علت ناباروری در مردان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ناباروری مردان می‌تواند دلایل ژنتیکی، هورمونی یا ساختاری داشته باشد.همچنین ممکن است علت ناشناخته یا غیر قابل توضیح باشد. اگر حتی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده هم نمی‌توانید شریک زندگی خود را باردار کنید، ممکن است از مشکلات ناباروری رنج ببرید. برای اینکه بدانید علت ناباروری در مردان چیست باید برای معاینات و درمان های لازم باید به پزشک مراجعه کنید. انواع قرص برای ناباروری مردان تجویز می شود که برخی از آنها بدون نیاز به نسخه از داروخانه ها قابل تهیه هستند. برای آشنایی بیشتر با علل ناباروری آقایان و مکمل های تقویت قدرت باروری مردان با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

عوامل پیچیده زیادی در ناباروری در مردان دخیل هستند. مهم ترین علل ناباروری مردان تعداد کم اسپرم، اختلال در عملکرد اسپرم و انسداد مجاری است که به اسپرم اجازه خروج می‌دهند. ناباروری می‌تواند موقت یا دائمی باشد. با پیشرفت در فناوری های پزشکی و تکنیک های کمک باروری، مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، راه حل های بالقوه ای برای کمک به این افراد وجود دارد.

ناباروری چیست؟

ناتوانی فرد در بچه دار شدن به دلیل مشکلات دستگاه تناسلی را ناباروری می‌نامند. این یک وضعیت پزشکی است که مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ناباروری می‌تواند دلایل مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی، ناهنجاری های اندام تناسلی، عوامل ژنتیکی، مسائل مربوط به سن یا عوامل سبک زندگی داشته باشد. 

علل ناباروری در مردان چیست؟ 

دلایل زیادی برای ناباروری مردان وجود دارد. برخی از علل مانند واریکوسل را می‌توان از طریق جراحی با درصد موفقیت بالایی درمان کرد. در موارد شدید ناباروری مردان، باید به روش های کمک باروری متوسل شد. 

۱- واریکوسل

 بزرگ شدن وریدهای بیضه یعنی واریس شدن آن که به ویژه در بیضه چپ دیده می‌شود. در این بیماران ناباروری به دلیل کاهش تعداد اسپرم و کیفیت آن اتفاق می‌افتد.

۲- عفونت

عفونت در دستگاه تناسلی مردانه با اختلال در عملکرد اسپرم یا مسدود کردن مجاری حامل اسپرم باعث ناباروری در مردان می‌شود. عفونت هایی مانند اپیدیدیمیت، اورکیت، سوزاک و HIV در صورت عدم درمان باعث ناباروری می‌شوند.

در وبسایت urologyhealth می خوانیم:
شایع ترین مشکلات ناباروری مردان مربوط به ساخت و رشد اسپرم است. علل کاهش تعداد اسپرم عبارتند از: بیماری طولانی مدت (مانند نارسایی کلیه)، عفونت های دوران کودکی (مانند اوریون) و مشکلات کروموزومی یا هورمونی (مانند تستوسترون پایین).

۳- مشکلات انزال

این ناباروری در مواردی دیده می‌شود که منی در حین مقاربت بیرون نیاید و به مثانه فرار کند یا اصلا ترشح نشود. جراحی های پروستات، جراحی گردن مثانه، جراحی سرطان بیضه و مجرای ادرار برخی از علل مشکلات انزال هستند.

۴- ترشح آنتی بادی ضد اسپرم

سلول های ایمنی به نام آنتی بادی، اسپرم را به عنوان یک جسم خارجی درک می‌کنند و با جلوگیری از عملکرد آنها باعث ناباروری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: رویال ژلی چیست؟

۵- عدم تعادل هورمونی

هورمون های هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، هورمون های تیروئید، غده فوق کلیوی و هورمون تستوسترون تولید شده از بیضه ها نقش مهمی در باروری دارند. بی نظمی در این هورمون ها می‌تواند منجر به ناباروری مردان شود.

۶- انسداد مجاری حامل اسپرم

 انسداد مجاری منی، که نقش مهمی در انتقال اسپرم تولید شده از بیضه ها ایفا می‌کند، به دلیل عفونت، ضربه، جراحی یا بیماری های ژنتیکی یا مادرزادی باعث ناباروری می‌شود.

۷- مشکلات مربوط به رابطه جنسی

 عللی مانند ناتوانی جنسی، انزال زودرس، علل تشریحی مانند هیپوسپادیاس (نقص مادرزادی در پیشابراه)، موقعیت هایی که مانع از رابطه منظم بین زوجین می‌شود نیز در ناباروری مردان دخیل هستند.

نازایی بدون علت چیست؟

ناباروری ایدیوپاتیک یا نازایی بدون علت ۲۵ درصد ناباروری مردان را تشکیل می‌دهد. ناباروری مردانه ایدیوپاتیک با کاهش غیر قابل توضیح در کیفیت مایع منی و تعداد کم اسپرم مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت ناباروری در زنان چیست؟

چه کارهایی باعث نازایی میشه؟

دمای بالا بر عملکرد بیضه تأثیر منفی می گذارد و تعداد و عملکرد اسپرم را کاهش می‌دهد. محیط های گرم مانند سونا برای بیضه ها مضر است و چنین محیط های گرمی برای کسانی که می‌خواهند بچه دار شوند، توصیه نمی‌شود.

استروئیدهای آنابولیک که توسط ورزشکاران برای عضله سازی استفاده می‌شود باعث کاهش اندازه بیضه و کاهش تولید اسپرم می‌شود. مصرف کوکائین و مورفین نیز می‌تواند به طور موقت تعداد و کیفیت اسپرم را کاهش دهد.

مصرف الکل باعث کاهش سطح تستوسترون و در نتیجه کاهش تولید اسپرم و اختلال نعوظ می‌شود. سیگار کشیدن فعال و غیرفعال (حضور در محیط های مملو از افراد سیگاری) باعث کاهش تعداد اسپرم باعث ناباروری می‌شود.

از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم ؟

ناباروری در یک مرد به معنای عدم توانایی برای باردار کردن همسرش حتی پس از رابطه جنسی محافظت نشده است. بنابراین، اگر برای یک سال یا بیشتر تلاش می‌کنید پدر شوید، باید تست های ارزیابی باروری را در نظر بگیرید. علل مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارد. خبر خوب این است که یک مرد نابارور اغلب با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و غیره می‌تواند درمان شود.

برای درمان نازایی چه بخوریم؟

برای درمان نازایی پزشک مکمل هایی را تجویز می‌کند که به این منظور برای آقایان تولید شده‌اند. این مکمل ها با افزایش تولید اسپرم و بهبود تحرک اسپرم و مرفولوژی آنها می‌توانند به باروری کمک کنند.

۱- کپسول فرتیل اید آقایان فیر هون هلث

کپسول فرتیل اید آقایان فیر هون هلث حاوی فرمولاسیون بی نظیری شامل ویتامین ها، مینرال ها و عصاره های گیاهی است که قدرت باروری را افزایش می‌دهد. این مکمل مشکلات باروری آقایان را برطرف کرده و باعث  افزایش تعداد اسپرم، تحرک اسپرم و بهبود شکل اسپرم ها می‌شود. کپسول فرتیل اید آقایان قبل از انجام IVF به موفقیت آمیز بودن آن کمک می‌کند.

خرید اینترنتی کپسول فرتیل اید آقایان فیر هون هلث

۲- ساشه افرتیل بهشاد دارو 

ساشه افرتیل بهشاد دارو یک مکمل فوق العاده برای تقویت باروری آقایان است. در فرمولاسیون این مکمل ویتامین، مواد معدنی و آمینواسیدهایی بکار رفته است که بر تعداد و کیفیت اسپرم تأثیر مثبت دارند. این ترکیبات اسپرماتوژنز طبیعی را افزایش داده و در نتیجه باعث تولید اسپرم های سالم بیشتر می‌شوند. 

خرید آنلاین پودر افرتیل بهشاد دارو

۳- قرص اسپریژن نانو حیات دارو

قرص اسپریژن نانو حیات دارو یک مکمل بسیار مفید برای کمک به افزایش توان باروری آقایان است. استفاده از این قرص تعداد و تحرک اسپرم ها را افزایش داده و قدرت باروری آقایان را افزایش می‌دهند. جینسینگ، کیوتن، لیکوپن، کارنیتین، اینوزیتول و بسیاری از مواد مغذی دیگر در فرمولاسیون قرص اسپریژن بکار رفته است که سطح هورمون های بدن را تنظیم کرده و از سلامتی فرد حمایت می‌کنند.

خرید اینترنتی قرص اسپریژن نانو حیات دارو

۴- قرص ول من کانسپشن ویتابیوتیکس

قرص ول من کانسپشن ویتابیوتیکس دارای یک فرمولاسیون کامل و منحصر به فرد از تمام مواد مغذی است که در باروری نقش دارند. مصرف این مکمل سطح هورمون ها از جمله تستوسترون را برای حفظ قدرت باروری و توانایی جنسی آقایان تنظیم می‌کند. ترکیبات موجود در این مکمل تولید اسپرم را برای افزایش قدرت باروری افزایش می‌دهند. 

خرید اینترنتی قرص ول من کانسپشن ویتابیوتیکس

نتیجه گیری
ناباروری مردانه به ناتوانی مرد در باردار کردن همسرش اشاره دارد. این وضعیت معمولاً به دلیل کاهش تولید اسپرم یا انسداد در دستگاه تناسلی مردان است. اینها عوامل کلیدی هستند که بر تحویل صحیح اسپرم تأثیر می‌گذارند و منجر به ناباروری می‌شوند.

منبع: mayoclinic

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.