نحوه مصرف قرص ویتامین c چگونه است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین C هنگامی که در دوزهای مناسب تجویز شود یک مکمل غذایی مهم است. دوز مصرفی بسته به سن، جنسیت و وضعیت فرد متفاوت است. از آنجایی که ویتامین C محلول در آب است، مکمل ها بهتر است با معده خالی مصرف شوند. برای جذب مطلوب بهتر است صبح، ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه مصرف شود. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مو و بطورکلی سلامت عمومی ضروری است. برای پیشگیری از کمبودهای احتمالی، قرص ویتامین C در دوزهای مختلف در دسترس است. اطلاع از نحوه مصرف قرص ویتامین c برای بهره مندی از حداکثر منافع این ویتامین حائز اهمیت است.

ویتامین C در بدن انسان ساخته نمی‌شود و این ویتامین محلول در آب باید به صورت روزانه مصرف شود. نحوه مصرف قرص ویتامین c به دوز آن بستگی دارد. اگر قرص ویتامین C شما ۵۰۰ میلی گرمی است دو بار در روز و اگر دوز آن ۱۰۰۰ میلی گرمی است یکبار در روز مجاز به استفاده از آن هستید.

قرص ویتامین C برای چی خوبه؟

ویتامین C یک ترکیب فعال بیولوژیکی است که مسئول فعالیت آنتی اکسیدانی، جذب آهن و تولید هورمون هایی مانند نورآدرنالین و غیره است. این ویتامین برای متابولیسم بافت های همبند و سیستم های آنزیمی بسیار مهم است.

مصرف قرص ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی بدن، مکانیسم دفاعی طبیعی را از طریق افزایش تولید آنتی بادی ‌ها تقویت می‌کند. این ویتامین همچنین در پیشگیری موثر از سرماخوردگی و اختلال رشد استخوان در کودکان مفید است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است درباره ویتامین C بدانید!

قرص ویتامین c برای پوست

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که پوست شما را درخشان و جوان می‌کند. این ویتامین به از بین بردن رادیکال های آزاد و افزایش ترمیم بافت و سنتز کلاژن برای پوست سالم کمک می‌کند. مصرف قرص ویتامین C برای پوست بسیار مفید است اما مصرف موضعی آن موثرتر خواهد بود.

دوز قرص ویتامین c در روز برای بزرگسالان و کودکان

تعیین دوز قرص ویتامین c در روز برای بزرگسالان و کودکان به هدف شما از مصرف آن بستگی دارد. برای جلوگیری از کمبود ویتامین C دوز مصرف معمول توصیه شده روزانه به شرح زیر است:

  • مردان بالغ و نوجوان – ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم (میلی گرم) در روز.
  • زنان بالغ و نوجوان – ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم در روز.
  • زنان باردار – ۷۰ میلی گرم در روز.
  • زنان شیرده – ۹۰ تا ۹۵ میلی گرم در روز.
  • افراد سیگاری – ۱۰۰ میلی گرم در روز.
  • کودکان ۴ تا ۱۰ ساله – ۴۵ میلی گرم در روز.
  • کودکان از تولد تا ۳ سالگی – ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم در روز.

در وبسایت hollandandbarrett می خوانیم:
کمبود ویتامین C بسیار نادر است،زیرا افراد معمولاً این ویتامین را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. با این حال، هنوز هم ممکن است کمبود ویتامین C رخ دهد و در شرایط پیشرفته تر منجر به اسکوربوت شود. از آنجایی که ویتامین C به جذب آهن کمک می کند، افراد با سطوح پایین ویتامین C نیز ممکن است به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا شوند.

روش صحیح مصرف قرص ویتامین C چیست؟

قرص ویتامین C در دوزهای مختلفی وجود دارند که رایج ترین آنها ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌ گرم است. روش صحیح مصرف قرص ویتامین C بستگی به نظر پزشک و هدف شما از مصرف این قرص دارد. با اینحال روش مصرف معمول یک قرص در روز در هر ساعتی از شبانه روز است.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین C چه زمانی است؟

ویتامین C محلول در آب است و می‌توان آن را قبل یا بعد و حتی همراه با غذا مصرف کرد. بیشتر مقالات بهترین زمان مصرف ویتامین ث را اول صبح با معده خالی ذکر کرده‌اند. با اینحال توجه داشته باشید که ویتامین C ماهیت اسیدی دارد و برای افرادی که مشکلات معده دارند بهتر است همراه با وعده های غذایی مصرف شود.

ویتامین C در مقادیر بسیار کم در بدن ذخیره می‌شود و میزان جذب آن در بدن پایین است زیرا بیشتر در دستگاه گوارش از بین می‌رود. ویتامین C اگر بتواند وارد جریان خون شود، سرعت جذب ضعیفی در سلول‌ های بدن دارد، زیرا این ویتامین محلول در آب برای نفوذ به غشای سلولی مبتنی بر چربی باید تلاش کند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص ویتامین C برای پوست

چگونه ویتامین C را برای جذب بهتر مصرف کنیم؟

بهترین راه برای مصرف ویتامین C و جذب بهینه، مصرف آن با آهن است. به همین دلیل است که نوشیدن آب پرتقال همراه با غلات رایج است. آهن موجود در غلات به جذب بهتر ویتامین C موجود در آب پرتقال کمک می‌کند. برخی از مواد غذایی دیگر برای جذب حداکثری ویتامین C عبارتند از زغال اخته و بلغور جو دوسر، سبزیجات با سس مرکبات یا فلفل دلمه ای قرمز آغشته به هوموس.

آیا مصرف روزانه قرص ویتامین C اشکالی ندارد؟

اگرچه بهتر است تمام ویتامین C مورد نیاز خود را با مصرف یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید اما قرص ویتامین C نیز برای پیشگیری از کمبود احتمالی این ماده مغذی در دسترس است. به توصیه کارشناسان مصرف کمتر از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز برای سلامتی مجاز است. بنابراین پس از مشورت با پزشک می‌توانید از مکمل های روزانه ویتامین C استفاده کنید.

مالیدن قرص ویتامین c روی پوست

 ویتامین C هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود یک عامل مفید برای تولید کلاژن در بدن است. کلاژن بلوک ساختمانی مو، پوست، ماهیچه ها و تاندون ها است و به داشتن پوستی سالم، جوان و صاف کمک می‌کند. استفاده موضعی از ویتامین C برای پوست به عنوان محافظی در برابر پیری زودرس پوست عمل می‌کند.

خواص آنتی‌ اکسیدانی ویتامین C به مبارزه با اثرات هیپرپیگمانتاسیون، یعنی لکه‌ های تیره و علائم پیری کمک می‌کند. ویتامین C همچنین تولید تیروزیناز را مهار می‌کند، آنزیمی که مسئول تولید ملانین است و از هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری می‌کند.

ویتامین C پوست را هیدراته کرده و جوان و شاداب نگه می‌دارد. به همین دلیل در فرمولاسیون اکثر محصولات پوست و مو از ویتامین ث استفاده می‌شود. اما برای بهره مندی از این اثرات بهتر است از کرم ها و سرم های ویتامین C استفاده کنید و مالیدن قرص ویتامین C روی پوست توصیه نمی‌شود.

بهترین مارک قرص ویتامین C

انواع قرص ویتامین سی با برندهای دارویی مختلف موجود است اما برخی از مارک ها اثربخشی بیشتری دارند و کمترین عوارض گوارشی را در مصرف کننده ایجاد می کنند. بهترین مارک قرص ویتامین سی عبارتند از:

۱- ویتامین سی او پی دی فارما 

ویتامین ث او پی دی فارما با دور ۱۰۰۰ میلی گرم و در بسته ۶۰ عددی جز بهترین مکمل های حاوی ویتامین C محسوب می شود. کمبود ویتامین سی از علل بروز بسیاری نارحتی ها و بیماری ها از جمله خستگی و بی حالی است. تضعیف سیستم دفاعی بدن نیز از نشانه های کاهش سطح ویتامین سی در بدن است. قرص ویتامین سی او پی دی فارما فاقد قند است و برای افراد دیابتی منع مصرف ندارد.

قیمت قرص ویتامین ث 1000 میلی گرم او پی دی فارما

۲- قرص اولترا ویتامین ث ویتابیوتیکس

اولترا ویتامین سی ویتابیوتیکس حاوی ۵۰۰ میلی گرم ویتامین سی و ۲۵ میلی گرم بیوفلاونوئید مرکبات است. بیوفلاونوئیدها ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند که اثرات ویتامین سی را افزایش می دهند. ویتامین سی از دسته ویتامین هایی است که با معده خالی بهتر جذب می شود بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین سی اولترا نیم ساعت قبل از صرف صبحانه است.

خرید اینترنتی قرص اولترا ویتامین ث ویتابیوتیکس

سخن پایانی
گنجاندن مقدار کافی ویتامین C در رژیم غذایی ضروری است، زیرا بدن نمی‌تواند اسید اسکوربیک را به تنهایی تولید کند. از آنجایی که این ویتامین مدت زیادی در بدن ذخیره نمی‌شود، مصرف روزانه آن ارجحیت دارد. مصرف کافی ویتامین C می‌تواند بروز سرطان های معده و مری را کاهش دهد. نیاز روزانه توصیه شده  (RDA) برای بزرگسالان حدود ۴۰ میلی گرم در روز است.

منبع: webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.