درمان خشکی پوست و محافظت از پوست خشک

پوست خشک

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست بزرگترین و وسیع‌ترین اندام بدن انسان است. لایه میانی پوست از کلاژن ساخته شده و نقش مهمی در طراوت و آبرسانی پوست ایفا می‌کند. این ماده با افزایش تولید پروتئین باعث ترمیم پوست و کاهش آکنه و سایر بیماری‌های پوستی می‌شود‌. کمبود کلاژن بلافاصله باعث به وجود آمدن علائمی در سطح پوست صورت می‌شود. بارزترین نشانه کاهش کلاژن در پوست خشکی پوست می‌باشد. با کاهش چربی و خشکی پوست و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، چین و چروک‌های بیشتری در سطح پوست ایجاد خواهد شد. مهم‌ترین دلیل کاهش کلاژن ‌سازی در پوست افزایش سن می‌باشد. برای محافظت از پوست خشک باید عواملی مانند استرس، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه آفتاب، پاک نکردن آرایش از صورت، مصرف سیگار و قلیان را از خود دور کنید و با مصرف ویتامین، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات، خوردن آب کافی و استفاده از آبرسان و کرم مناسب برای خشکی پوست به تقویت کلاژن سازی و تنظیم چربی پوست کمک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

به طور کلی پوست‌ها به پنج دسته خشک، معمولی، چرب، مختلط یا ترکیبی و حساس تقسیم می‌شوند. پوست‌های معمولی دارای چربی و رطوبت متناسبی هستند و منافذ پوست دیده نمی‌شود. پوست‌های خشک دارای سطح قرمز و گاهی ترک خورده هستند. چین و چروک در این پوست‌ها از تمام انواع پوست بیشتر است‌. محافظت از پوست خشک اهمیت زیادی دارد. پوست‌های چرب همیشه براقند و دارای جوش‌های سرسفید، سرسیاه و منافذ باز هستند. پوست‌های مختلط نیز فقط در قسمت پیشانی، چانه و بینی منافذ و چربی بیشتری دارند. در این مقاله قصد داریم به طور ویژه درباره راهکارهای محافظت از پوست خشک صحبت کنیم.

۱- علائم پوست خشک

خشکی پوست صورت از مشکلات شایعی‌ است که تعداد زیادی از مردم درگیر آن هستند. این مشکل در فصول سرد سال تشدید می‌شود. زیرا در فصل پاییز و زمستان رطوبت و دمای هوا به شدت پایین می‌آید. استفاده از سیستم‌ گرمایشی نیز باعث از بین رفتن رطوبت موجود در هوا می‌شود. با کاهش رطوبت هوا، آبی که در لایه شاخی پوست وجود دارد، کاهش می‌یابد. علائم پوست خشک شامل پوسته پوسته شدن، ظاهری بدون طراوات و بی‌آب، زبری و ترک‌های ایجاد شده روی پوست می‌باشد.‌ در موارد شدیدتر پوست خشک دچار خارش، التهاب و خونریزی خواهد شد.‌ در پوست خشک خاصیت ارتجاعی پوست به شدت کاهش می‌یابد. به دلیل کاهش چربی در لایه‌های پوستی و کمبود کلاژن سازی پوست بی‌روح و چروکیده می‌شود. به همین دلیل افراد دارای پوست خشک نسبت به هم ‌سن و سالان خود مسن‌تر به نظر می‌آیند. پوست‌های خشک نسبت به مصرف مواد آرایشی از خود آلرژی نشان می‌دهند. این نوع پوست مستعد ابتلا به بیماری‌های درماتیت و اگزمای پوستی است.

۲- روتین مراقبت از پوست خشک

مراقبت از پوست خشک
مراقبت از پوست خشک

به مراحل محافظت از پوست و اقداماتی که به همین منظور انجام می‌شود، روتین مراقبت از پوست گفته می‌شود. با انجام اصولی و درست روتین می‌توانید باعث شادابی و تعویق روند پیر شدن پوست و همچنین برطرف شدن خشکی پوست صورت شوید.

  • پاکسازی و شستشوی مناسب پوست یکی از مراحل مهم در روتین مراقبت از پوست خشک به شمار می‌رود.‌ شوینده‌ها و پاک کننده‌های حاوی روغن گزینه‌ مناسبی هستند. این پاک کننده‌ها از انسداد منافذ پوستی جلوگیری کرده و مانع از کاهش چربی پوست می‌شوند.
  • تونرها محصولاتی مایع هستند که پس از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوست‌های خشک به تونری احتیاج دارند که PH پوست را کنترل کند و به تعادل برساند. تونر باعث پاکسازی عمقی پوست می‌شود. از خرید تونرهای الکلی اجتناب کنید و تونری بخرید که حاوی اسیدهیالورونیک و ترکیبات گیاهی باشد.
  • همانطور که می‌دانید استفاده از کرم ضد آفتاب برای همه نوع پوست ضروری می‌باشد. عدم استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب باعث تشدید خشکی پوست می‌شود و ایجاد لکه‌های پوستی و افزایش چین و چروک در  پوست می‌شود.
  • تمام افرادی که دارای پوست خشک هستند حتما باید روزانه از یک محصول مرطوب کننده حاوی آنتی‌ اکسیدان، مواد مغذی و روغن استفاده نمایید. برای پوست‌های خشک باید روغن مرطوب کننده بیشتر باشد.
  • پوست دور چشم در افرادی که دارای پوست خشک هستند، حساس‌تر و خشک‌تر از قسمت‌های دیگر پوست است. بنابراین باید کر‌م های دور چشم با ترکیبات روغنی بیشتر استفاده کنید.

برای درمان خشکی پوست مصرف “کرم مرطوب کننده صورت سینره مناسب پوست های معمولی و خشک ” پیشنهاد می‌شود.

۳- کرم مناسب برای خشکی پوست صورت

برای پیدا کردن کرم مناسب برای خشکی پوست صورت باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. بهترین کرم‌های مناسب برای پوست خشک، مرطوب‌ کننده‌ها و نرم کننده‌ها هستند. این کرم‌ها حاوی دایمتیکون، اسید هیالورونیک، چربی گلسیرین، وازلین، لانولین، آب و پروتئین می‌باشند. لوسیون‌ها و کرم‌های نرم کننده باعث محافظت از پوست خشک می‌شوند. در هنگام خرید کرم حتما محصولات شرکت‌های معتبری را بخرید که دارای تاییدیه از وزارت بهداشت باشد. بهتر است کرم مرطوب کننده و نرم کننده مناسب برای پوست‌های چرب حاوی ترکیبات ضد آفتاب نیز باشد. مرطوب کننده‌های حاوی رتینول یا ویتامین A باعث افزایش تولید سلول‌های پوستی می‌شوند. برای انتخاب کرم مناسب برای خشکی پوست حتما از پزشک خود کمک بخواهید.

کرمی که پزشک تجویز می‌کند با اسیدلاکتیک موجود در خود باعث نرم شدن لایه‌های سطحی پوست می‌شود. استفاده روزانه از کرم مناسب برای بهبود خشکی پوست به درمان دائمی چین و چروک صورت کمک نمی‌کند اما می‌توات باعث نرمی و لطافت و افزایش رطوبت پوست شده و از بیشتر شدن چین و چروک‌ها تا حدود زیادی جلوگیری کند و پیر پوست را به تعویق بیندازد.

اگر پوست بسیار خشکی دارید باید اقدام به مصرف آبرسان عمیق نمایید که بهترین محصول “کرم مرطوب کننده ریچ واتر درمال اوریاژ مناسب پوست خیلی خشک” است.

۴- آبرسان پوست خشک

یکی از روش‌های موثر برای محافظت از پوست خشک استفاده از آبرسان است. به مصرف محصولات آبرسان برای رساندن رطوبت به پوست هیدرودرمی یا آبرسانی می‌گویند. کرم‌های آبرسان مناسب پوست خشک به منظور جلوگیری از عوارض خشکی و برگرداندن رطوبت از دست رفته پوست مصرف می‌شوند. کم آبی پوست به دلیل کاهش میزان هیداتورهای پوست اتفاق می‌افتد. همانطور که می‌دانید زمانی که پوست به اندازه کافی رطوبت دارد فرد شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد. آبرسان‌ها آب مورد نیاز لایه اپیدرم یا شاخی پوست را تامین می‌کنند و خشکی پوست را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند.

در هنگام خرید کرم یا لوسیون آبرسان پوست خشک حتما به مواد استفاده شده در ترکیبات آن توجه کنید. بسیاری از افراد کرم مرطوب کننده را با کرم آبرسان یکی می‌دانند. در حالی که ترکیبات این دو محصول با هم فرق دارد.  فرمولاسیون مرطوب‌ کننده‌ها چرب و سنگین‌تر از آبرسان‌ها می‌باشد. مواد موجود در ترکیبات آبرسان‌های مناسب پوست خشک عبارتند از: گلیسیرین، عسل، آلوئه ورا، اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک، اسید سیتریک، سدیم لاکتات، سرامید و اوره. این ترکیبات در محافظت از پوست خشک و تامین رطوبت آن تاثیر زیادی دارند.

۵- ماسک صورت برای پوست خشک

استفاده از ماسک صورت یکی از راهکارهای محافظت از پوست خشک می‌باشد. ماسک‌ها معمولا به دو شکل نقابی و کرمی تولید می‌شوند. افرادی که دارای پوست خشک هستند باید از ماسک های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنند. مصرف ماسک صورت از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

استفاده از ماسک صورت مناسب پوست خشک، آب و رطوبت از دست رفته پوست را جبران می‌کند. ترکیبات به کار رفته در ماسک صورت نباید دارای مواد حساسیت‌زا باشد. ماسک‌ها دارای مواد روشن کننده، لایه بردار، ضد چروک، ویتامین‌ها، روغن‌های گیاهی، آلوئه ورا و… می‌باشند. پس از مصرف ماسک‌های مناسب صورت خشک پوست دارای آب می‌شود و چروک‌های ریز ایجاد شده روی صورت از بین می‌روند.

 کمپانی‌های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با تولید ماسک‌های مخصوص پوست‌های خشک، کمک زیادی به رفع مشکلات ناشی از خشکی پوست کرده‌اند. قبل از استفاده از ماسک صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه حداقل دو ماه ماسک صورت را به طور منظم استفاده کنید. تمام قسمت‌های صورت باید به طور یکنواخت با ماسک صورت پوشانده شود. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب ولرم بشویید. پس از شستن صورت از تونر، کرم دور چشم و کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید.

۶- میکرونیدلینگ برای پوست خشک

یکی از روش‌های جدیدی که برای جوانسازی، رفع چین و چروک‌ و محافظت از پوست خشک کاربرد دارد، روش میکرونیدلینگ است. این روش غیرتهاجمی با استفاده از سوزن‌های ریزی انجام می‌شود که با ایجاد سوراخ‌های ریز روی پوست، باعث تحریک کلاژن‌سازی، جوانسازی و رفع افتادگی پوست می‌شود. همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم، میزان چین و چروک در پوست‌های خشک نسبت به انواع دیگر بیشتر است. افرادی که دارای پوست خشک هستند، در کنار استفاده از ماسک صورت و آبرسان‌ها، برای رفع چین و چروک‌های ایجاد شده از روش میکرونیدلینگ نیز استفاده می‌کنند. هزینه این روش نسبت به روش‌هایی مانند لیزر کمتر است و برای جوانسازی انواع پوست‌ها کاربرد دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید:
خشکی پوست یک عارضه پوستی به نسبت شایع است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. به‌جز موارد نادری که ممکن است در اثر یک مشکل جدی به وجود آید، در اغلب موارد، خشکی پوست ناشی از عوامل محیطی است که رطوبت پوست را از بین می‌برند. گرما، دوش آب گرم، آب و هوای خشک و صابون‌ها با PH بالا، همگی می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. با این وجود راهکارهای خانگی زیادی برای جلوگیری از خشکی پوست وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به چند مورد از مؤثرترین روش‌های خانگی درمان خشکی پوست اشاره کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

درمان خانگی خشکی پوست با روغن نارگیل

روغن نارگیل
روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص نرم‌کننده است. نرم‌کننده‌ها فضاهای بین سلول‌های پوست را پر می‌کنند و سطحی نرم و هموار ایجاد می‌کنند. اسیدهای چرب اشباع که به طور طبیعی در نارگیل وجود دارند نیز همین خواص نرم‌کنندگی را دارند.
شما می‌توانید از روغن نارگیل روزانه حتی در حساس‌ترین قسمت‌های بدنتان استفاده کنید که شامل ناحیه زیر چشم و اطراف دهانتان می‌شود. یکی دیگر از مزایای روغن نارگیل این است که شما نیازی به ترکیب آن با هیچ‌چیز دیگری ندارید. برای درمان خانگی خشکی پوست به طور روزانه از روغن نارگیل استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” برای مراقبت از پوست چه کنیم ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید.

درمان خانگی خشکی پوست با وازلین

روغن وازلین
روغن وازلین

یکی از راهکارهای خانگی درمان خشکی پوست استفاده از وازلین است. وازلین که یک روغن معدنی می‌باشد، یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد می‌کند و خشکی پوست را بهبود می‌بخشد. درواقع وازلین رطوبت را در زیر خود به دام می‌اندازد و به این ترتیب در درمان پوست‌های خشک و آسیب‌دیده بسیار مؤثر عمل می‌کند.

درمان خانگی خشکی پوست با حمام جو دوسر

شامپو بدن جو دوسر
شامپو بدن جو دوسر

یکی از راهکارهای قدیمی که معمولاً توسط مادربزرگ‌ها، برای درمان خشکی پوست در خانه توصیه می‌شود، استفاده از حمام جود دوسر است. بلغور جو دوسر دارای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است که باعث تسکین التهاب می‌شوند. این روش درمان خانگی خشکی پوست در مواقعی که دچار خارش پوستی هستید نیز بسیار مؤثر است. بهتر است بعد از حمام جو دوسر، بدنتان را به مرطوب‌کننده مناسب آغشته نمایید تا سد محافظتی ایجادشده را، بر روی بدنتان حفظ نمایید.

برای ” خرید داروی آنلاین ” می‌توانید به داروبوم که یک داروخانه اینترنتی همراه با تخفیفات ویژه است مراجعه کنید.

درمان خانگی خشکی پوست با آنتی اکسیدان ها و امگا ۳

هنگامی که دچار خشکی پوست می‌شوید به این معنا است که شما در معرض موادی هستید که سرعت آسیب‌های پوستی را بیشتر از ترمیم آن‌ها کرده است. طبق نظر متخصصان، یکسری مواد غذایی وجود دارد که به شما پوستی سالم و شاداب هدیه می‌دهند. به عنوان مثال غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها می‌توانند باعث کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزادشده و به تولید سلول‌های سالم بیشتر توسط بدن کمک می‌کند. در یک رژیم غذایی برای مراقبت از پوست حتماً مواد غذایی زیر وجود دارند:
• بلوبری
• گوجه فرنگی
• هویج
• لوبیا
• نخود فرنگی
• عدس
غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مثل ماهی قزل آلا نیز به داشتن پوستی درخشان و سالم کمک خواهد کرد.

برای درمان خانگی خشکی پوست دمای آب را تنظیم کنید!

تنظیم آب دوش حمام
تنظیم آب دوش حمام

گاهی درمان خانگی خشکی پوست به‌سادگی ایجاد تغییر در دمای آبی است که با آن استحمام می‌کنید. اگرچه اکثر مردم تمایل دارند دوش گرم بگیرند، باید به این نکته توجه کنند که این شرایط می‌تواند موجب خشکی و آسیب پوستتان شود. بهتر است دمای آب را در حالت ولرم قرار دهید و مدت‌زمان استحمام خود را کاهش دهید.
شوینده‌های صابونی نیز معمولاً رطوبت و چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند، بنابراین بهتر است افرادی که از خشکی پوست رنج می‌برند، از شوینده ملایم غیر صابونی و غیر عطری استفاده کنند.

برای درمان خانگی خشکی پوست شیر بنوشید!

برخی از مطالعات نشان داده است که استفاده از شیر در رژیم غذایی، می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. به نظر می‌رسد که علت این تأثیر شیر، وجود نوعی چربی به نام فسفولیپید در آن می‌باشد. پس برای درمان خانگی خشکی پوست صورتتان، بیشتر شیر بنوشید! 

سخن پایانی:
در این مقاله راجع به راهکارهای محافظت از پوست خشک توضیح دادیم. اگر جزء افرادی هستید که از خشکی پوست رنج می‌برند،  با استفاده از کرم مرطوب ‌کننده، آبرسان و ماسک صورت مخصوص پوست خشک، مشکل خود را تا حدود زیادی حل کنید. برای رفع چین و چروک‌های ایجاد شده نیز روش میکرونیدلینگ را پیشنهاد می‌دهیم. امیدوارم خواندن این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.