مهم است. به طور کلی، پروتئین به ترمیم عضلات کمک می کند و کربوهیدرات ها به جبران ذخایر انرژی بعد از ورزش هوازی کمک می کنند. حتما آب و الکترولیت (مواد معدنی ضروری مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم) نیز به اندازه کافی دریافت کنید.

درمان بدن درد بعد از ورزش 

استفاده از فوم رولر یک راه مفید برای درمان درد بدن بعد از ورزش است. استفاده از این وسیله برای کاهش سفتی و گرفتگی عضلات ضروری است. فوم رولینگ نوعی رهاسازی میوفاسیال است که در آن بر عضلات دردناک فشار وارد می‌کنید تا به تسکین درد کمک کند.

برای درمان سریع بدن درد بعد از ورزش راه های دیگری مانند ماساژ، دوش آبگرم و مصرف شیک پروتئین نیز وجود دارد. هر یک از آنها بر اساس تجربه شما ممکن است به کاهش درد و ناراحتی عضلات کمک کند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع مکمل های بدنسازی

التهاب عضلات چیست؟

التهاب عضلات معمولاً پس از تمرین رخ می‌دهد و بخشی طبیعی از ریکاوری عضلانی و روند بهبودی است که به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند. التهاب عضلات یک عارضه جانبی موقت بدنسازی است. گرما و سرما درمانی متناوب می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد عضلانی کمک کند.

درد عضلات بعد از ورزش نشانه قوی‌تر شدن است یا عضله سازی؟

درد عضلات نشانه خوبی است و در واقع پاسخ التهابی به پارگی‌ های کوچکی است که در ماهیچه‌ هایتان ایجاد کرده‌اید. برخلاف تصور رایج، این التهاب لزوما چیز بدی نیست و می‌تواند به بهبودی و افزایش توده عضلات شما کمک کند.

درد عضلات مستقیماً با رشد عضلانی برابری نمی‌کند و فقدان درد نشان ‌دهنده عدم رشد عضلات نیست. دردی که بعد از تمرین احساس می‌کنید باید با ریکاوری کافی همراه باشد تا به عضله سازی کمک کند.

علت خستگی و کوفتگی بدن بعد از ورزش 

در هنگام ورزش پارگی های کوچکی در فیبرهای عضلانی ایجاد می‌شود. این یک بخش طبیعی از روند عضله سازی است، اما همچنین می‌تواند منجر به درد شود. علاوه بر این، هنگامی که ما ورزش می‌کنیم، ماهیچه های ما اسید لاکتیک تولید می‌کنند که می‌تواند باعث خستگی و کوفتگی بدن بعد از ورزش شود.

بیشتر بخوانید: ریکاوری سریع در بدنسازی با چند تکنیک ساده

رفع بدن درد بعد از ورزش

پس از یک تمرین سخت شما معمولاً  بدن درد را تجربه می‌کنید که می‌تواند ناراحت کننده و حتی ناتوان کننده باشد. در ادامه راهکارهایی برای مدیریت درد عضلات پس از ورزش آمده است.

۱- گرم کردن بدن قبل و پس از ورزش

گرم کردن بدن قبل و پس از ورزش یکی از راههایی است که گفته می‌شود با کمک به افزایش جریان خون برای کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش مفید است.

۲- انجام حرکات کششی

قبل و بعد از تمرین، حتما با حرکات کششی عضلات خود را گرم کنید. این کار می‌تواند به جلوگیری از درد عضلانی و بهبود انعطاف پذیری کمک کند.

۳- گرفتن دوش آب گرم

گرفتن دوش آب گرم به افزایش جریان خون در عضلات کمک می‌کند. جریان خون بهتر باعث افزایش اکسیژن رسانی به ماهیچه ها می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد سریع تر ترمیم شوند.

برای خرید پروتئین وی کلیک کنید.

۴- نوشیدن آب

یکی از مهم ترین کارهایی که باید بعد از تمرینات بدنی انجام دهید، آبرسانی بدن است. نوشیدن آب به دفع سموم و کاهش التهاب کمک می‌کند بنابراین در کاهش درد عضلات موثر است. سعی کنید حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید و برای کمک به جبران مواد مغذی از دست رفته، به آب خود الکترولیت اضافه کنید.

۵- پروتئین رسانی به بدن بعد از ورزش

پروتئین برای ریکاوری و رشد عضلات ضروری است، بنابراین خوردن یک وعده غذایی غنی از پروتئین بعد از تمرین مهم است. منابع خوب پروتئین شامل گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ و گزینه های گیاهی مانند توفو و لوبیا است. برای کمک به تسریع ریکاوری عضلات یک شیک پروتئینی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید.

پودر پروتئین وی گلد دوبیس

۶- مواد غذایی ضدالتهاب

برای تامین مواد مغذی ضروری جهت ترمیم عضلات، از یک رژیم غذایی متعادل غنی از پروتئین، آنتی اکسیدان ها و غذاهای ضد التهاب استفاده کنید. سبزیجات و میوه ها بهترین ترکیبات ضد التهاب هستند.

۷- کافئین

کافئین با مسدود کردن فعالیت یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین، که به عنوان بخشی از پاسخ التهابی به آسیب آزاد می‌شود، درد عضلانی تاخیری را کاهش می‌دهد. تسکین درد با کافئین قوی ‌تر از مسکن ‌هایی مانند استامینوفن و ناپروکسن است.

قرص کافئین کارن

قرص برای بدن درد بعد از ورزش

اگر بعد از تمرین درد عضلانی قابل توجهی را تجربه می‌کنید، ممکن است بخواهید از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید. اگرچه آنها درد را تسکین می‌دهند اما عوارض جانبی فراوانی برای بدن دارند. در مقابل شما می‌توانید از یک مولتی ویتامین بدنسازی استفاده کنید. ریزمغذی های موجود در مولتی ویتامین های مخصوص بدنسازی تعادل الکترولیتی بدن که ممکن است با تعریق تغییر کرده باشد را بازسازی کرده و دردهای عضلانی را تسکین می‌دهد.

قرص مولتی ویتامین مینرال کارن 60 عددی

سخن پایانی
برای درمان درد عضلات پس از ورزش به عضلات خود فرصت استراحت و ریکاوری بدهید. این امر می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر عضلات و کاهش درد کمک کند.

منبع: healthxchange

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.