سی ال ای CLA چیست و بهترین زمان مصرف سی ال ای

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
سی ال ای ( CLA (Conjugated Linoleic Acid خانواده‌ای از اسیدهای چرب موجود در محصولات حیوانی مانند گوشت و مواد لبنی است. سی ال ای ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و اسیدهای چرب غیراشباعی هستند که انجمن قلب آمریکا می‌گوید تأثیرات مثبتی بر روی قلب دارند. سی ال ای درواقع ایزومرهای لینولئیک اسید و اسیدهای چرب مفیدی هستند که با متابولیسم و چربی سوزی در ارتباط می‌باشند. سی ال ای ها اسیدهای چرب غیراشباع و از نوع ترانس هستند اما مانند چربی‌های ترانس تولیدشده در صنایع روغن‌سازی تأثیر منفی بر روی سلامت ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر از ویژگی‌ها، فواید و عوارض قرص cla و ترکیبات آن در ادامه همراه این مقاله از مجله داروبوم باشید.

انواع سی ال ای

انواع بسیار زیادی از اسیدهای چرب وجود دارد اما دو نوع بسیار مهم آن‌ها عبارت‌اند از ( c9, t11 cis-9, trans-11)  که بیشتر در مواد غذایی موجود است و (t10, c12 trans-10, cis-12) که در مکمل‌های سی ال ای موجود است و آن را با کاهش وزن در ارتباط می‌دانند.

سی ال ای یک اسید چرب ضروری نیست بنابراین جذب آن از طریق مواد غذایی برای بهبود سلامت بدن لازم نیست. بااین‌حال بسیاری از افراد از مکمل‌های سی ال ای برای چربی سوزی و لاغری استفاده می‌کنند.

فرم‌های مختلفی از سی ال ای مانند پودر و قرص وجود دارد، اما بیشتر به فرم ژل یا کپسول مورد مصرف قرار می‌گیرد. در مطالعات مختلف مقدار مصرف روزانه سی ال ای در محدوده از ۳٫۲ گرم در روز تا ۶٫۴ گرم عنوان‌شده است. دوز توصیه‌شده این مکمل به‌طورمعمول ۳٫۴ گرم در روز است.

تأثیر سی ال ای در چربی سوزی

تحقیقات نشان داده است اگرچه سی ال ای جز چربی‌های ترانس به‌حساب می‌آید اما مصرف آن در انسان باعث کاهش اشتها شده و مانع جذب کالری‌های اضافی می‌شود. سی ال ای مانع تولید و انباشته شدن چربی در بدن می‌شود و با تحریک چربی سوزی چربی‌های ذخیره‌شده در بدن را به انرژی تبدیل می‌کند.

مطالعات در رابطه با اثربخشی مکمل‌های سی ال ای، تأثیر چربی سوزی این مکمل را در حیواناتی مانند موش و همستر کاملاً اثبات کرده است اما در مطالعات انسانی تأثیر این مکمل بر کاهش وزن بسیار کمتر از مقدار قابل‌انتظار است.

شواهد مختلف نشان می‌دهد که جذب سی ال ای از طریق منابع طبیعی منافع بیشتری برای انسان‌ها دارد؛ زیرا مصرف این اسیدهای چرب از طریق مکمل به دلیل دوزهای بالاتر باعث افزایش تجمع چربی در کبد شده و ممکن است باعث سندروم متابولیک و دیابت شود.

خرید پروتئین وی

تأثیر سی ال ای بر کاهش وزن

تحقیقات اخیر نشان داده است برخلاف عقیده عموم سی ال ای تأثیر چشمگیری در کاهش وزن ندارد و کاهش وزن ناشی از آن در حد روش‌های سنتی لاغری یعنی محدود کردن کالری و افزایش فعالیت فیزیکی است.

مطالعه‌ای که در این رابطه بر روی موش‌ها صورت گرفت نشان داد که مصرف سی ال ای باعث از بین رفتن چربی‌های زیر جلدی می‌شود که ارزشی برای بهبود سلامتی ندارد. تأثیر یک مکمل وقتی ارزشمند است که چربی‌های احشایی مانند چربی‌های ذخیره‌شده در ناحیه شکم را از بین ببرد زیرا این چربی‌ها عامل ابتلا به مقاومت انسولینی و بسیاری از مشکلات متابولیکی است.

تأثیر سی ال ای در عضله سازی

مطالعات در رابطه با تأثیر مکمل سی ال ای در بدن‌سازی نشان می‌دهند که این مکمل می‌تواند مقدار چربی‌های بدن را کم کرده و توده عضلات را افزایش دهد. مصرف این مکمل برای ورزشکارانی مناسب است که خواهان بدنی عضلانی و فاقد چربی هستند.

مزایای مصرف سی ال ای

تحقیقات نشان داده است که مصرف کوتاه‌مدت مکمل‌های سی ال ای مانع ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی و سرطان شده و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

همچنین مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف سی ال ای از آترواسکلروز جلوگیری می‌کند اما این تأثیر بر روی انسان‌ها اثبات نشده است.

گفته می‌شود سی ال ای با افزایش سطح متابولیسم و سوزاندن چربی‌ها و کاهش سایز سلول‌های چربی به کاهش وزن افراد کمک می‌کند.

افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون پس از مصرف سی ال ای نشان‌دهنده افزایش سطح ایمنی است که مانع ابتلا افراد به سرطان و بیماری‌های مختلف می‌شود.

خرید گینر

منابع غذایی حاوی سی ال ای طبیعی

  • گوشت بره ۵٫۶ میلی‌گرم CLA در هر گرم چربی
  • شیر گاو هموژنیزه ۵٫۵ میلی‌گرم در هر گرم چربی
  • گوشت گاو تازه ۴٫۳ میلی‌گرم در هر گرم چربی
  • مرغ ۰٫۹ میلی‌گرم در هر گرم چربی
  • پنیر ۴٫۵ میلی‌گرم در هر گرم چربی
  • کره ۴٫۷ میلی‌گرم در هر گرم چربی

عوارض جانبی مصرف مکمل‌های سی ال ای

تحقیقات مختلف انسانی نشان داده است که مصرف ۳ گرم سی ال ای در روز برای بهره‌مند شدن از منافع چربی سوزی آن و کاهش وزن کافی است و مصرف مقدار بیشتر آن ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود.

علیرغم منافع سی ال ای برای چربی سوزی تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های حاوی این اسید چرب ممکن است باعث افزایش سطح پروتئین واکنشی C و درنتیجه افزایش التهاب در بدن شوند.

مطالعات دیگر در رابطه با مصرف این مکمل‌ها نشان دادند که این اسید چرب ممکن است باعث افزایش سطح آنزیم‌های کبدی شود که می‌تواند باعث التهاب و آسیب بافت کبدی شود.

برخی از تحقیقات نشان دادند که مصرف سی ال ای به‌صورت مکمل هم‌زمان با کاهش توده‌های چربی ذخیره‌شده در بدن مقدار HDL یعنی کلسترول خوب را نیز کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بی اندازد.

نکته دیگری که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که اگر قرص‌های سی ال ای همراه با رژیم غذایی مصرف نشود ممکن باعث مشکلاتی مانند مقاومت انسولینی و افزایش قند خون در افراد شوند.

شایان‌ذکر است که این عوارض تنها با مصرف مکمل‌های حاوی سی ال ای رخ می‌دهد زیرا فرم ساختاری این ماده در مکمل‌ها متفاوت از فرمی است که در مواد غذایی یافت می‌شود. دریافت این اسیدهای چرب از طریق رژیم غذایی چنین عوارضی را به دنبال نخواهد داشت.

از انواع اصلی این اسیدهای چرب که قبلاً نام‌برده شد ۷۵ تا ۹۰% سی ال ای موجود در گوشت و محصولات لبنی حاوی فرم c9, t11  است درحالی‌که بیش از ۵۰% مکمل‌ها را فرم t10, c12 تشکیل می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت سی ال ای به‌دست‌آمده از طریق مواد غذایی ازنظر منافع با سی ال ای موجود در مکمل‌ها متفاوت است؛ بنابراین منطقی‌تر است که این اسیدهای چرب را بیشتر از طریق مواد غذایی تأمین کرد.

بهترین برندهای سی ال ای

سی ال ای توسط شرکت های ایرانی و خارجی متعددی تولید می شود. سی ال ای ایرانی از کیفیت مطلوبی برخوردار است. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین مکمل های cla می پردازیم:

۱- کپسول سی ال ای ۱۰۰۰ میلی گرم یوروویتال

این مکمل حاوی ۱۰۰۰میلی‌گرم سی ال ای در هر سروینگ است بنابراین بسیار مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت است. ورزشکاران زیادی از این مکمل باکیفیت برای چربی سوزی و تولید توده عضلانی خالص استفاده می‌کنند.

قیمت کپسول سی ال ای یوروویتال 1000 میلی گرم

۲- کپسول نرم سی ال ای ویتامور

هر یک عدد سافت ژل سی ال ای ویتامور حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم سی ال ای است. سی ال ای ویتامور یک محصول خوب و باکیفیت است که قیمت مناسبی دارد. این مکمل برای عضله سازی توسط بدن‌سازان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کپسول سی ال ای ویتامور

۳- سافت ژل وانا سی ال ای نورم لایف

سی ال ای نورم لایف یک مکمل حاوی لینولئیک اسید کنژوگه و ساخت کشور ایران است. این مکمل هنگام کاهش وزن فقط باعث چربی سوزی شده و توده عضلانی فرد را حفظ می‌کند؛ بنابراین مانع شل شدن پوست افراد بعد از کاهش وزن می‌شود. سی ال ای نورم لایف فاقد کافئین است که به کاهش وزن کمک کرده و در کنار ورزش کمک می‌کند وزن بیشتری از دست بدهید. ۸۰% این محصول از اسید لینولئیک تشکیل‌شده است و حاوی ۶۰ کپسول سی ال ای است.

سافت ژل وانا سی ال ای نورم لایف

۴- سی ال ای کارن

سی ال ای کارن یکی دیگر از مکمل‌های مناسب برای چربی سوزی در ورزشکاران است. سی ال ای کارن باعث افزایش تجزیه چربی به‌خصوص در ناحیه شکمی می‌شود. این مکمل سیستم ایمنی را تقویت کرده و باعث ایجاد توده عضلانی بدون چربی در بدن می‌شود.

کپسول سی ال ای ۱۶۰۰ میلی گرم کارن

سخن پایانی:
CLA یک اسید چرب مفید است که به‌طور طبیعی در گوشت و لبنیات، تخم‌مرغ و روغن ذرت وجود دارد. بدن انسان قادر به تولید CLA نیست و این ماده از طریق رژیم غذایی دریافت می‌شود. برخی از مکمل‌های گفته‌شده به شکل قرص و پودر در بازار موجود می‌باشند که مهم‌ترین فواید آن‌ها کاهش وزن و لاغری و چربی سوزی است به‌خصوص برای افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی مانند ورزشکاران دارند. دقت کنید که مکمل‌ها طبق مواردی که پیشنهاد و توصیه‌شده مصرف کنید زیرا در صورت عدم رعایت آن عارضه‌هایی به همراه خواهد داشت.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.